کد خبر: ۴۵۷۷۶۳
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰

دیابتی‌ها دور این مواد غذایی را خط بکشند

یک دکتری تغذیه و رژیم درمانی گفت: مبتلایان به دیابت باید پیش از مصرف هر ماده غذایی به شاخص گلیسمی آن توجه کنند.
آفتاب‌‌نیوز : فرهاد وحید دکتری تغذیه و رژیم درمانی  اظهار کرد: دریافت میوه، سبزی و کل مواد غذایی تحت تاثیر برنامه غذایی است که برای فرد دیابتی در نظر گرفته می‌شود.

وی بیان کرد: به طور مثال ما برای یک فرد دیابتی ۵۰ تا ۶۰ درصد از انرژی دریافتی را با توجه به خصوصیات فرد و شرایط بیماری به کربوهیدرات اختصاص می‌دهیم، سپس بعد از مشخص کردن واحد هر ماده غذایی اولویت انتخاب را تعیین می‌کنیم.

این دکتری تغذیه و رژیم غذایی با بیان اینکه تمام مواد غذایی دارای شاخصی به نام نمایه گلیسمی هستند، تصریح کرد: این شاخص به ما می‌گوید که مصرف این ماده غذایی به چه میزان روی قند خون اثر می‌گذارد، برخی از مواد غذایی به لحاظ ساختاری که دارند قند خون را دیرتر یا کمتر افزایش می‌دهند.

وحید افزود: اگر میوه به صورت خام مصرف شود به دلیل دارا بودن فیبر در دستگاه گوارش دیرتر هضم می‌شود در نتیجه قند خون را به تدریج افزایش می‌دهد، آب میوه به دلیل اینکه همراه با فیبر نیست در مقایسه با میوه سریع تر قند خون را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه شاخص گلیسمی با وجود محدودیت‌هایی که دارد، برای مبتلایان به دیابت تا حدی کمک‌کننده است، تاکید کرد: نمایه گلیسمی به عوامل مختلفی از جمله میزان و زمان مصرف داروی قند خون، مقدار فیبر موجود در میوه‌ها و سبزیجات و تازه یا کهنه بودن آن‌ها بستگی دارد.

این دکتری تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: شکر، عسل، شربت، ذرت، نان سفید، حبوبات به جز جو، برنج، موز، هندوانه، آناناس و کشمش، سیب زمینی، هویج، چغندر، شلغم، چیپس سیب زمینی، پاپ کورن، کیک، بیسکویت‌های فاقد سبوس و چوب شور از جمله مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا محسوب می‌شوند.

وحید توصیه کرد: افرادی که دچار دیابت هستند باید مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا را محدود مصرف کنند.

وی گفت: از جمله مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین می‌توان به نان‌های سبوس دار، غلات، گوشت ها، محصولات لبنی بدون قند و پنیر اشاره کرد.

این دکتری تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: بیماران دیابتی بسته به انرژی مورد نیاز روزانه باید ۲ الی چهار  واحد میوه مصرف کنند، میوه‌های سیب، پرتقال، نارنگی، گلابی، زرد آلو و هلو دارای شاخص گلیسمی پایین هستند.

وحید تاکید کرد: مبتلایان به دیابت باید تا حد امکان از نوشیدن آب میوه خودداری و از مصرف مربا یا مارمالاد هم پرهیز کنند، میوه‌های خشک شده (تغلیظ شده) نیز نسبت به میوه های تازه قند خون را بیشتر بالا می‌برند.

وی یادآور شد: مصرف انگور و کشمش نیز برای افرادی که دچار دیابت هستند، مناسب نیست، همچنین آن ها باید در نظر داشته باشند که در مصرف میوه‌های با شاخص گلیسمی پایین نیز زیاده روی نکنند.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین