کد خبر: ۴۶۰۵۵۶
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵

آماده‌شدن اپوزیسیون ونزوئلا برگزاری همه‌پرسی علیه مادورو همزمان با درخواست‌ها برای مذاکره

همزمان با آماده شدن اپوزیسیون ونزوئلا برای برگزاری همه‌پرسی نمادین جهت تضعیف دولت حاکم، انتظار می‌رود طی روزهای آتی تنش در ونزوئلا افزایش یابد.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این همه‌پرسی نمادین قرار است فردا (یکشنبه) پس از حدود چهار ماه اعتراضات خشونت‌آمیز علیه نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور برگزار شود؛ اعتراضاتی که در جریان آن حدود ۱۰۰ نفر تاکنون جان خود را از دست داده‌اند.

برگزاری این همه‌پرسی برنامه مورد مناقشه رئیس‌جمهور ونزوئلا برای تشکیل شورای ملی قانون اساسی را به چالش می‌کشد.

مادورو پیش از این اعلام کرده بود که با برگزاری انتخاباتی در روز ۳۰ ژوئیه نهاد منتخبی را تحت عنوان شورای ملی قانون اساسی تعیین خواهد کرد که وظیفه آن بازنگری قانون اساسی است.

منتقدان می‌گویند این اقدام قرار است قدرت مادورو را برای مدتی طولانی‌تر در این کشور حفظ کند "چراکه به نحوی تعیین این شورا با دور زدن پارلمان تحت کنترل اپوزیسیون صورت می‌گیرد" اما مادورو معتقد است تشکیل چنین نهادی تنها راه خروج ونزوئلا از بحران سیاسی و اقتصادی است.

در همین حال هر دو گروه اعلام کرده‌اند که در انتخابات طرف مقابل شرکت نمی‌کنند.

اپوزیسیون ونزوئلا نیز اعلام کرده است: برگزاری چنین همه‌پرسی تنها راه مقابله با حکومت مادوروست.

خولیو بورخس، رئیس پارلمان ونزوئلا در این باره توضیح داده است: مادورو می‌خواهد ونزوئلا را به کوبا تبدیل کند و ما اجازه این کار را نمی‌دهیم. به همین دلیل است که یکشنبه همه ما باید پای صندوق‌های رای حاضر شویم.

ائتلاف اپوزیسیون ونزوئلا مسئول برگزاری انتخابات روز یکشنبه این کشور است چراکه شورای ملی انتخابات به نحوی از مادورو حمایت می‌کند و از برگزاری این انتخابات خودداری کرده است.

در حالی که شرایط موجود نگرانی‌ها درباره افزایش تنش‌ها در ونزوئلا را دامن زده است درخواست‌ها برای انجام مذاکره میان دولت و اپوزیسیون نیز افزایش یافته است.

در این میان آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای خواهان انجام مذاکره میان دولت و اپوزیسیون ونزوئلا جهت توقف خشونت و تعصب و همچنین تضمین یک راه قانونی مورد توافق شد.

گوترش در این بیانیه تاکید کرده است که در مساله ونزوئلا هیچ راه‌حلی که از خارج این کشور برای حل بحران آن تعیین شود، کارساز نخواهد بود.

در ادامه این بیانیه آمده است: راه حل بحران ونزوئلا توافق، انتخابات و احترام به حقوق اساسی و نهادهای قانونی است که باید تنها از طریق ونزوئلایی‌ها صورت گیرد در حالی که جامعه جهانی نیز باید از نتایج صلح آمیز حاصل از مذاکرات سیاسی حمایت کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین