کد خبر: ۴۵۶۵۰۹
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰

فهرست تمام محدودیت‌های ویندوز 10 اس

ویندوز ۱۰ اس علاوه بر محدود شدن نصب اپلیکیشن‌ به ویندوز استور، محدودیت‌های دیگری هم دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
شرکت مایکروسافت در رویدادی با تم آموزشی، در ماه می امسال از سرفیس لپ‌تاپ رونمایی کرد. این محصول به همراه سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ اس به بازار عرضه شده است. در این نسخه از سیستم‌عامل دسکتاپ مایکروسافت فقط می‌تواند اپلیکیشن‌های منتشرشده در فروشگاه ویندوز استور را روی رایانه نصب کند؛ با این وجود توسعه‌ی این نسخه از ویندوز ۱۰ دلایل دیگری هم دارد.

برای شفاف‌تر شدن موضوع باید اشاره کنیم که در ویندوز ۱۰ اس تمامی اپلیکیشن‌ها و درایورها باید یک امضا از ویندوز استور داشته باشند. به این ترتیب امکان نصب اپلیکیشن‌های جانبی خارج از ویندوز استور روی سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ اس وجود ندارد؛ حتی اگر این اپلیکیشن‌ها بر اساس پلتفرم یونیورسال ویندوز طراحی شده باشند. این شرایط همچنین باعث شده است شرکت‌ها و انستیتوهای دیگر نتوانند از نرم‌افزارهای داخلی مخصوص به خود که در ویندوز ۱۰ پرو و ویندوز ۱۰ اینترپرایز قابل استفاده هستند، در ویندوز ۱۰ اس بهره ببرند. افزون بر این در ویندوز ۱۰ اس امکان ارائه‌ی پکیج‌های درایورها در اپلیکیشن‌ها یا رابط کاربری غیر مایکروسافتی وجود ندارد.

همان‌طور که مایکروسافت قبلا تأیید کرده است، به دلیل محدودیت‌های ویندوز ۱۰ اس، امکان نصب گوگل کروم یا فایرفاکس و مرورگرهای اینترنتی دیگر در این سیستم‌عامل وجود ندارد؛ مگر اینکه توسعه‌دهندگان این مرورگرها، نسخه‌ای مخصوص در فروشگاه ویندوز استور منتشر کنند. بنابراین در ویندوز ۱۰ اس کاربران فقط می‌توانند از مرورگر اج استفاده کنند و امکان تغییر موتور جستجوی پیش‌فرض بینگ در مرورگر یادشده وجود ندارد.

محدودیت دیگری که کاربران ویندوز ۱۰ اس با آن مواجه‌اند، این است که امکان نصب نرم‌افزارهای ضد ویروس، ابزارهای دیسک و محصولات پشتیبان‌گیری شخص ثالث که بر اساس درایور فیلتر فایل سیستم کار می‌کنند وجود ندارد. با توجه به این موضوع، ویندوز ۱۰ اس کاربران را مجبور می‌کند فقط از ویندوز دیفندر استفاده کنند و این وضعیت خوبی نیست. این ویژگی‌ ویندوز ۱۰ اس می‌تواند برای متخصصان فناوری اطلاعات که امنیت دستگاه‌های مختلف را در شرکت‌ها برقرار می‌کنند، مشکل ایجاد کند.

دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ اس امکان اضافه شدن به دامین ویندوز ندارند. این یعنی نمی‌توان رایانه‌های مورد بحث را با اکتیو دایرکتوری مدیریت کرد و بدین منظور باید از اکتیو دایرکتوری آژور بهره گرفت. باید اشاره کنیم که اکتیو دایرکتوری آژور یک دایرکتوری ابری و یک سرویس مدیریت هویت است.

ویندوز ۱۰ اس علاوه بر محدودیت نصب اپلیکیشن از ویندوز استور، برخی از اجزای ویندوز را هم بلاک می‌کند تا کلا اجرا نشوند. در ادامه لیست این بخش‌ها را با هم مرور می‌کنیم:


bash.exe

cdb.exe

cmd.exe

cscript.exe

csi.exe

dnx.exe

kd.exe

lxssmanager.dll

msbuild.exe

ntsd.exe

powershell.exe

powershell_ise.exe

rcsi.exe

reg.exe

regedt32.exe

windbg.exe

wmic.exe

wscript.exe

مایکروسافت تابه‌حال جزئیات کامل محدودیت‌های ویندوز ۱۰ اس و مزایای این محدودیت‌ها را اعلام نکرده است. ردموندی‌ها همچنین از ارائه‌ی نسخه‌های مخصوص ارزیابی متخصصان خودداری کرده‌اند. به نظر می‌رسد در حال حاضر تمرکز مایکروسافت فقط بر سرفیس لپ‌تاپ جدید است.

هدف اصلی توسعه‌ی ویندوز ۱۰ اس، رقابت با سیستم‌عامل محبوب کروم او‌اس گوگل است. کروم او‌اس اکنون به‌عنوان سیستم‌عامل پیش‌فرض بسیاری از لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید این نکته را در نظر داشت که قیمت سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت نسبت به اکثر کروم‌بوک‌های بازار به میزان قابل توجهی بیشتر است. البته در آینده‌ای نه‌چندان دور لپ‌تاپ‌های مجهز به ویندوز ۱۰ اس جدید با قیمتی در حد قیمت کروم‌بوک‌ به بازار عرضه خواهد شد. مایکروسافت با انتشار ویندوز ۱۰ اس جامعه‌ی دانش‌آموزان و دانشجویان را هدف اصلی خود قرار داده است. علاوه بر این نباید فراموش کنیم که امکان ارتقاء ویندوز ۱۰ اس به ویندوز ۱۰ پرو وجود دارد.

منبع: زومیت

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین