کد خبر: ۴۵۵۹۹۱
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۹

انتقاد ظریف از عربستان در نشست اروپا

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در مساله هسته‌ای ما درگیر یک بازی باخت - باخت با آمریکا بودیم تا این‌که با مشارکت فعال اروپا توانستیم مشکل را باز تعریف کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدجواد ظریف که برای شرکت در نشست شورای اروپائی روابط خارجی به آلمان سفر کرد و ظهر امروز وارد برلین شد، طی سخنانی در نشست سالانه شورای روابط خارجی اروپا (ECFR)  با تاکید بر این‌که «امنیت قابل خریداری نیست»  در بخشی از سخنانش اظهار داشت: نیازمند یک مجمع امنیتی منطقه‌ای در خلیج فارس هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا از قابلیت‌ها و ارزش‌های لازم برای کمک به مناقشه‌های منطقه خلیج فارس برخوردار است. اتحادیه اروپا نمی‌تواند به بهای شکست دیگران به فکر پیروزی باشد و این مساله ای است که ایران بخوبی از آن آگاه است.

وی هم‌چنین با بیان این‌که «در مساله هسته‌ای ما درگیر یک بازی باخت - باخت با آمریکا بودیم تا این‌که با مشارکت فعال اروپا توانستیم مشکل را باز تعریف کنیم» در بخش دیگری از سخنانش گفت: توافق هسته‌ای ایران به این علت موفق شد که برای همه یک پیروزی بود و ما باید اهمیت طرز تفکر مبنی بر حاصل جمع مثبت را به یاد داشته باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: امیدواری شخصی یکی از اجزای مهم ثبات اجتماعی و بین المللی است و ناامیدی منجر به نفرت می‌شود.

وی ادامه داد: گفتمان نفرت و حذف در منطقه ما می تواند به سراسر جهان صادر شود و فجایعی فراتر از تصورات شما ایجاد کند. این منطقه گرفتار مشکلات ساختاری؛ عدم تقارن در اندازه، ثروت و جمعیت است و عدم توانایی کشورهای منطقه در پرداختن به نیاز مردم برای مشارکت در زندگی ملی منجر به واکنش های خشونت آمیز جوانان می شود.

به گزارش ایسنا، وی تاکید کرد: قراردادهای تسلیحاتی به معنای مشارکت نیست.

ظریف همچنین با رد گفتمان ترویج شده از سوی عربستان سعودی مبنی بر مقصر جلوه دادن دیگران، گفت: این نوع برخورد شبیه گفتمان داعش است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین