کد خبر: ۴۵۵۵۱۴
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۰

سال گذشته ۳۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان درآمد کمیته امداد حاصل از پرداخت فطریه و کفاره بود

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد گفت: سال گذشته ۳۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان درآمد حاصل از پرداخت فطریه و کفاره بود و امسال نیز سعی کرده‌ایم تا ظهر روز عید فطر، وجوهات فطریه را به شماره حساب نیازمندان واریز کنیم.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا،علی‌محمد ذوالفقاری با بیان آنکه در حوزه مشارکت‌های مردمی، 2 مقوله کار فرهنگی و نوع‌دوستی و انفاق، کار خیر و استفاده از کمک‌های مردمی صورت می گیرد که در این رابطه بخشی از کمک‌ها به صورت نقدی، بخشی به صورت خدمات و بخشی نیز در قالب ارائه ایده‌های فکری برای خدمت‌رسانی به نیازمندان انجام می‌شود، گفت:  فطریه، اطعام یتیم و نیازمندان، عید قربان و کمک به ایتام و نیازمندان، ظرفیت‌هایی است که در این حوزه وجود دارد و برای بهتر شدن حال نیازمندان از آن استفاده می‌شود.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه امسال در ماه رمضان اقدامات متنوعی در کمیته امداد انجام شد، تصریح کرد: توسعه خیرین در راستای حمایت از ایتام و خانواده محسنین انجام شده تا برای افرادی که نیاز به حمایت‌های خاصی دارند، خیرین ساماندهی شوند. همچنین آنکه اقدام چهره به چهره نیز در استان ها داشته‌ایم که تا پایان ماه مبارک رمضان، برای شناسایی ایتام و حمایت از آنها ادامه خواهد یافت.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداددر خصوص طرح مفتاح الجنة که در ماه رمضان برگزار می شود؛گفت: در این طرح با توجه به نیاز مددجویان، مسئولین دولتی، خصوصی و خیرین به خانه نیازمندان می روند و یک تا دو نیاز آنها را برطرف می‌کنند.

وی همچنین گفت: 38 میلیارد و 700 میلیون تومان مجموع درآمد فطریه و کفاره بوده که سال گذشته در کمیته امداد جمع‌آوری شده است و براساس نیاز نیازمندان و شماره حساب آنها که مشخص است، برای آنها واریز شده است.؛ این درحالیست که به محض اینکه فطریه دراختیار امداد قرار گیرد، تا ظهر عید فطر این وجوهات به حساب افراد واریز می‌شود که در این رابطه مساجد، خیریه‌ها، پایگاه‌ها و مراکز نیکوکاری را در این امر فعال کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا،نجف‌علی انتظاری، مدیرکل امور اجرایی زکات در کمیته امداد نیز با بیان آنکه حدود ۴۵ هزار پایگاه ثابت و ۸ هزار پایگاه سیار جمع‌آوری زکات فطریه مستقر خواهد شد و پلیس امنیت با عنوان سد معبر به جمع‌آوری صندوق‌هایی که مجوز شورای زکات را ندارند، اقدام می‌کند؛ افزود: 2 نوع زکات مال و بدن وجود دارد که زکات بدن همان زکات فطریه است که طبق شئونات اسلامی، شرط قبولی روزه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت این موضوع، کارگروه تخصصی تشکیل شده تا نقاط قوت و ضعف آن بررسی شود، چرا که علی‌رغم وجود قانون زکات، وجود دبیرخانه و شورای عالی زکات در استان‌ها، برخی از دستگاه‌ها و سازمان‌ها به طور خودکار نسبت به جمع‌آوری زکات اقدام می‌کنند؛این درحالیست که  این امر باعث می شد که آمار متمرکزی نداشته باشیم، در حالیکه شئون ولی فقیه برای جمع‌آوری زکات فطریه باید به دبیرخانه زکات فرستاده می‌شد.

انتظاری افزود: در سال جاری مقرر شدد تمام سازمان ها، دستگاه‌ها، ان‌جی‌اوها و خیریه‌ها زیرنظر نماینده ولی فقیه در استان‌ها تشکیل جلسه دهند، این مؤسسات پالایش شوند و به آنهایی که عملکرد خوبی دارند، مجوز جمع‌آوری فطریه با نصب آرم دبیرخانه شورای زکات داده شود؛بنابراین صندوق‌هایی که مجوز شورای زکات ندارند و به صورت خودجوش به جمع‌آوری زکات می‌پردازند توسط پلیس امنیت در سطح استان‌ها به عنوان سدمعبر جمع‌آوری می‌شوند.

وی گفت: مردم به صندوق‌هایی وجوه زکات خود را بپردازند که آرم شورای زکات داشته باشد و در روستاها نیز شورای زکات روستا تشکیل شده و آنها نیازمندان را شناسایی و زکات فطریه را بین‌شان توزیع می‌کنند.

مدیرکل امور اجرایی زکات در کمیته امداد گفت: تا این لحظه 45 هزار و 42 پایگاه ثابت و 8 هزار و 379 پایگاه سیار، جمع‌آوری زکات فطریه را در سراسر استان‌ها برعهده گرفته و 3 میلیون و 586 هزار پاکت جمع‌آوری زکات نیز توزیع شده است.

انتظاری افزود: تمام زکات فطریه به دلیل شرایط خاص شرعی و جداسازی فطریه عام و سادات، کفاره عمد و غیرعمد سعی می شود تا ظهر روز عید فطر به حساب نیازمندان واریز شود.

وی با اشاره به اینکه ناظران شرعی بر کار این صندوق‌ها نظارت دارند، گفت: متأسفانه برخی افراد به جمع‌آوری فطریه می‌پرداختند و آن را برای توسعه اماکن عام‌المنفعه خرج می‌کردند، در حالی که زکات فطریه باید برای فقرا و رفع نیاز آنها صرف شود و در کمیته امداد تمام وجوهات زکات فطریه برای فقرا خرج شده است.

به گفته انتظاری امسال پیش‌بینی می شود 100 میلیارد تومان زکات فطریه جمع‌آوری شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین