کد خبر: ۴۵۶۶۵۴
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳
ایران بزرگترین دشمن امریکا نیست؛ بزرگترین دشمن داعش است

توصیه‌‌های روزنامه آمریکایی به ترامپ و هشدار درباره خطرات جنگی تمام‌عیار با ایران/حلقه مشاوران ترامپ تاریخ را نادید می‌گیرند

واقعیت آن است که ایران بزرگترین دشمن امریکا نیست. این یک دام است؛ بزرگترین دشمن ما اکنون داعش است/با کمال تاسف هر ابزاری برای سرنگونی حکومت شانس کمی برای موافقت دارد. نیروی نظامی و استفاده از آن ممکن است موثرتر باشد اما این به معنای جنگ تمام‌عیار با ایران است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- یک روزنامه امریکایی با اشاره به این‌که برخی در حلقه سیاستگذاران و تصمیم‌گیرندگان در واشنگتن معتقدند که باید در راستای تغییر نظام سیاسی در ایران گام برداشت می‌نویسد: آنان می‌گویند که ایران به تامین مالی تروریسم می‌پردازد و از اسد رییس جمهوری سوریه پشتیبانی می کند. آنان می گویند که هیچ راهی جز حمایت از این ایده وجود ندارد که باید به سرنگونی حاکمان در تهران کمک کرد تا رژیمی دلخواه امریکا روی کار آید.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ شیکاگو تریبون می‌افزاید: در این میان باید گفت که معتقدان به این ایده گویا تاریخ را نادید می‌گیرند. امریکا سابقه طولانی در تغییر رژیم‌های سیاسی در کشورهای دیگر از جمله ایران را داشته است؛ نمونه آن کودتای سازماندهی شده در سال ۱۹۵۳ میلادی و نتایج فاجعه‌بار آن. با این حال، اعضای دولت ترامپ مصرانه بر این ایده تاکید دارند. مایک پمپئو رییس سیا در جلسه کنگره از حذف رژیم سیاسی در ایران حمایت کرد. رکس تیلرسون وزیر امور خارجه امریکا خواستار انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در ایران شد. سناتور تام کاتن جمهوریخواه نیز به نشریه پولیتیکو گفته بود که واقعا امریکا چگونه می‌تواند نظام ایران تحمل کند و با وجود این نظام بگوید که امنیت می‌تواند در جهان تامین شود.»

شیکاگو تریبون ضمن تمسخر کاتن در ادامه می‌نویسد: واقعیت آن است که ایران بزرگترین دشمن امریکا نیست. این یک دام است؛ بزرگترین دشمن ما اکنون داعش است. پس از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی و سرنگونی حکومت تحت رهبری صدام، بوش و دیک چنی معاون او از جمله کسانی بودند که فکر می‌کردند تا زمانی که صدام در قدرت است امریکا هرگز نمی‌تواند امن باشد. واقعیت اما غیر از این بود. تهاجم امریکا به عراق باعث ایجاد یک جنگ داخلی ناخوشایند شد که در جریان آن ۳۶ هزار امریکایی جان خود را از دست دادند یا مجروح و معلول شدند و منطقه بی‌ثبات شد و نفوذ ایران گسترش یافت.

«توماس ریکس» نویسنده دو کتاب درباره جنگ در منطقه اشاره می‌کند که اتفاقا ایران امروز از ایران سال ۲۰۰۳ میلادی قوی‌تر شده است. ایران نه تنها دشمن‌اش یعنی صدام حذف شد بلکه به متحد عراق نیز تبدیل شده است. همچنین در زمان حمله امریکا به افغانستان و سرنگونی طالبان ایران دشمن دیگر خود را از دست داد. این یک فرصت برای ایران بود تا نفوذ خود را افزایش دهد. تغییر رژیم در لیبی هم به خوبی انجام نشد. این تصور وجود داشت که قذافی شرورترین حکومت ممکن را به راه انداخته است. با این حال، موفقیت در لیبی سریع بود و آن کشور اسیر هرج و مرج شد و داعش در آن جا رشد کرد. اکنون بی‌ثباتی در لیبی می‌تواند خطرناک‌ترین خطر درازمدت برای منافع امریکا و متحدانش در قاره افریقا باشد. نیم میلیون نفر پناهجوی از لیبی به سوی اروپا حرکت کرده‌اند. 

شیکاگو تریبون در توصیه‌ای به دولت ترامپ می‌نویسد: «در مواجهه با حکومت‌هایی چون ایران بهترین روش همان رفتار اوباما است و این یک رویکرد ایده‌آل نیست اما بهترین گزینه در میان گزینه‌های بد پیش‌روی ماست. با کمال تاسف هر ابزاری برای سرنگونی حکومت شانس کمی برای موافقت دارد. نیروی نظامی و استفاده از آن ممکن است موثرتر باشد اما این به معنای جنگ تمام‌عیار با ایران است.» 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین