کد خبر: ۴۵۵۵۲۷
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۶

نیروهای خودسر یا چند سر؟

در این شرایط خطیر منطقه به جای این که وفاق و همدلی را ایجاد کنند و مردم را یکدل و یک زبان پشت برنامه های توسعه و سیاستهای راهبردی دولت و نظام بسیج نمایند، برعکس اختلاف و تفرقه را در دستور کار خودشان قرار داده اند و به زعم خود می خواهند انتقام از رای مردم بگیرند.
آفتاب‌‌نیوز :
شهروز ابراهیمی_ نیروهای موسوم به "خودسر" از زمان دولت اصلاحات سربرآوردند و از کمین گاههای مخفی ومحفلی خود خارج شدند و با حمله به وزرا و مسیولین دولت وقت، کار را بدانجا رساندند که امروز ازحمله و هتاکی به رییس جمهوری که حایز 24 میلیون رای شده و مرکب برگه های رای خشک نشده است، نیز ابایی ندارند. 
از زاویه های مختلف می توان این قضیه را تحلیل نمود. از فرهنگ خشونت، عدم تحمل آرای متفاوت، انگ زدن گرفته تا تاکتیک های مختلف تندروها برای به شکست کشاندن تصمیمات دولت در آستانه چینش کابینه دولت یازدهم. 
ولی آنچه که قابل تأمل است اینست که این نیروها را اگرچه زمانی خودسر می گفتند ولی از سالها پیش این حقیقت آشکار شده که آنها خودسر نیستند. بلکه در واقع" نیروهای چند سر" هستند.
 آنها زمانی در حلقه های محفلی کوک می شدند و به اقداماتی که اربابانشان بدانها دیکته می کردند چشم و گوش و عقل بسته بدان روی می آوردند. از سال ها پیش کار  را بدانجا رسانده اند که این تریبون های محفلی به تریبونهای آشکار تبدیل شده و با هیچ ابایی  خشونت را آشکار ترویج می نمایند. 
در این شرایط خطیر منطقه به جای این که وفاق و همدلی را ایجاد کنند و مردم را یکدل و یک زبان پشت برنامه های توسعه و سیاستهای راهبردی دولت و نظام بسیج نمایند، برعکس اختلاف و تفرقه را در دستور کار خودشان قرار داده اند و به زعم خود می خواهند انتقام از رای مردم بگیرند.

 غافل از این که اگر آتش اختلاف درافتد، تر و خشک باهم خواهد سوخت. اصولأ در یک کشور دمکراتیک انتظار می رود که اختلاف آراء و تفاوت فکری و تضارب آراء تا قبل از موعد انتخابات وجود داشته باشد و این نه تنها طبیعی بلکه لازم هست ولی بعد از انتخابات، همدلی بیشتر شده و همه آنها اعم از آن که به چه جناحی رای داده، پشت سیاستهای دولت منتخب به پیشبرد برنامه های دولت کمک می نمایند و انتقادات را از طریق ابزارهای مختلف همچون مطبوعات به سمع مسیولین برسانند و همین طور به آسیب شناسی شکست خود بپردازند.
 ولی متاسفانه در جامعه ما به رغم برگزار شدن انتخابات دمکراتیک، تازه ظاهرأ اختلافات به شدت بیشتر آغاز می شود واین از عجایب است .

آنها از صبر و حوصله دولت که دارای بزرگترین اهرم(پشتوانه مردمی) است سوء استفاده می کنند. قوه محترم قضائیه لازم است بطور قانونی و با کوچکترین عدم تساهلی به توهین کنندگان و هتاکان برخورد قانونی نماید.

 مردم نیز در چنین شرایطی وقتی ببینند قوه قضاییه به وظیفه قانونی خود عمل می کند احساس امنیت و آرامش بیشتری خواهند کرد .

ولی تندروها و نیروهای" چند سر " آگاه باشند که مملکت قانون دارد و آنها برای همیشه نمی توانند حاشیه امن قانونی برای خودشان مهیا نمایند و خواسته و ناخواسته در مسیر توسعه کشور خللی ایجاد نمایند و منافع ملی را با چالش مواجه سازند.
 دولت منتخب دارای پشتوانه مردمی است و در واقع از قدرت نرم و قانونی برخوردار است. آن ها بارها قدرت نرم و قانونی و نتایج آن را آزموده اند. این روش های خلاف قانون، نه تنها برای آن ها چاره ساز نخواهد بود بلکه اتفاقأ استفاده از این روش هاست که آنها در هر انتخاباتی شاهد ریزش نیروهای خود می گردند.
 لازم است در این شرایط اصول گرایان منطقی و معتدل و شناسنامه دار، خود وسط میدان آمده، قبل از هرچیز با سران این نیروهای " چند سر" وارد گفتگوشده و آنها را دلسوزانه به عواقب خواسته و ناخواسته نامطلوب اقداماتشان متوجه سازند. این اقدامات بازی "باخت- باخت" در داخل است و دود آن در نهایت به چشم حتی خود آتش بیاران این نیروهای چند سر خواهد رفت. 

استادیار روابط بین الملل داتشگاه اصفهان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین