کد خبر: ۴۵۹۵۸۶
تعداد نظرات: ۳۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸
علم الهدی می‌گوید رسانه‌ها اظهاراتش را درست منعکس نمی‌کنند

نظر علم‌الهدی درباره فردوسی: شاهنامه در بستر اهل بیت سروده شد/مشهد جای تفریح شادمان‌ساز نیست

امام جمعه مشهد با بیان فرهنگ زیارت با گردشگری متفاوت است گفت: مشهد شهر زیارتی است و اگر بنا است صنعت گردشگری در این شهر توسعه یابد باید تحت شعاع فرهنگ زیارت باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
آیت‌الله علم‌الهدی در مراسم گرامیداشت 19 تیرماه، سالروز فرمان رهبری مبنی بر آبادانی طوس در آرامگاه فردوسی اظهار کرد: برخی از نظر علم‌الهدی درباره فردوسی: شاهنامه در بستر اهل بیت سروده شد/مشهد جای تفریح شادمان‌ساز نیستمکان‌ها مانند کعبه از امتیاز مکانی و برخی زمان‌ها مانند شب قدر از امتیاز زمانی برخوردارند. سرزمین طوس بر اثر موقعیت مکانی از این نظر که محل ظهور چهره‌های بزرگ اسلامی بوده است از دیدگاه ما می‌تواند یک بقعه مبارکه باشد. بزرگانی از این شهر به پاخاستند که به گسترش معارف اهل بیت بر روی کره زمین اقدام کردند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ وی عنوان کرد: مرحوم شیخ طوسی، موسس حوزه علمیه نجف و بنیانگذار جریان فقهی شیعه در دنیا، برخاسته از این سرزمین بود، خواجه نصیرالدین طوسی، اندیشمند اسلامی و نخبه علم نجوم و حکیم ابوالقاسم فردوسی، بنیان‌گذار فرهنگ مقاومت و اقتدار و بزرگترین عامل گسترش ولایت در این سرزمین به‌پاخاسته از سرزمین طوس بودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در حوزه معرفت‌شناسی شخصیت حکیم ابوالقاسم فردوسی آنگونه که شایسته است مورد عنایت قرار نگرفته است، افزود: از رویکرد هنری، فردوسی به عنوان شاعر حماسه‌سرا که در تاریخ و ادب حماسی عنصری بی‌نظیر است و از نظر تاریخی به عنوان یک مورخ که یکایک سروده‌هایش در شاهنامه، یک سند تاریخی از گذشته و تاریخ کشور ایران تا قبل از میلاد مسیح به‌شمار می‌رود است و نشان از سابقه تمدن ایران دارد.

وی ادامه داد: البته هیچ یک از این دو رویکرد، رویکرد واقعی در شناخت شخصیت فردوسی نیست. رویکرد اصلی و حقیقی رویکرد فرهنگی اوست چراکه او بنیانگذار فرهنگ عظیم وابسته به پیامبر و اهل بیت و به عنوان یک جریان انقلاب‌ساز در اسلام ظهور یافت. 

علم‌الهدی گفت: آنچه فردوسی در شاهنامه معرفی می‌کند یک شخصیت افسانه‌ای در تاریخ کشور نیست. در واقع رستم را به عنوان یک یل زورمند و افتخار نظامی معرفی کردند اما رستم یک جریان است و فردوسی باتوجه به موقعیت خاصی که از نظر تحجر، رکود جنبش‌های انقلابی و اختناق نظام‌های طاغوتی حاکم بوده، هنر را به خدمت گرفته است.

وی بیان کرد: فردوسی برای اینکه یک جریان انقلابی را در اندیشه‌ها به صورت بذری بکارد و با رشد این بذر، انقلاب به وجود بیاید، شاهنامه را سرود. شاهنامه برای نمادسازی بین مردم و برای ایجاد روحیه انقلابی در نسل خود در بستر اهل بیت سروده شد و این اثر نمادسازی فرهنگی و رستم در آن، نماد اقتدار است.

امام جمعه مشهد اظهار کرد: اقتدار، استقلال و آزادی سه نکته‌ای است که فردوسی در شاهنامه و در قالب تشبیهات و استعارات می‌آورد. این سه نکته هر جامعه ای را تکان می‌دهد، فردوسی با سرودن شاهنامه به دنبال توسعه اقتدار، ترویج استقلال و یا تحریک به سمت آزادی از یوغ استبداد و استعمار است.

وی افزود: آنجایی که فردوسی می‌سراید «اگر سر به سر تن به کشتن دهیم / از آن به که کشور به دشمن دهیم»، حقیقت ایثار را مجسم کرده است، همچنین در این سروده «ز سم ستوران در آن پهن‌دشت / زمین شد شش و آسمان گشت هشت» یک تصویر عظیم از اقتدار یک ملت مجاهد و استکبارستیز در نقل این داستان تداعی می‌شود و ممکن است مردم به پاخاسته دنیا را زیر و رو کنند، زیرا در آن زمان حقایق را سانسور و تفتیش عقاید می‌شد.

علم‌الهدی با اشاره به اینکه شخصیت فردوسی مظلوم واقع شده است، افزود: ما نباید به شخصیت هنری فردوسی توجه کنیم، قبل از اینکه او شاعر و مورخ باشد حکیم است. رویکرد تاریخی او در داستان‌ها و افسانه‌ها و او را شاعر و هنرمندی در ردیف سایر هنرمندان و هنرمندان معرفی کردن، ظلم به اوست، زیرا او یک انقلاب‌ساز بوده و اندیشه‌هایش آمیخته با آزادی، اقتدار و ایثار در میان مردم بوده است.

امام جمعه مشهد یادآور شد: آنچه رهبر معظم انقلاب ۲۱ سال پیش درباره این منطقه فرمودند استخراج منابع فکری و فرهنگی این سرزمین است.

وی با تقدیر از شورای شهر فعلی گفت: به دو جهت از شورای شهر متشکرم، اول اینکه طوس به مشهد ملحق شد حیف بود که طوس یک روستای گمنام باشد و دوم به خاطر اقداماتی که در زمینه آبادانی منطقه در طول چند سال اخیر صورت گرفته است، اما باید با کمال تاسف گفت 21 سال است که از فرمان رهبری درباره احیای طوس می‌گذرد و این اقدامات نه تنها بایسته نیست بلکه با چنین تاکیدی ظلم به این سرزمین و فردوسی نیز صورت گرفته است.

علم‌الهدی تصریح کرد: برخی عناصر مغرض عرایض بنده را تقطیع می‌کنند، اصل کلام مطرح نمی‌شود و یک جمله تند و تیز از وسط کلام من می‌گیرند و منتشر می‌کنند. مدتی قبل صحبتی درباره تفاوت فرهنگی صنعت گردشگری و زیارت داشتم اما قضیه را طوری منعکس کردند که بنده مخالف گردشگری هستم، این برخورد ظالمانه‌ترین و خائنانه‌ترین برخورد با بنده است، زیرا من گفتم فرهنگ زیارت با گردشگری متفاوت است و این دو دو ادبیات مختلف هستند.

وی ادامه داد: کدام انسان عاقل می‌گوید که با این منبع اقتصادی که در توسعه اقتصادی نقش عمده ایفا می‌کند مخالف است. مشهد شهر زیارتی است و اگر بنا است صنعت گردشگری در این شهر توسعه یابد باید تحت شعاع فرهنگ زیارت باشد اگر اقداماتی که در این شهر انجام می‌شود مبتنی بر فرهنگ زیارت باشد می‌تواند اثر اقتصادی داشته باشد. 

امام جمعه مشهد عنوان کرد: سالانه سه تا چهار میلیون گردشگر و زائر خارجی به این شهر سفر می‌کنند، اگر انگیزه گردشگران، آثار باستانی و تفریحات شادمان ساز باشد به مشهد نمی‌آید هرچه قدر مساله تفریح و مسایل مختلف در این شهر توسعه یابد به کوچک‌ترین شهر اروپایی نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه چهار میلیون گردشگر و زائر خارجی یک رقم بزرگ برای توسعه اقتصادی است گفت: تعداد گردشگران برخی کشورهای افریقایی از دو میلیون تجاوز نمی‌کند، اگر برای زائرانی که به مشهد می‌آیند توسعه معنویت، زیارت و معارف اهل بیت در سایه ادب و هنر مورد توجه قرار بگیرند شاید جزو موفق‌ترین کشورها در دنیا باشیم.

علم‌الهدی گفت: برخی این سخنانم را به گونه‌ای عنوان می‌کنند که من با اشتغال جوانان و توسعه صنعت گردشگری مخالفم، ظرفیت‌های مشهد برای توسعه گردشگری زیارت آنقدر بالاست که بعد حرمین شریفین، بالاترین ظرفیت را بین شهرهای مذهبی دارد.

وی اظهار کرد: در کشور ما یک مرکز و کانون فرهنگی و هنری نداریم، البته هنر به معنای قدسی و نه هنری که ابزار لااوبالی‌گری و عیاشی است و تنها نقطه‌ای که این صلاحیت را دارد فردوسی و شهر طوس است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
4
11
واه واه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
4
31
سخنان اين آقا ارزش خواندن ندارد
پاسخ ها
دکتر ادبیات فارسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
خواهش میکنم دقت کنیدفردوسی و امام رضا هر دو در یک زمان میزیسته اند فاصله حرم امام رضا با روستای پاژ زادگاه فردوسی در جاده کلات مشهد 22 کیلومتر است شاهنامه به گفته اکثر شاهنامه شناسان 1000 بیت الحاقی دارد ولی نه در بیت های اصلی و نه در الحاقی ها یک بار هم از امام رضا اسم نبرده حتما میدانید زمان مرگش نیز او را در قبرستان مسلمانان دفن نکردند و اجبارا در باغ شخصیش که محل فعلی ارامگاه است دفن شد من حرفهای امام جمعه محترم را نمیفهمم
فردوس توسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
6
2
متشکر
حسین
|
Australia
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
3
17
یکی از دلایلی که شرکت پدیده نابود شد سمپاشی های همینبود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
2
17
شنیدن شاهنامه هنگام تیلید کردن نان در اشکنه اخ که لذتی داره
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
3
7
شاهنامه گزارش اسطورهای ایزانی است نه تاریخ واقعی ایشان را باید به این نکته توجه داد که اسطوره که در ریشه همان story میباشد لزوما عین حقیقت نیست و با تاریخ که حقیقت وقایع است فاصله دارد .
حمیدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
1
24
عجب.خود فردوسی هم از این خصوصیات اخلاقی خود خبر نداشت.جالب بود
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
2
9
چرا مشهد جای شادمانی نیست؟
مگر امامان با شادی مخالفت داشتن؟
امام رضا کی گفته همش گریه کنید اصلا نخندید؟

دیگه داره شورش در میاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
1
10
تفریح غیر شادمانه فقط سربریدن توسط داعش است
آمیز
|
United States of America
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
2
9
از دید آقای علم الهدی برای تقرب به خداوند همه باید دایم الصوم وقائم الصلوه باشند. اصلانخندد،عبوس چهره و تند خوی نشیند .سیاه بپوشند و پیوسته گریه کنند .
پس خداوند شادی رابرای کی خلق کرده و خنده را برای چی؟ و...
مهرشاد آریانفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
9
4
درود بر شما
هر کس شاهنامه را خوانده باشد می داند که سخنان ایشان تا اندازه ی زیادی درست می باشد . نباید سطحی نگری کرد و با هر چیزی و هر سخنی به رویارویی برخاست باید مغز سخن را در نگر بگیریم و بسنجیم .
در آن زمان که 98% سراینده ها و ححکیمان سنی مذهب بوده اند فردوسی برخواسته است و گفته است :
بر این زادم و هم بر این بگذرم / چنان دان که خاک پی حیدرم
همین سخن فردوسی بکام حکومت وقت که سنی مذهب بود خوش نیامد و در تاریخ آمده است که وزیر سلطان محمود روی به او می کند و می گوید سراینده ی این سخن را بباید کشت که قرمطی است و از دین خارج شده است !
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
2
4
گرچه من در بسیاری از موارد با سخنان و رویکرد آقای علم الهدی مخالم، اما ازسخنان ایشان در مورد فردوسی خوشحال شدم و از ایشان نشکر میکنم. البته نگگاه او به فردوسی بیشتر از زاویه خاصی بود ولی همینکه با احترام و تجلیل از فردوسی بزرگ نام برده و اسمی از فرهنگ کهن ایرانزمین به میان آورده کاری است ستودنی و قابل تشکر. مقایسه کنید با سخنان مرحوم صادق خلخالی و تصمیم او برای تخریب آرامگاه حکیم بزرگ طوس در اوایل انقلاب.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
0
1
بنده مخالف بسیاری از اظهار نظر ها و روشهای آقای علم الهدی در تبیین و تطابق وضع موجود با شعائر اسلامی و ماهیت انقلاب اسلامی و ملیت گرایی ایرانی هستم ولی انصاف هم دارم! تفسیر ایشان از شخصیت رستم، حکیم فردوسی و خاصیت وجودی شاهنامه تفسیری بدیع است و با جریانهای اجتماعی عصر حکیم فردوسی همخوانی دارد. آن حکیم بزرگوار شیعه بود و در جای جای شاهنامه ارادت او را به اهل بیت می توان دید...............
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
1
7
حاج آقا چقدر خوب لود در موقع پاک کردن شعر فردوسی و سرنگونی مجسمه ایشان سخنرانی کردی حتما کسانی اطلاعاتی مثل توتال دوباره به شما دادند در حقیقت همه مردم از کودکی میدانند فردوسی. سی سال زبان فارسی را زنده کرده شما تازه فهمیدید ببخشید
عميد
|
Germany
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
1
7
حاج آقا شما شهروندان مشهدی را خواستید از این شهر بیرون کنید؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
1
8
حاج آقا ببينم ميتوني ما رو هم با حرفاي خلاف واقع دق مرگ كني.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
1
7
تو هم ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
4
3
یا امام رضا از همین جا زیارتم را قبول کن
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
1
2
من هم وقتی خیلی گرسنه ام میشه پیاز واشکنه آنهم داغ وداغ باشه با اشعار حماسی را کشکول بدستی برام بخونه آی حال داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
1
3
خوبه از اسم دیوان مفصل جناب فردوسی میتوان بوضوح قضاوت کرد و الا که چه چیزهایی به ایشان نسبت میدادند!!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
2
6
حالا چی شد یادی از فرودوسی کردی خیلی زرنگی خواستی ذهن مردم فرافکنی از موضوع قبلی کنی چند روز پیش چیزهای گفته بودی
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
2
3
حاجی چون باید این شعر را هم میخوندی چون سر در سازمان ملل نصب شده بنام خداوند جان وخرد. کزو اندیشه برنگذرد. چون عضوی بدرد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار. توکه از مهنت دیگران بی غمی. نشاید که نامت نهند آدمی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
1
6
بهتر کل مردم مشهد شهر را تخلیه کنند و ایشان بمانند
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
1
4
حاج آقا اگه واقعا راست میگی مجسمه فردوسی و اشعارش که سی سال زحمت کشیده در یکی از میادین شهر مشهد بنام ایشان ثبت کن مرد وحرف وقولش آنوقت میفهمم نظر سیاسی به فردوسی نداشتی رای چهار سال بعد میخوای با سوادها ودانشگاهی را گول بزنی. کو تا چهار سال دیگه. شاید تا فردا آدم زنده نباشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
1
4
این علم الهدی دیگر چه اوجوبه ای است ایشان توقع دارند که مردم مشهد دوازده ماه ازسال سینه بزند وعزاداری کند وهمه اش اشک وماتم گریه وزاری باشد این علم الهدی خودش را ازامامان معصوم هم برتر وبالاتر میداند ازاینکه روی سنک قبر زنش اسم ان مروحمه راننوشته افکارش مشخص ومعین است اسلام هیچ وقت نگفت درمکه ومدینه حتی مردم تفریح وشادی نکند تازه مکه ومدینه بالاترین شهرهای مذهبی هست که ایشان میکویند مشهد جای تفریح شادمانه سازنیست
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
2
4
حاج آقا منم فردوسی از طریق شهر توس وسپس از طریق اینترنت به شما با زبان خوش میگویم من ایرانی هستم ایرانی نه اجنبی
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
2
6
قبلافردوسی راقبول نداشتید......
هموطن
|
Germany
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
2
3
مثل عهدقجر فکر میکنی
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
4
1
حاج آقا سلام علیکم منم فردوسی شما ورییسی را دعوت به مناظره میکنم از طریق سیمی که از بالای مقبره ام بود به آفتاب وصل شدم چون دستم از دنیا خالی است به همت تکنولوژی روحم در اینترنت جوابگوی عملکرد هزار سال پیشم من چیکار کردم شما بعد هزار سال چکار کردی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
0
1
آدم باید خیلی بیکار باشه که به حرف کسانی گوش بده
اگر چه درمملکتی که با این همه هشدار در ارتباط با نرفتن به باجه های عابربانک برای دریافت جایزه فلان مسابقه و کلاهبرداری های صورت گرفته و دادن رمز کارت هنوز یک عده ای گول می خورند باید هم کسانی باشند ...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین