کد خبر: ۴۵۹۵۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۰

پیگیری مصوبه آب و فاضلاب خوزستان / تکمیل سد بالادست بهمنشیر تا دو ماه آینده

وزیر نیرو گفت: سد بالادست بهمنشیر ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما امروز به علت عدم تکمیل این سد به صورت کامل قبول نکردیم که این سد را افتتاح کنیم؛ ان‌شاءالله در یکی دو ماه آینده این سد نیز تکمیل خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
حمید چیت‌‌چیان در آیین آغاز عملیات اجرایی سد و قفل کشتی‌رانی مارد و بهمنشیر و افتتاح شبکه‌های ابیاری شبکه‌های نخیلات اروندکنار که امروز، ۱۹ تیرماه در آبادان برگزار شد، اظهار کرد: امروز بسیار خرسند هستم که خدماتی از سوی وزارت نیرو به مردم عزیز این منطقه ارائه خواهد شد و خداوند را به خاطر این نعمت سپاسگزارم.

وی افزود: امروز به‌جز افتتاح و آغاز به کار طرح‌هایی در آبادان و خرمشهر، در اهواز، شوش و رامهرمز نیز طرح‌هایی افتتاح یا آغاز شد که از ارزش فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند.

وزیر نیرو تصریح کرد: امروز در مجموع پنج طرح آبیاری و زهکشی شامل شبکه آبیاری و زهکشی چوئبده، شلمچه، دهکده ولیعصر و شبکه رامهرمز و همچنین شبکه دشت ارایض در شوش افتتاح شدند که شبکه‌های آبیاری که امروز در این پنج طرح به بهره‌برداری رسیدند، بالغ بر ۲۷ هزار و ۵۶۳ هکتار است که خدمت بسیار ارزشمندی محسوب می‌شود.

چیت‌چیان ادامه داد: مجموع اعتباراتی که برای احداث این شبکه‌ها هزینه شده ۲۶۵ میلیارد تومان است که تقدیم مردم خوزستان می‌شود. البته این مبلغ غیر از سرمایه‌گذاری است که برای سدها، کانال‌ها و بندهای انحرافی هزینه شد.

وی عنوان کرد: همچنین بابت آغاز به کار عملیات اجرایی دو سد مارد و پایین‌دست بهمنشیر بسیار خرسندم زیرا این دو طرح ارزشمند هستند و در جریان این طرح‌ها دو سد سلولی احداث خواهد شد. هر بار که به این منطقه سفر می‌کنم یا گزارشات این منطقه را مطالعه می‌کردم، برای نخیلاتی که سراپا خشکیده و مرده‌اند، بسیار در درونم احساس درد عمیقی داشتم که چرا باید در منطقه‌ای که در آن خون جوانان پاکی از اقصی نقاط کشور برای دفاع از میهن اسلامی ریخته شده است و پس از جنگ، مردم کار اقتصادی و کشت و زرع را در این منطقه آغاز کردند، با چنین صحنه‌هایی مواجه شویم که نخل‌ها به علت شوری آب دچار این وضعیت و خشکیدگی‌ می‌شوند.

چیت‌چیان با اشاره به سخنان عامر کعبی نماینده آبادان در این آیین گفت: سد پیشنهادی آقای کعبی بر انتهای رودخانه اروند در واقع مکمل سد پایین‌دست بهمنشیر و نه جایگزین آن خواهد بود. سد بهمنشیر برای جلوگیری از ورود آب شور از خلیج فارس به بهمنشیر و در نهایت رودخانه کارون احداث می‌شود. طرح پیشنهادی آقای کعبی برای احداث سد در انتهای رودخانه اروند به صورت مشترک با کشور عراق و سد بالادست بهمنشیر هر دو مفید هستند اما صرفا پس از احداث سد در انتهای اروند، مشکل ورودی آب شور به بهمنشیر را حل نمی‌کند؛ بنابراین هر دو سد یاد شده مفید هستند.

وی افزود: اکنون در حال پیگیری هستیم تا با کشور عراق در انتهای رودخانه اروند نیز سدی احداث کرده باشیم. سد بالادست بهمنشیر ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما امروز به علت عدم تکمیل این سد به صورت کامل قبول نکردیم که این سد را افتتاح کنیم. ان‌شاءالله در یکی، دو ماه آینده این سد نیز تکمیل خواهد شد.

وزیر نیرو اظهار کرد: امروز دو پست برق ۴۰۰ کیلووات در اهواز کلنگ‌زنی شدند که امیدواریم در پایداری برق خوزستان و به‌ویژه اهواز کمک کنند. طرح‌هایی که امروز در اهواز افتتاح و یا آغاز شد، منافع بسیاری برای منطقه داشت.

چیت‌چیان در واکنش به انتقادات نماینده آبادان از وضعیت آب شرب این شهرستان گفت: دولت تدبیر و امید در تاریخ ۱۵ فروردین‌ماه امسال، یک مصوبه بسیار جامع در رابطه با خوزستان داشت که شبکه آب و فاضلاب آبادان، خرمشهر و سایر شهرهای خوزستان را نیز شامل می‌شد که همین دو طرح امروز در منطقه نیز از آثار این مصوبه هستند که ان‌شاءالله با جدیت دنبال خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از تعهدات و رسالت‌های وزارت نیرو، پیگیری این مصوبه است که تماما به نفع مردم خوزستان است و با این مصوبه می توانیم شهرهای خوزستان را به جایگاه شایسته‌ای برسانیم و هیج مشکلی از نظر آب و فاضلاب نخواهند داشت.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
قاسم ابوطالبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
0
0
کل آب مصرفی ایران در بخش شرب، فضای سبز و صنعت با فرض سرانه 220 لیتر به ازای هر ایرانی در یک روز، با احتساب جمعیت 80 میلیونی ایران، سالانه حدود 6 میلیارد متر مکعب خواهد شد، که در حدود 10 درصد ظرفیت سدهای ایران میباشد. علاوه بر این عمده آب مصرفی در بخش های شرب و صنعت به فاضلاب تبدیل میگردد که قابلیت استفاده مجدد در صنعت و کشاورزی را دارد. پس مشکل اصلی آب در ایران بخش کشاورزی و محیط زیست می باشد، البته اسراف در هر زمینه ای از جمله آب که یک مایه حیاتی می باشد عقلانی نیست.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین