کد خبر: ۴۵۹۱۶۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳
آیا کودکان شست و شوی مغزی شده داعشی نگهبان آینده آن گروه خواهند بود؟

آن چه در مدارس آموزشی داعش روی داده است؛از گشت های خیابانی برای کنترل پوشش لباس تا تشویق کودکان به جنگ علیه ایران

نشریه امریکایی «نیوزویک» در گزارشی با اشاره به اردوگاه های اموزشی داعش برای تعلیم نسل آینده آن گروه و تربیت کودکان داعشی اشاره می کند.
آن چه در مدارس آموزشی داعش روی داده است؛از گشت های خیابانی برای کنترل پوشش لباس تا تشویق کودکان به جنگ علیه ایران
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل-نیوزویک در ابتدای روایت پسر چشم آبی‌ای را بیان می‌کند که در زمان حمله داعش به رقه در آنجا حضور داشته است. این نشریه می‌نویسد: او فقط نه سال داشت و در حومه رقه در شمال سوریه زندگی می‌کرد. گاهی اوقات با پدر و برادر کوچک اش به یک مرکز تئاتر در فضای باز می‌رفتند و گاهی با معلم و همکلاسی هایش. او می‌گوید شاهد ورود اعضای داعش به شهر‌ها بود که می‌گفتند شهر را از وجود کفار و غیر مومنان پاک می‌کنند. او می‌گفت در ابتدا فکر می‌کرد رفتن به جهاد سرگرم کننده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، امروز این پسر که می‌خواهد تنها با نام محمد شناخته شود با عمویش در ریحانلی ترکیه به سر می‌برد؛ و به یاد می‌آورد که داعشی‌ها فریاد می‌زدند آن‌ها کافر هستند کشتن آنان خوب است. او می‌گوید به یاد دارد که گشت‌های داعش درباره نحوه لباس پوشیدن مردم حساسیت زیادی داشتند و در خیابان‌ها حضوری دائمی داشته اند».

آن چه در مدارس آموزشی داعش روی داده است؛از گشت های خیابانی برای کنترل پوشش لباس تا تشویق کودکان به جنگ علیه ایران
 
نیوزویک در ادامه می‌نویسد: «گروهی دیگر از کودکان که به ترکیه آورده شده اند هنوز خاطرات آن روز‌ها را در ذهن دارند. یکی از مردان سوری می‌گوید که پسرش فریاد می‌زند که چرا آنان را به اینجا اورده است. رائد می‌گوید این نیاز به زمان دارد. مغز آنان مانند یک رایانه نیست هنگامی که اطلاعات در آن بارگذاری می‌شود نمی‌توان آن را پاک کرد».
 
آن چه در مدارس آموزشی داعش روی داده است؛از گشت های خیابانی برای کنترل پوشش لباس تا تشویق کودکان به جنگ علیه ایران
 
این نشریه اشاره می کند که داعش منابع گسترده ای را برای تعلیم کودکان در قلمروی تحت کنترل خود اختصاص داده است که از اواسط ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ میلادی تقریبا یک سوم از خاک سوریه و عراق را شامل می شد و ۶ تا ۱۲ میلیون شهروند غیر نظامی در آنجا به سر می بردند. داعش با استفاده از مدارس و  اردوگاه های آموزشی و نمایش فیلم های تبلیغاتی کودکان را تحریک می کرد. 
 
آن چه در مدارس آموزشی داعش روی داده است؛از گشت های خیابانی برای کنترل پوشش لباس تا تشویق کودکان به جنگ علیه ایران

داعش به کودکان می‌گفت که دشمنان آنان ایزدی‌ها و مسیحیان هستند و به آنان آموزش می‌داد که چگونه در قالب سرباز و یا بمبگذار انتحاری در راستای نابود کردن این افراد اقداماتی را انجام دهند. در حال حاضر داعش به دلیل حملات نیرو‌های مورد حمایت از سوی امریکا در سوریه عراق در حال تضعیف است و وقت آن است که به اسیب شناسی تبعات منفی خلافت داعش بر روی نسل جوان و کودکان بپردازیم. گفتگو با کودکانی که اکنون در جنوب ترکیه و شمال عراق زندگی می‌کنند و در اردوگاه‌های اموزشی داعش و مدارس آن حضور داشته اند و صحبت درمانگران و مقام‌های امینتی با آنان می‌تواند پنجره‌ای گشوده شده برای حل بحران ایجاد شده باشد. این کودکان بیش‌تر گرفتار رفتار‌های افراط گرایانه و خشونت آمیز و پرخاشگر شده اند.

نیوزویک به نقل از Liesbeth van der Heide کارشناس مسائل ترویسم می‌نویسد که چالش اصلی ایجاد شده توسط داعش آن است که برخلاف فارک در کلمبیا، اتا رد اسپانیا  و گروه‌های دیگر که ماهیت محلی داشته اند این گروه خود را صاحب رسالت بین المللی می‌داند و هم چنین بر جمعیت غیر نظامی بزگتری نسبت به سایر گروه‌های مشابه مانند القاعده حکمرانی کرده است. او می‌گوید: «داعش به معنای واقعی کلمه مانند یک دولت عمل می‌کرد آموزش و پرورش، مراقبت‌های بهداشتی و خدمات حقوقی به شهرندان ارائه می‌داد. این سبب شد تا کودکان بیش تری در مناطق تحت قلمروی داعش الوده شوند. در حال حضار در هلند حدود ۸۰ کودک هلندی بزرگ شده و یا متولد شده در قلمروی داعش به کشورشان بازگشته اند. این جوانان به طور بالقوه دارای پتانسیل رادیکالیزه شدن هستند و این برای کشور‌های مبداء خطرناک است».

نیوزویک در ادامه به نقل از عمر الجبوری که پیش از حمله داعش به موصل در موسسه‌ای دولتی برای امور زنان و کودکان کار می‌کرد اشاره می‌کند که داعش به سرعت مدارس را از نظر جنسیتی تفکیک کرد و گفت که همه دانش آموزان و معلمان باید به قوانین اسلامی در زمینه پوشش احترام بگذارند. او می‌گوید: بسیاری از دروس از جمله تاریخ و ادبیات از کتب حذف شدند.

آن چه در مدارس آموزشی داعش روی داده است؛از گشت های خیابانی برای کنترل پوشش لباس تا تشویق کودکان به جنگ علیه ایران
ریاضیات، زبان عربی و مطالعات دینی باقی ماندند، اما تنها براساس برنامه درسی داعش. در نهایت دفتر آموزشی گروه کتاب‌های درسی داعش را توزیع کرد. برنامه داعش براساس اموزه‌های افراطی بود و کودکان را دعوت به نفرت و کشتن مردم از ادیان دیگر می‌کرد حتی در درس ریاضیات به جای یک سیب بعلاوه دو سیب می‌شود سه سیب نوشته شده بود یک گلوله بعلاوه دو گلوله می‌شود سه گلوله. پدر و مادر‌ها بسیار نگران بودند».
«محمد علم» یکی از فعالان آموزشی در سوریه می‌گوید داعش کودکان را مجبور به پیوستن به آن گروه نمی‌کرد، اما قوانین و مقررات آموزش داده شده درباره جهاد  داعش که از کودکی به آنان تعلیم داده می‌شد آنان را در نوجوانی ترغیب  می‌کرد که به آن گروه بپیوندند.

در حالی که داعش پدر و مادرانی که فرزندان شان را به مدرسه نمی‌فرستادند را به جریمه نقدی یا ضرب و شتم تهدید می‌کرد روش‌های سبک تری را در قبال دانش آموزان اعمال می‌کرد. محمد پسری که اکنون در ریحانلی است می‌گوید که دو سال در مسجدی در رقه به کلاس درس داعش رفت. او می‌گوید معلمانش هرگز از مجازات‌های فیزیکی استفاده نمی‌کردند و دانش آموزان را خوب می‌شناختند. او می‌گوید آن‌ها را دوست داشت و اسلام را دوست داشت. آنان می‌گفتند اگر قرآن بخوانید به شما جایزه می‌دهیم. محمد می‌گوید که معلمانش اسلحه اسباب بازی و پول نقد به وی داده بودند.

ابراهیم برادر ۱۰ ساله او یک مسواک جایزه گرفته بود و معلم به او گفت که پیامبر اسلام هم از مسواک برای تمیز کردن دندان شان استفاده می‌کردند.

آن چه در مدارس آموزشی داعش روی داده است؛از گشت های خیابانی برای کنترل پوشش لباس تا تشویق کودکان به جنگ علیه ایران

محمد می‌گوید معلمان به ما می‌گفتند زمانی که تبدیل به یک مرد می‌شوید باید ریش بلند داشته باشید و نگذارید همسرتان از خانه خارج شود مگر آن که کاملا مطمئن شوید که پوشش اسلامی دارد. او می‌گوید آنان به ما می‌گفتند که باید با دولت سوریه، اسرائیل، ایران و امریکا مبارزه کنیم و این قدرت ما را بیش‌تر می‌کند. آنان به نوجوانان بزرگتر نحوه استفاده از اسلحه را در اردوگاه‌های آموزشی تعلیم می‌دادند.

نیوزویک در ادامه اشاره می‌ند که شاهدان عینی می‌گویند که داعشی‌ها کارت‌های حافظه‌ای برای تلفن‌های هوشمند را به کودکان می‌داند که حاوی متون مذهبی و اسلامی بود و بچه‌ها این را دوست داشتند. این نشریه می‌نویسد: «کودکان به مبارزان داعشی به مثابه ابرقهرمان نگاه می‌کردند. آنان شیوه زندگی جنگجویان داعش را می‌دیدند آنان دارای خودرو، پول و قدرت در زمین بودند و آنان نیز می‌خواستند همه این‌ها را داشته باشند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهند که در حدود ۷۰۰ تا هزار کودک توسط داعش در دیرالزور استخدام شده بودند زمانی که آن گروه در سال ۲۰۱۴ میلادی وارد آن منطقه شده بود».

احمد امین کورو ۱۵ ساله عراقی در تابستان سال ۲۰۱۴ میلدید زمانی که داعش به روستای شان حمله کرد به اردوگاهی اموزشی برده شد و در کنار ۲۰۰ کودک دیگر دروس مذهبی را فراگرفت. آنان مجبور به خواندن قرآن مطالعه قوانین اسلامی و گوش دادن به نصیحت‌ها و یادگیری «چگونه مسلمان بودن» می‌شدند.

او می‌گوید برنامه آموزشی بدین شرح بود: روز‌ها با نماز کار را شروع می‌کردند پس از آن آموزش اسلحه از ساعت ۶ صبح آغاز می‌شد هر روز یک مرد وارد می‌شد و به آنان چگونگی استفاده از کلاشنیکف و سایر تسلیحات و یا کمربند‌های انتحاری را می‌آموخت و در شب فیلم چگونگی کشتن مردم را تماشا می‌کردند آن هم روی یک صفحه نمایش بزرگ با استفاده از پروژکتور در سالنی بزرگ».

کورو می‌گوید که مربیانش ترکیبی از پاداش (بازدید با اعضای خانواده) و مجازات‌های وحشیانه (گرسنگی، سلول انفرادی و ضرب و شتم) را برای انطباق دادن او و دوستانش با قوانین در نظر گرفته بودند. کورو می‌گوید که یکبار اعضای داعش دیدند که او گوشی تلفن همراه دارد و قوانین را نقض کرده است سه مرد دست‌های او را از پشت بستند و با یک شلنگ پلاستیکی ۲۵۰ بار به او ضربه زدند. او می‌گوید از آن به بعد شکل ستون فقرات اش تغییر کرد به طوری که اکنون تغییر شکل از روی لباس هم قابل مشاهده است.  

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
0
1
از گشت خیابانی برای کنترل پوشش تا مغز شویی ای داد از این بیداد
علی معرف
|
Germany
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
0
1
متاسفانه شستشوی مغزی و ندادن و دریغ کردن کتب مفیدی مثل کریشنا مورتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
0
6
تجربش و داریم اتفاق مهمی در عراق نیفتاده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
0
0
!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
0
1
چقدر این تعاریف آشناست. گشت خیابانی. آموزش جنگ به کودکان! به نظرم یه جای دیگه هم دیده بودیم این چیزا رو !!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین