کد خبر: ۴۵۶۲۰۲
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲

عذرخواهی رئیس‌جمهور شیلی از بومیان کشورش

میشله باچلت، رئیس جمهور شیلی به نمایندگی از ملتش از قبیله بومی ماپوچه به دلیل "ترس و وحشتی" که در دوران پسا استعماری به آنها تحمیل شد، عذرخواهی کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
قبیله ماپوچه جزو اولین ساکنان مناطقی از شیلی محسوب می‌شوند، و در قرن نوزدهم ابتدا با فاتحان اسپانیایی و بعد از استقلال شیلی با ارتش این کشور جنگیدند.

تعداد اعضای این قوم اکنون به 700 هزار نفر کاهش پیدا کرده که تنها کسری از جمعیت 17 میلیونی شیلی محسوب می‌شود.

باچلت رئیس جمهور سوسیالیست شیلی که قرار است تا هفت ماه دیگر قدرت را واگذار کند گفت: ما به عنوان یک کشور کوتاهی کرده‌ایم. بنا براین من می‌خواهم از مردم قوم ماپوچه به سبب اشتباهات و ارعابی که علیه آنها روا داشته شد، عذرخواهی کنم.

این سخنرانی باچلت به مناسبت افتتاح پروژه توسعه‌ای برای مردم فقیر ماپوچه در منطقه جنوبی آرائوکانیا انجام شد.

ماپوچه در این منطقه مشغول تبلیغ به منظور بازپس‌گیری زمین‌هایی است که به گفته این قوم به زور از آنها گرفته شده است. باچلت گفت که قرار است یک کمیته دولتی به بررسی حقوق این بومی‌ها از اراضی بپردازد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، وی خاطر نشان کرد: این روشن است که از ابتدای شکل‌گیری جمهوری ما هویت، فرهنگ، زمین‌ها و معاش مردم قوم ماپوچه آن گونه که شایسته بود مورد حمایت قرار نگرفت.

میشله باچلت افزود: طی بیش از یک قرن و نیم گذشته، با این مردم جوری رفتار شد که انگار نیستند و علیه آنها بدرفتاری، بی‌احترامی و تبعیض روا داشته شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین