کد خبر: ۴۵۸۸۵۸
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶
همزمان با افزایش احتمال استقلال کامل کردها در عراق؛ ایران یار دیرین کردهای عراق بر سر دوراهی

حمایت یا مخالفت ایران از همه پرسی استقلال کردستان عراق چه پیامدهایی دارد؟

در حالی که ایران جزو معدود کشورهایی است که مدتهاست روابط نزدیکی با اقلیم کردستان عراق دارد برگزاری همه پرسی در مورد استقلال آن منطقه ممکن است بر روابط تهران با اربیل خشه وارد کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-سایت تحلیلی «المانیتور» با اشاره به این که کردهای عراق تلاش می کنند اختلافات بین جناحی و داخلی خود را پیش از برگزاری همه پرسی در مورد استقلال در ماه سپتامبر اینده کنار بگذارند ترکیه، عراق و ایران مخالفت خود را با این ایده اعلام کرده اند. این سایت اشاره می کند که این کشورها نگران هستند که در شرایط کنونی منطقه و آن هم با افزایش شدت رقابت های منطقه ای این موضوع برای منافع ملی شان خطرناک باشد. 


به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این سایت می نویسد:«مقام عالی رهبری ایران در ماه ژوئن در دیدار با حیدر العبادی نخست وزیر عراق گفتند که جمهوری اسلامی ایران با جداسازی یک بخش از عراق مخالف است و عراق باید متحد باقی بماند. اگرچه مخالفت ترکیه و دولت مرکزی عراق با موضوع همه پرسی قابل درک است اما نوع رابطه ایران با کردهای عراق و هم چنین روابط فرهنگی و تاریخی فیمابین پرسش هایی جدی را در مورد انگیزه های مخالفت ایران با برگزاری همه پرسی مطرح می کند. 

این سایت در ادامه می افزاید:«احزاب سیاسی در کردستان عراق کاملا روشن ساخته اند که هدف نهایی شان کردستانی مستقل است اما در رویکردها ممکن است متفاوت از یکدیگر عمل کنند و مسئله شان بیش تر مسئله بر سر زمان استقلال است نه ماهیت آن. ایران بیش از هر بازیگر دیگری از این خواست کردها اگاه است. بیش از ۱۳ میلیون کرد در دو طرف مرز ایران و عراق زندگی می کنند. چه پیش و چه پس از انقلاب ایران جزو معدود بازیگران منطقه ای بود که با کردهای عراق روابط صمیمانه داشت چه با احزاب سکولار چه مارکسیست و چه اسلامگرای کرد.

 حکومت های ایران چه پهلوی و چه جمهوری اسلامی همواره از کردهای عراق برای تضعیف رژیم های سیاسی پیاپی در آن کشور استقبال کردند. به خصوص در دوران صدام. با این حال، ایران از ارمان کردها برای استقلال حمایت نمی کند و موضعی محتاطانه در این باره دارد». 

المانیتور اشاره می کند حضور مقام های ایرانی به خصوص فرماندهان سپاه در دهه های گذشته در مناطق کردنشین ایران و عراق سبب ایجاد دانشی خوب در میان تصمیم گیرندگان سیاسی و نظامی ایران درباره منطقه کردستان شده است و به همین خاطر مقام های ایرانی سیاستی عملگرایانه را در پیش گرفته اند. این سایت می نویسد:«در تابستان سال ۱۹۸۸ میلادی رژیم تحت فرمان صدام حسین، کردستان عراق را مورد حمله با سلاح های شیمیایی قرار داد که بر اثر آن ۱۸۲هزار غیر نظامی جان خود را از دست دادند در حالی که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از صدام حمایت می کردند و کشورهایی غربی از جمله امریکا، بریتانیا و فرانسه صدام را مسلح کرده بودند این ایران بود که به کردهای اسیب دیده پناه داد و به آنان کمک کرد. در طول قیام ۱۹۹۱ میلادی پس از جنگ خلیج فارس این ایران بود که مرزهای خود را به روی کردهای عراقی باز کرد و به آنان پناه داد این در حالی بود که ترکیه مرزهای خودر ا به روی آنان بسته بود.

 در اگوست ۲۰۱۴ میلادی زمانی که داعش به کردستان عراق حمله کرد ایران جزو نخستین کشورهایی بود که برای اولین بار به کردها کمک کرد. یک پیشمرگه کرد که نخواسته نامش فاش شود به المانیتور می گوید که فکر می کند کردها همگی باید قدردان ایرانی ها باشند چرا که به نفع منافع کردها کار کرده اند. صرفنظر از ملاحظات امنیتی باید اشاره کرد که تجارت سالانه ایران با کردستان عراق تقریبا ۸ میلیارد دلار است. در نتیجه، با توجه به رابطه ایران با جامعه کردی خود و تاریخ طولانی برای کمک رسانی به کردها و احزاب سیاسی کردی ایران در موقعیت نسبتا قوی تری در مقایسه با انکارا و بغداد قرار دارد. با فروپاشی داعش به نظر می رسد که رقابت تشدید شود. ترکیه در حال جنگ با کردهاست و به شدت مخالف دولتی کردی در شمال سوریه است و سوریه در هرج  مرج باقی مانده و دولت مرکزی قادر به کنترل بخش بزرگی از آن سرزمین نیست در عین حال ایران نسبتا پایدار است و هزاران مستشار و مدافع حرم در سوریه و عراق مستقر کرده تا با سلفی ها بجنگند و از متحدانش در دمشق  بغداد حمایت کند. مقام های ایرانی گفته اند که با سلفی های تکفیری در حلب و انبار مبارزه می کنند چرا که در غیر این صورت مجبور به مبارزه با آنان در خاک ایران هستند. با توجه به هویت کردی عاملان حملات تروریستی در تهران در روز ۷ ژوئن، به نظر می رسد که آن چه بیش تر امنیت ایران را تهدید می کند منطقه کردی است». 

این سایت در ادامه می افزاید:«بنابراین با توجه به چشم انداز پیچیده و خطرناک منطقه ای و نیز وضعیت امنیتی داخلی ایران همه پرسی در کردستان درباره استقلال آن منطقه جمهوری اسلامی را در یک دو راهی قرار می دهد اگر کردها موفق به حل اختلافات داخلی خود شوند و به استقلال رای دهند ایران باید موضع خود را درباره یک دولت کردی مشخص کند. تهران می تواند از کردستان مستقلی حمایت کند که همکاری های اقتصادی و امنیتی را افزایش دهد و در تضمین کند که چنین نهادی به بی ثباتی در مرزهای ایران دامن نمی زند. ایران هم چنین می تواند یک مسیر جایگزین برای نفت کردی را برای دستیابی به بازارهای بین المللی ارائه کند. در مقابل، در صورتی که ایران محاصره اقتصادی انجام دهد و با استفاده از شبه نظامیان شیعه در عراق برای دولت اقلیم کردستان عراق ایجاد نارضایتی کند ظرفیت بالقوه ایجاد درگیری و بی ثباتی در مرز ایجاد می شود و احتمالا غرب در این باره مداخله خواهد کرد. با توجه به این که عربستان سعودی دشمن ایران است سیگنال های مثبتی به کردهای عراق داده است. سعودی ها هم چنین از ستیزه جویان کرد ایرانی در کردستان عراق نیز حمایت کرده اند که خواستار ایجاد منطقه ای مستقل در کردستان ایران هسند تداوم این حمایت ها می تواند به چالشی برای ایران تبدیل شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۰
سید محسن 1089
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
1
20
بدیهی به نظر میرسد که استراتژی رفتار مسالمت آمیز احزاب کرد با ایران ریشه در همان آرمان تشکیل کردستان بزرگ داشته و در صورتیکه تشکیل کشوری در قلمرو کردستان عراق ، گام بعدی الحاق مناطق کردنشین در سوریه و سپس در ایران خواهد بود ، در نتیچه چه بهتر که اگر قرار است کشورمان هزینه ای بپردازد در وقت خود این هزینه را تقبل نماید و محول به آینده نشود چرا که هزینه آن بسیار فزاینده خواهد بود
پاسخ ها
سیدمحمد حاتمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
عادلانش اینه هرچی خود مردم منطقه کردستان انتخاب کنند و رای دهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
تعیین سرنوشت حق مسلم هر ملتی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
7
16
کرد تا زمانی که خون کردی در رگهایشان است یک ایرانی هست کلمه ایران یک نام کردی و به معنای سرزمین اتش است.
پاسخ ها
علی
| Germany |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
اگه اینطوره. پس چرا ه موقع کشور دچار مقداری نا آرامی شده با کشت و کشتار خواستاری جدایی شدید؟
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
23
9
رفراندوم برگزار باید بشه خواستن جدا بشن بشن ..

به کسی ربطی نداره
پاسخ ها
رستم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
علي جان ربط داره
چون فردا ديگران نيز خواستار رفراندوم مي شوند اونوقت كشور مي شود شير بي يال و كوپال
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
8
9
سیاستی که مبتنی بر واقعیات نباشد پایدار نیست کسانیکه به منطقه خود گردان گردستان عراق در رفت و آمد هستند متوجه میشوند که از دولت مرکزی اثری نیست هر نوع مجوز برای فعالیت تجاری از مجاری تشگیلات خود گردان امکان دارد این روند از قبل از سقوط صدام آغاز شده و تجربه خون بار گذشته با دولت مرکزی در بغداد بر حافظه این مردمان سنگینی میکند لذا نتیجه همه پرسی روشن است . تنها آلتر ناتیو در مقابل استقلال کامل یک نظام فدراتیو واقعی است که تمام دنیا از همسایگان گرفته تا قدرت های بزرگ ضمانت آنرا بعهده بگیرند تا این مردم مطمئن باشند که در آینده هیچکس نتواند تحت لوای یکپارچگی زیر آن بزند .
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
11
10
تعامل سازنده با دولت خودمختار کردستان میتواند این موضوع را به فرصتی برای همکاریهای بیشتر تبدیل کند کردستان به استقلال میرسد پس چه بهتر که ما در برابر حمایت از استقلال کردها تضمینهایی از انها بگیریم با دشمنی چیزی نصیبمان نخواهد شد
علی معرف
|
Germany
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
2
6
مردم هرسرزمینی باید در مورد آینده خودشون تصمیم بگیرن وهرچی که میخوان رو بوسیله رفراندوم بگن .....هرجایی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
3
5
آدم تعجب میکنه از نظر بعضی ها یعنی چی جدا بشن لابد بعد هم کرد ایران میخواد چدا بشه بعد سیستان و بلو چستان جدا بشه بعد ترک جدا بشه بعد عرب جدا بشه چرا فکر نکرده حرف میزنید همه ایران یکیست هیچ وقت هم جدا نمیشه حتی یک وجب . کشور های دیگر هم اولا به ما مربوط نیست دوما تلاشمان باید به اتحادشان باشد نه تفرقه آنها
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
5
4
جالبه که اسرائیل از جدایی کردستان به شدت حمایت می کند ( به شدت و علنا ) اونوقت مقاله نویس نوشته برای آینده ایران خوبه ؟!
علی معرف
|
Germany
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
6
4
جدا میخوان بشن بشن به من ربطی نداره

رفراندوم همه چیزو مشخص میکنه

کارشناس فلسفه علی معرف
پاسخ ها
رستم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
به نظر من تو فكر نكرده حرف مي زني
كمي به مغزت فشار بيار
اگه فشار بياري چيز ديگري فكر مي كني
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
خوب اگر بهت ربط نداره چرا صدتا پیام میزاری
پویان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
0
1
استقلال حق هر ملتی است ولی اقلیم کردستان عراق به دلیل نداشتن ساختار و زیر ساخت های اقتصادی و اجتماعی لازم برای اداره یک حکومت مستقل به ناچار تبدیل به دست نشانده قدرت های بزرگ در منطقه خواهد شد واین موضوع برای ایران یک هشدار و چالش جدی است چرا که باید برای مثال بیخ گوش خودش پایگاه نظامی آمریکا ، انگلیس یا هر دولت متخاصم دیگری را تحمل کند .
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
2
1
به نظر من استقلال کردستان عراق از هیچ لحتظ به نفع ایران نیست؛
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
0
1
ایا زمانی که خانم کلینتون حق مسلم معارضان سوری راجدایی از وضعیت ان زمان میدانست ظهور داعش را انهم باین گستردگی و پیامدهایش برای مردم حهان را نیز در نظر گرفته بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
0
0
کل ایران باید از تهران جدا بشه چون الان تهران یه کشوریه برا خودش و بیشترین بودجه دولت دراین استان هزینه میشه و بقیه استانها محروم از همه چیز مسولان هم وقتی از ایران صحبت میکنن منظورشون فقط تهرانه
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
0
0
عزیزان مردم یک سرزمین برای آینده خودشون باید تصمیم بگیرند واین یعنی کل عراق ، متوجه شدید یا نه ، کل عراق باید تصمیم بگیرد که کردستان جزءخاکشان باشد یا نه ، و نه یک قوم از یک ملت ، مسئله جا افتاد یا نه درایران نیز کل ملت باید تصمیم بگیرند نه یک قوم از یک ملت ،حالا می خواد کرد ،ترک،لر،فارس و... باشه همچنان که در8سال جنگ کل ملت برای دفاع از خاک،ناموس و وطنشون جون دادند واین خاک متعلق به همه ما هست هیچ قوم ومذهبی نمی تواند بدون در نظر گرفتن دیگران واحترام به هم وطنان خود برای خودش سرخود تصمیمات کلانی بگیرد که متوجه یک ملت می باشد همانطور که یک خانواده از یک محله نمی توانند سرخود هر کاری بکنند که اقداماتشون متوجه یک محله باشد ایرانیان با اتحاد قومی وملی خود توانستند افتخارات بزرگی در تاریخ کسب کنند که شامل حال همه مردم می شود اجداد ما در تاریخ برای این اتحاد واین همبستگی وحس افتخار ایرانی بودن برای نسل آینده خود ،فداکاری ها وجانفشانی های زیادی کردند چرا ما می خواهیم همه این افتخارات را وهمه این زحمات را نادیده بگیریم به عنوان یک ایرانی عرض می کنم افتخار می کنم کشورم شامل قومیت ها ی مختلفی هست که با هم متحد هستند و در مشکلات همه غمخوار یکدیگر و یاری گر یکدیگر می شوند وکجای دنیا یک چنین افتخاری را سراغ داریدمن به عنوان قطره ای از این دریای بیکران به شما ملت وهم وطنانم که تاریخ وهویت این کشور و من وامثال من را ساخته اید افتخار می کنم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین