کد خبر: ۴۵۶۴۶۶
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵

عامل وضعیت بحرانی میناب

مدیرکل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، میناب را یکی از قربانیان نگاه به توسعه کلان‌شهرها دانست و گفت: رشد قارچ گونه بندرعباس یکی از عوامل ایجاد وضعیت بحرانی در میناب بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد درویش در نخستین روز از برگزاری پنجمین جشنواره شکرگزاری انبه و یاسمین گل میناب در جمع فعالان عرصه محیط‌زیست، گفت: تا جایی که در توان داشته‌ام صدای مظلومیت میناب را به مرکزنشینان رسانده‌ام. بسیاری از مردم با درد و رنجی که در طول چند سال اخیر مردم میناب با آن روبرو بوده‌اند آشنا نبوده‌اند و وقتی‌که آن را برای مرکزنشینان مطرح می‌کنم ،شگفت‌زده می‌شوند.

درویش میناب را یکی از نخلستان‌های بزرگ دنیا نام برد و تصریح کرد: میناب درگذشته بعد از بصره دومین نخلستان بزرگ جهان بود اما امروزه چیزی از نخلستان‌ها باقی نمانده است.

وی با ابراز تأسف از وضعیت ایجادشده برای میناب گفت: وضعیت نخلستان‌های میناب برای مرکبات ازجمله لیموترش نیز تکرار شده است بنابراین باید تلاش کنیم ضمن تحلیل این معضل، روند کاهنده مرکبات را در میناب مهار کنیم.

درویش، میناب را یکی از قربانیان نگاه به توسعه کلان‌شهرها دانست و افزود: رشد قارچ گونه بندرعباس  یکی از عوامل ایجاد وضعیت بحرانی در میناب شده است.

وی این امر را در تضاد با آرمان‌های انقلاب اسلامی دانست و اظهار کرد: تمرکز برای گسترش کلان‌شهرها نه تنها موجب متروکه شدن روستاها و شهرهای اطراف می‌شود بلکه ضررهایی را نیز برای کلان‌شهرها در پی دارد.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشوردر ادامه گفت: با احداث سد استقلال روی رود میناب و انجام طرح‌های انتقال آب از این دشت، متأسفانه بحران جدی ایجاد شده که منجر به تنش‌های اجتماعی و افزایش مخاطرات زیستی در این منطقه مهم کشور شده است.

وی با اشاره به هفته گردشگری در میناب تصریح کرد: در حالی که برخی استان‌ها در نیمه دوم سال با کمبود گردشگر مواجه هستند،میناب می‌تواند با ایجاد زیرساخت‌های لازم، این خلأ را پر کند و با این کار می‌توان میناب را نه‌تنها به ایران بلکه به دنیا معرفی کرد.

درویش، به لزوم ایجاد مدارس طبیعت در میناب اشاره کرد و گفت: ۴۹ مدرسه طبیعت طی سال‌های اخیر در ۱۸ استان کشور راه‌اندازی شده است که امیدواریم میناب با انجام این کار الگوی استان هرمزگان در این زمینه شود.

به گزارش ایسنا، نشان افتخاری شهروند مینابی به‌پاس زحمات محمد درویش در زمینه زیست‌محیطی در اولین روز از برگزاری پنجمین جشنواره شکرگزاری انبه و یاسمین گل به وی اعطا شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین