کد خبر: ۴۶۰۴۶۶
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۶
نقش‌آفرینی روحانی در انتخابات ۹۶ نسبت به انتخابات قبلی بیشتر هم شد

درباره گلایه عارف از روحانی/رای 24 میلیونی جناحی نیست

واقعیت این است نقش‌آفرینی روحانی در ۹۶ بیشتر هم شد. رقیب با تمام قدرت انتخاباتی قانونی خود وارد یک بازی سخت شد. اما روحانی توانست با مدیریت بی‌نظیر خود و بخصوص در مناظره سوم و با سخنان خود در سفرهای انتخاباتی بازی رقیب را به هم بزند و آنها را آچمز نماید. کاری قریب به محال که فقط از روحانی برمی‌آمد.
آفتاب‌‌نیوز :
غلامعلی دهقان*دکتر عارف سخنی گفته‌اند که درباره آن می‌توان خدشه‌ای وارد کرد و آن سخن این بود که روحانی مدیون اصلاحات است. درباره گلایه عارف از روحانی/رای 24 میلیونی جناحی نیستاین سخن درستی است؛ چراکه اصلاحات تمام قد از روحانی حمایت کرد و هم سخن نادرستی است زیرا رای ۲۴ میلیونی دیگر رای یک جناح نیست که روحانی صرفا مدیون یک جناح باشد. 

دراین باره نکات زیر قابل توجه است:

نخست: اصولا در شکل‌گیری یک پدیده سیاسی باید به تمامی ابعاد آن توجه کرد. ساده کردن امر سیاسی همان اندازه نادرست است که پیچیده دیدن آن و دخالت دادن عوامل موهوم در شکل‌گیری یک پدیده سیاسی.

دوم: در پدیده سیاسی همانند رای‌آوری حسن روحانی در انتخابات اخیر نمی‌بایست به یک عامل توجه خاص کرد و دیگر عوامل را مدنظر نداشت. 

واقعیت این است یکی از عوامل مهم در شکل گیری یک رخداد سیاسی بستر مناسب اجتماعی و به تعبیر دیگر، شرایط لازم برای آن است و اگر این شرایط نباشد؛ فعالان سیاسی آب در هاون می‌کوبند و دست‌کم  پیروز نخواهند شد. 

برای مثال، همین موضوع انتخابات ریاست جمهوری را مورد توجه قرار دهیم. جریان اصلاحات در سال ۸۴ در دور اول از دکتر معین و در دور دوم تمام قد از مرحوم هاشمی رفسنجانی حمایت کرد؛ اما چون بستر اجتماعی آماده نبود، نتیجه مورد نظر حاصل نشد. همچنین، در سال ۸۸ با تمامی تلاش خود بازهم ناکام بود.

اما کارکرد نابخردانه احمدی‌نژاد پس از ۸ سال خود را نشان داد و شرایط برای ظهور و بروز جریانی آماده شد که معتقد به مدیریت عقلانی است. پس عامل شرایط اجتماعی را نباید فراموش کرد.

سوم: علاوه بر عامل بستر مناسب اجتماعی، نقش کنشگری که می‌خواهد سخنگوی مطالبات اجتماع هم باشد؛ مهم است. همانطور که اصلاحات در ۹۲ به روحانی اقبال نمود.

واقعیت این است نقش‌آفرینی روحانی در ۹۶ بیشتر هم شد. رقیب با تمام قدرت انتخاباتی قانونی خود وارد یک بازی سخت شد. اما روحانی توانست با مدیریت بی‌نظیر خود و بخصوص در مناظره سوم و با سخنان خود در سفرهای انتخاباتی بازی رقیب را به هم بزند و آنها را آچمز نماید. کاری قریب به محال که فقط از روحانی برمی آمد.

چهارم: باید واقعیت‌ها را پذیرفت. بخش قابل توجهی از مردم که رای ۲۴ میلیونی روحانی را رقم زدند؛ نه این جناح را می‌شناسند و نه آن جناح را. رای خاکستری بنا بر موقعیت زمانی این ویژگی را دارد که زمانی به خاتمی اقبال نماید، موسم دیگر به احمدی‌نژاد، وقتی دیگر به روحانی و شاید وقتی دیگر به ...

*عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه

این یادداشت ابتدا در راهبرد منتشر شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
ابراهیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
14
10
جناب آقای دهقان فراموش نکنید بدنه اصلاحات آرا خاکستری را به میدان آورد. رای های خاکستری به دکتر روحانی نه به واسطه تعلق ایشان به حزب اعتدال بلکه به دلیل حمایت همه جانبه اصلاح طلبان و در راس آنها نماینده آنها یعنی دکتر جهانگیری بود. البته اصلاح طلبان همواره منافع ملی را در نظر داشته و در این راه حاضر بوده و خواهند بود که تمامی تلاش خود را برای موفقیت دکتر روحانی ایند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
4
11
با سلام نمردیم ودیدیم بالاخره یکی جانب انصاف را رعایت کرد وحق مطلب را گفت
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
9
5
بی انصافی نکنید،اگرحمایت اصلاح طلبان نبود
غبیله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
8
6
پس رای روحانی مدیون اصولکراهاست؟............ لازم نیست کسی بگه خاتمی نماد کدام تفکره
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
6
6
جناب آقای عارف برادر بزرگوار کله وشکایت خودرا برادرانه بارئیس جمهور محترم آقای روحانی داخلی حل کنید نه گذارید این اختلاف نظر وسلیقه ها به بیرون کشیده شود ودیگران سوئ استفاده کنند حیف است بین شما اختلاف به وجود آیدد وباز بین اصلاح طلبان مثل اصولگراها تند رو وکند رو پیش اید وهر روز شاهد جدایی بین افراد برجسته نظام باشیم بنده به عنوان یک فرد مسلمان وشهروند ایران برای همه آنهایی که صادقانه برای اسلام و این مملکت تلاش می کنند از خدا وند متعال آرزوی سربلند ی وموفقیت آرزو مندم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
7
2
خاتمی خیلی تاثیر گذار ست
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
6
3
قطعا نقش بی بدیل جناب آقای خاتمی و نقش تاثیرگذار اصلاح طلبان پیروزی دکتر روحانی را رقم زد. پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس 94 و شورای شهر در کلان شهرها به ویژه تهران در 96 نشانه بارز اقبال مردم از اصلاح طلبان ایضا پیروزی آقای روحانی بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
1
1
همه نقش داشتند ولی خلاقیت وهنرنمایی روحانی خیلی موثربود
والبته بی تجربگی وبی برنامگی رقیب.
عماد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
0
0
یکبار هم با کمک من اصلاح طلب دولتی داشته باشیم که تعلق گروهی و وامدار کسی نباشد .چون همگی امتحان پس دادند. آقای عارف بدون هیچ زحمتی در راس اصلاح طلبی قرار گرفته و راحت میخواد کابینه را هم داشته باشه روحانی باید در میانه قرار گیرد تا نتیجه کارش تدارکاتچی نباشد. با احترام به آقای خاتمی . لیست مورد نظر عارف باید در میان اصلاحیون نظر سنجی بشه نه بر اساس نظرات تعدادی انگشت شمار. روحانی را بعد از ماموریت 4ساله از دست ندهیم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین