کد خبر: ۴۶۰۴۲۶
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۸

اختلافات آمریکا و روسیه بنیادی است

حین ارزیابی نتایج ملاقات رؤسای جمهور روسیه و آمریکا در هامبورگ باید در وهله اول به این واقعیت توجه کرد که ایالات متحده در یک بحران فوق العاده حاد در بخش سیاسی داخلی قرار دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
پس از اتمام جنگ داخلی در آمریکا چنین بحرانی در کار نبوده است. این بحران احتمالا زودتر از انتخابات کنگره در سال 2018 به پایان نرسد و فقط انتخابات ریاست جمهوری در سال 2020 آن را بطور نهایی به پایان خواهد رساند. رهبری روسيه تا آن وقت باید با آمریکای غیر قابل پیشبینی و بالقوه بی‌ثبات سروکار داشته باشد.

لذا جنبه مثبت شماره یک تماس شخصی سران کرملین و کاخ سفید اذغان دولت کنونی واشنگتن به اهمیت روابط روسیه و آمریکا است. امر مهم نوازش عقده ابرقدرت بودن مسکو نیست. امر اصلی این است که رویارویی روسیه و آمریکا طی سه سال گذشته بدون ترمز و مانع پیش رفته بود. در نتیجه دو قدرت بزرگ هسته‌ای به کرات به معنی واقعی کلمه در فاصله یک قدم از برخورد هواپیماها و ناوهای آنها قرار گرفتند.

نباید دچار توهم شد: رویارویی روسیه و آمریکا پس از هامبورگ هم ادامه خواهد یافت زیرا این رویارویی ماهیت بنیادی داشته و به امور اصلی نظم جهانی ارتباط دارد. ولی ضمناً اهمیت حیاتی دارد که این درگیری به جنگ منجر نشود. فی‌الواقع پرهیز از جنگ با یکدیگر امروز مأموریت شماره یک روسیه و آمریکا است. از این لحاظ توافق محدود در مورد آتش بس سوریه شایان اهمیت است. این توافق درصورت تحقق باعث مي‌شود مدل همکاری روسیه و آمریکا در چارچوب رقابت با یکدیگر بوجود آید.

همزمان باید در نظر گرفته شود که برغم جلوگیری از جنگ سنتی، رویارویی دو کشور در دیگر حوزه‌ها و بطور اخص حوزه سایبری ادامه خواهد یافت. در این حوزه دو کشور ابزارهایی را طراحی و گاه آزمایش می‌کنند که قادرند کشورهای تمام را فلج کنند. اما ویژگی جنگ سایبری یعنی دشوار بودن تعیین سرچشمه حمله فضای وسیعی برای اقدامات تحریک آمیز و از جمله از طرف گروه‌های بدون مسئولیت و تروریست ایجاد می‌کند.

مي‌شود گفت پس از ملاقات رؤسای جمهور راههای مدیریت رویارویی روسیه و آمریکا پیدا شد. از این استدلال نمی‌شود نتیجه‌گیری کرد که حرکت در این مسیر سیر صعودی خواهد داشت. حتی اگر ترامپ واقعی - به گفته رئیس‌جمهور روسیه - از تصویر تلویزیونی ترامپ تفاوت بسیار داشته باشد ولی رئیس‌جمهور آمریکا همچنان رهبر غیر قابل پیشبینی و مایل به حرکات ناگهانی شدید باقی می‌ماند.

در این رابطه مفید است به تعبیر ناهموار واقعیات اخیر روابط چین و آمریکا و از جمله گفتگوی شخصی ترامپ با شی جین پینگ صدر چین اشاره شود.

آینده روسيه البته در دست ملت خود آن است. اما در بخش روابط با آمریکا باید بجای خوشحالی از اعتراف (آمریکا) به نقش والای خود و طراحی برنامه مشارکت شایسته یک ابرقدرت با ایالات متحده، در جهت جلوگیری از درگیری از سر بی‌احتیاطی یا محاسبه اشتباه با آمریکا اقدام شود. اداره روابط روسیه و آمریکا در آینده قابل تصور به معنی هنر اداره درگیری است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین