کد خبر: ۴۵۹۰۶۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
آسوشیتدپرس پس از نشست جی -۲۰ و دیدار رهبران امریکا و روسیه؛

آتش بس پوتین و ترامپ؛ رفع نگرانی در اسرائیل و اردن/ امریکا اصلی ترین برنده اتش بس

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در گزارشی با اشاره به برگزاری نشست جی-۲۰ در هامبورگ و دیدار صورت گرفته میان دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در حاشیه آن مدعی است که این دیدار برای کاهش نگرانی رو به رشد اردن و اسرائیل به عنوان همسایگان سوریه درباره پیشروی‌های چشمگیر نظامی ایران در آن منطقه بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی-این خبرگزاری اشاره می کند که اسرائیل و اردن به شدت نگران برنامه ریزی احتمالی تهران برای حضور نظامی طولانی مدت در آن منطقه هستند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این خبرگزاری می نویسد:«نیروهای شبه نظامی شیعه وفادار به ایران در مبارزه در کنار نیروهای دولتی سوریه به مرز اردن با سوریه و دیگر مناطق استراتژیک در جنوب شرقی سوریه نزدیک شده اند نزدیک به جایی که مرز هر دو کشور با عراق است. این پیشروی ها بخشی از تلاش بشار اسد رییس جمهوری سوریه برای بازپس گیری کنترل سرزمین ها از دست معارضان است. در آن منطقه به خصوص در جنوب استان درعا معارضان مورد حمایت غرب حضور دارند و در جنوب شرقی عمدتا نیروهای داعش در نزدیکی مرز با عراق. 

همسایگان سوریه اما مظنون هستند که ایران دستورالعمل وسیع تری را دنبال می کند از جمله راه اندازی یک مسیر زمینی از طریق سوریه به سوی عراق و لبنان. آتش بس قرار است از روز یکشنبه اجرایی شود و این بدان معناست که تمام نیروها در موقعیت فعلی شان قرار می گیرند.

 این امر مانع پیش روی بیش تر نیروهای تحت فرماندهی ایران، از جمله شبه نظامیان حزب الله لبنان خواهد شد. یک مقام ارشد اردنی روز شنبه گفت که آن کشور از طریق تصاویر ماهواره و پهپادها وهم چنین ناظران وضعیت منطقه و تحرکات نیروهای مختلف را رصد می کند روسیه نیز قرار است پلیس نظامی را در آن منطقه مستقر کند». 

این مقام رسمی در ادامه افزوده است که اطلاعات مربوط به رعایت آتش بس از سوی طرفین در مکان های مخالف از جمله از سوی اردن به اشتراک گذاشته خواهند شد. اسرائیل در مذاکرات آتش بس شرکت نکرده اما احتمالا از سوی امریکا مطلع شده است. 

اتش بس های متعددی در جنگ داخلی ۶ ساله در سوریه به طور مرتب شکست خورده اند و سرنوشت این آتش بس نیز مشخص نیست. اخیرا روسیه، ترکیه و ایران نیز در ایجاد مناطق امن و گفت و گو در این باره موفق نبودند. انتظار می رود اسرائیل به دقت نقض احتمالی آتش بس را رصد کند. اسرائیل بارها اعلام کرده که اجازه ورود ایران به سوریه در مرز با اسرائیل و ارسال به ادعای آن رژیم تسلیحات به حزب الله را نمی دهد. مدیر کل دفتر اطلاعات اسرائیل گفته است که سوال و نگرانی درباره استفاده ایران، رژیم سوریه و حزب الله از فضای میدانی ایجاد شده وجود دارد. 

مقام های اردنی نیز همصدا با اسرائیلی ها می گویند که تحمل ایجاد خطی ایرانی از تهران تا بیروت را نخواهند داشت این مقام ها مدعی هستند که ایران درصدد ایجاد هلال شیعی است و توازن منطقه ای را برهم می زند و این موضوع را خط قرمز فوق حساس خود در نظر گرفته است. 

مقام اردنی در گفت و گو با اسوشیتدپرس گفته است که اردن پیش تر نگرانی های خود را درباره ایران در جریان مذاکرات با روس ها در میان گذاشته است. او گفته است که دولت اسد قطعا این پیام را دریافت کرده و مشخص نیست که تا چه اندازه توان تاثیرگذاری بر روی ایران متحد اصلی اش را خواهد داشت». 

این مقام اردنی گفته است که اتش بس در صورت موفقیت آمیز بودن می تواند مسیر را برای مذاکرات درباره کنترل مجدد مرزهای سوریه با اردن در طول سال های اخیر در کنترل معارضان بوده میان دولت های سوریه و اردن هموار کند. 

این خبرگزاری در ادامه اشاره می کند که اسرائیل نگران تحرکات حزب الله لبنان و سایر گروه های شبه نظامی مورد حمایت ایران در منطقه جولان است که از سال ۱۹۶۷ میلادی به این سو در جنوب غربی سوریه تحت کنترل و نفوذ اسرائیل بوده است. اسرائیل هم چنین نگران است که ایران بتواند از این مسیر موشک به حزب الله لبنان ارسال کند. 

آسوشیتدپرس معتقد است که امریکا اصلی ترین نفع برنده از اتش بس است چرا که ترامپ می تواند در خلاء ایجاد شده بر اثر عقب نشینی نیروهای داعش وضعیت را حفظ کند. 

این خبرگزاری اشاره می کند که واشنگتن تاکنون از رسیدن نیروهای ایرانی و هم پیمانان آن به جنوب سوریه جلوگیری کرده است و در هفته های اخیر یک هواپیمای سوری توسط نیروهای امریکایی و یک پهپاد ایرانی سرنگون شده اند. 

«ادوارد اوکدن» سفیر بریتانیا در اردن می گوید در این میان روسیه نقشی محوری را ایفا می کند. او می گوید:«کاملا واضح است که روس ها باید بر روی دولت سوریه و ایران و حزب الله متحدان آنان فشار بیاورند تا به روح آتش بس احترام بگذراند و به آن پایبند باشند». 

«احمد مجدیار» پژوهشگر در انستیتو خاورمیانه اما معتقد است که ایران فعالیتخود را در جنوب سوریه گسترش داده و به دنبال تعمیق نفوذ خود می باشد. او می گوید که هدف ایران ایجاد مسیر زمینی از تهران به مدیترانه، به چالش کشیدن حضور نظامی امریکا و متحدانش و باز کردن یک جبهه جدید علیه اسرائیل همزمان با پایان جنگ علیه داعش  است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
0
4
روسیه و امریکا کنار اومدند........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
امان از کاسه داغتر از آش بودن بعضیها..............
منصور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
0
1
فروش ایران توسط روس ها مثل همیشه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین