کد خبر: ۴۵۵۵۳۳
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۵

6 علامت افسردگی مالیخولیایی

با افسردگی مالیخولیایی، نه تنها احساس شادی و لذت را از دست می‌دهید، بلکه همواره با احساس غم بدون دلیلی واقعی و مشخص مواجه می‌شوید.
آفتاب‌‌نیوز :

افسردگی مالیخولیایی زمانی خود به عنوان یک بیماری روانی در نظر گرفته می‌شد، اما اکنون زیرگروهی از اختلال افسردگی اساسی (MDD) است. افسردگی مالیخولیایی می‌تواند زندگی شخصی و کاری یک فرد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

افسردگی مالیخولیایی دارای علائمی است که می‌توانند با MDD مشترک باشند و همچنین از علائمی مختص به خود برخوردار است. در ادامه با برخی از این نشانه‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

از دست دادن شادی

یکی از علائم مشخصه افسردگی مالیخولیایی از دست دادن توانایی احساس لذت است، به این معنی که حتی خبرهای بسیار خوب نیز موجب لبخند زدن فرد نمی‌شوند. به رغم فراوانی موارد مثبت در اطراف بیمار، وی همچنان هیچ احساسی ندارد. در حقیقت، از دست دادن شادی و لذت در همه یا بیشتر فعالیت‌های روزانه یک نشانگر عمده محسوب می‌شود.

رویدادهایی که تا پیش از این منتظر آنها بود، به عنوان مثال، برگزاری یک کنسرت سالیانه یا جشن تولد یکی از دوستان دیگر برای فرد مبتلا به افسردگی مالیخولیایی جذابیتی ندارند. اساسا، وی دیگر نگاهی به آینده و روزهای خود ندارد و حتی یک روز خوب نیز لرزشی در احساس سودازدگی شما ایجاد نمی‌کند.

صبح‌های مشکل و عذاب آور

افراد مبتلا به افسردگی مالیخولیایی اغلب بدترین احساس ممکن را هنگام صبح دارند، که می‌تواند بیدار شدن از خواب و آغاز روز را برای آنها دشوار سازد.

این نوع از افسردگی می‌تواند در خواب فرد اختلال ایجاد کند، که به نوبه خود می‌تواند موجب انواع مختلفی از مشکلات سلامت از خطر ابتلا به بیماری قلبی تا کاهش توانایی مدیریت استرس شود. در برخی موارد، بیمار ممکن است بیش از حد بخوابد.

احساس گناه شدید

احساس گناه شدید با افسردگی مالیخولیایی پیوند خورده است. اگرچه این احساسات گناه به طور معمول در واکنش به یک رخداد یا وضعیت شکل می‌گیرند، اما شدت احساس گناه ابراز شده با آن چه رخ داده است، مرتبط نیست.

این به معنای آن است که احساس گناه ممکن است به واسطه چیزهایی که در گذشته دور رخ داده‌اند و پیش از این برطرف شده یا مساله‌ای جزئی بوده‌اند، شکل بگیرد و فرد را از انجام فعالیتی که لذت می‌برد به واسطه هراس از ایجاد ناراحتی برای فردی دیگر باز دارد. این احساس گناه می‌تواند روح خلاق فرد را نیز سرکوب کند.

غم بی‌اساس

با افسردگی مالیخولیایی، نه تنها احساس شادی و لذت را از دست می‌دهید، بلکه همواره با احساس غم بدون دلیلی واقعی و مشخص مواجه می‌شوید.

غم و اندوه مزمن یکی از تعاریف مالیخولیا است. آنهایی که از بیرون شاهد وضعیت شما هستند ممکن است بگویند به نظر می‌رسد ابری سیاه شما را دنبال می‌کند، زیرا به احتمال زیاد لبخندی بر لب ندارید و همواره حالتی غم انگیز و افسرده دارید.

کمبود انرژی

افراد مبتلا به افسردگی مالیخولیایی اغلب با کمبود انرژی مواجه هستند و در حفظ تمرکز مشکل دارند. با این وجود، سطوح انرژی و خلق و خو به تغییرات روزانه تمایل دارند که به معنای است می‌توانند در روزی دیگر بهبود یابند.

آثار منفی جسمانی

جدا از علائم روانی، فرد مبتلا به افسردگی مالیخولیایی می‌تواند کاهش وزن چشمگیر را تجربه کند. این می‌تواند با مصرف غذای بسیار کم همراه باشد و در برخی موارد، بیمار بیش از اندازه غذا می‌خورد.

از دیگر نشانگرهای جسمانی افسردگی مالیخولیایی می‌توان به شکل گیری عاداتی که تا پیش از این وجود نداشتند، به عنوان مثال، تکان دادن پا اشاره کرد. این شرایط را با استفاده از داروهای ضد افسردگی SSRI جدید می‌توان زیر کنترل گرفت. صحبت درمانی نیز می‌تواند همراه با مصرف دارو موثر باشد.

منبع: عصرایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین