کد خبر: ۴۶۰۱۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
نشریه «فارین پالسی» به نقل از منابع آگاه مطرح کرد

انتشار جزئیاتی از دیدار ترامپ و پوتین؛موضوع اصلی گفت‌وگو چه بود؟

«فرد هاف» یکی از مشاوران پیشین وزارت خارجه امریکا در امور سوریه می‌گوید که با توجه به تجربه ایران در سوریه تردید دارد که روسیه بتواند به وعده‌های خود عمل کرده و ایران را متقاعد به عدم پیشروی در خاک سوریه کند. او می‌گوید: «کلید حفظ بقای رژیم اسد ایران است نه روسیه. آیا روس‌ها در تلاش هستند تا این توافق را بدون درک درستی از رژیم سوریه و بدون درک دقیق آنچه دیگر بازیگران انجام می‌دهند اجرا کنند»؟
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- نشریه امریکایی «فارین پالسی» به نقل از منابع آگاه به جزئیاتی از دیدار ترامپ و پوتین اشاره کرده است و می‌گوید که عمده بحث در این دیدار علاوه بر آتش بس، درباره شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه بوده است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این نشریه با استناد به گفته‌های سه منبع دیپلماتیک اشاره می‌کند که آتش‌بس محرمانه امریکا و روسیه برای اجرا از روز دوشنبه در جنوب غربی سوریه جهت جلوگیری از پیشروی نیروهای مورد حمایت ایران به سوی مرزهای اسرائیل و اردن بوده است. 

انتشار جزئیاتی تازه از دیدار ترامپ و پوتین؛ موضوع اصلی گفت‌وگو چه بوده؟

 این توافق به منظور رفع نگرانی‌های اسرائیل و اردن از حضور نیروهای حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌های شبه نظامی بوده است. با این حال، دیپلمات‌ها و ناظران امریکایی می‌گویند آیا این توافق واقعا قابل اجراست و آیا روسیه می تواند ضمانت قابل اطمینانی برای آتش‌بس و پایبندی ایران و نیروهای مورد حمایت‌اش به امریکا ارائه دهد. 

«جرالد فیراشتاین» دیپلمات ارشد امرکیایی سابق با اشاره به این‌که این توافق صلح بدون حضور ایران صورت گرفته است می‌گوید: «این سوال مطرح است که چه طرفی این توافق را اجرا می‌کند؟ او می‌گوید ایران در حالی در این توافق حضور ندارد که در زمینه مواضع اسد در سوریه نسبت به روسیه نزدیکی بیشتری به او دارد و اهرم‌های بیشتری برای اعمال فشار در اختیار دارد». او می‌افزاید: «ایران و شبه نظامیان مورد حمایت آن در اکثر درگیری‌ها در سوریه حضور دارند».

«فرد هاف» یکی از مشاوران پیشین وزارت خارجه امریکا در امور سوریه می‌گوید که با توجه به تجربه ایران در سوریه تردید دارد که روسیه بتواند به وعده‌های خود عمل کرده و ایران را متقاعد به عدم پیشروی در خاک سوریه کند. او می‌گوید: «کلید حفظ بقای رژیم اسد ایران است نه روسیه. آیا روس‌ها در تلاش هستند تا این توافق را بدون درک درستی از رژیم سوریه و بدون درک دقیق آنچه دیگر بازیگران انجام می‌دهند اجرا کنند»؟ 

از ماه مه سال ۲۰۰۴ میلادی به این سو روس‌ها در متقاعد کردن گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران و دولت اسد برای عدم نزدیکی به ایست‌های امریکایی در جنوب شرقی سوریه شکست خورده‌اند. اگرچه افسران امریکایی به همتایان روس خود در مورد منطقه التنف اطلاعات لازم را داده بودند، شبه نظامیان مورد حمایت ایران و هواپیماهای سوری هشدارها را نادیده گرفتند و به سمت مواضع نیروهای عملیات ویژه امریکایی و متحدان کرد و عرب آنان حرکت کردند.

این نشریه البته اشاره می‌کند که همه هم در این‌باره بدبین نیستند. «اندرو تابلر» یکی از پژوهشگران موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک می‌گوید که آرامش نسبی در جنوب غربی سوریه و ادامه نفوذ واشنگتن در میان جناح‌های مختلف اپوزیسیون سوریه که توسط امریکایی‌ها تعلیم دیده‌اند می‌تواند زمینه را برای همکاری میان امریکا و روسیه فراهم کند. تابلر می‌گوید: «من فکر می‌کنم این موضوع ارزش آزمودن را دارد».

این طرح می‌تواند عمدتا برای رفع دغدغه اسرائیلی باشد چرا که آنان می‌گویند عناصر مورد حایت ایران در نزدیکی ارتفاعات جولان حضور دارند و تهدیدی امنیتی علیه اسرائیل هستند با این حال، برخی از ناظران دیپلماتیک می گویند ممکن است این طرح به تقسیم واقعی جنوب سوریه منجر شود و سبب افزایش درگیری‌ها در سوریه شود. 

یک مقام وزارت خارجه امریکا به فارین پالسی گفته است که امریکا و روسیه هنوز در حال تلاش برای تعریف جزئیات این توافق از جمله نحوه نظارت بر آتش‌بس و اجرای آن و قوانینی در مناطق جنوب غربی سوریه و حضور ناظران و دیده‌بان‌ها و صلح‌بانان هستند.فارین پالسی اشاره می کند که کاخ سفید به درخواست آن نشریه پاسخی نداد. 

این نشریه در ادامه به نقل از یک منبع دیپلماتیک با اشاره به شکست نشست آستانه با حضور ایران، ترکیه و روسیه اشاره می‌کند که معامله اخیر پوتین با ترامپ لزوما یک معامله درخشان برای روس‌ها نبود. او می‌افزاید: «پس از شکست تحقیرآمیز روسیه در آستانه، پوتین نیازمند به یک موفقیت بود تا توجه افکار عمومی را از شکست آستانه دور کند».  

فارین پالسی در ادامه به نقل از یک افسر نظامی امریکایی اشاره کرده است که پنتاگون و مراکز اطلاعاتی امریکایی اطلاعات بسیار کمی درباره آتش‌بس دارند و این تصمیم بیشتر دیپلماتیک و بر پایه تلاش وزارت خارجه امریکا بوده است. 

این مقام گفته است که هواپیماهای امریکایی به ندرت در جنوب غربی سوریه فعالیت می‌کنند و ارتش امریکا به توافق آتش‌بس احترام می‌گذارد و سعی می‌کند گشت‌زنی‌های هوایی نقض تعهدات امریکا در توافق نباشد. این مقام رسمی گفته که نظارت از راه دور خواهد بود و افسران امریکایی و روسی در تاسیسات پیشنهادی در امان اردن کار نظارت را انجام خواهند داد او گفت که باید مرز بین روس‌ها و ما به طور جزئی‌تری در سوریه مشخص شود.  

این افسر گفت که آمریکا با ایرانی‌ها کاری ندارد و اگر ایرانی‌ها خواستار اطلاع یافتن از وضعیت هستند روس‌ها می تواند واسطه در تمام موارد باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
پروانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
1
0
گزارش ها بیست هستند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین