کد خبر: ۴۶۰۶۴۱
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴
قبل از تشدید بیشتر روابط آمریکا با ایران باید به دیپلماسی فرصت داد

توصیه نایاک به ترامپ و تیلرسون: قبل از بحران به ظریف زنگ بزنید/ شما شماره او را دارید!

دو سال از مذاکرات فشرده کری و ظریف می‌گذرد و امید آنان به حل بحران‌های بیشتر پیش‌بینی‌نشده آن هم با سرعت بود. امروز بحران‌های زیادی میان امریکا و ایران وجود دارند که خطر رویارویی مستقیم میان دو کشور را افزایش داده‌اند./آیا واقعا واشنگتن می‌خواهد ابتدا شلیک کند و بعدا پرسش‌ها و ابهامات را مطرح کند؟
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- «تریتا پارسی» رییش شورای ایرانی – امریکایی (نایاک) که هدف خود را بهبود روابط تهران – واشنگتن معرفی کرده و سال‌هاست در این راستا به فعالیت در کاخ سفید و کنگره امریکا می‌پردازد در یادداشتی تازه به دولت ترامپ و شخص تیلرسون وزیر امور خارجه آن یادآور می‌شود که مسیر کنونی آن دولت خطر جنگ با ایران را جدی‌تر از هر زمان دیگری ساخته است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ او می‌نویسد: هنگامی که ده ملوان امریکایی در سال گذشته توسط نیروهای سپاه در آبهای خلیج فارس بازداشت شدند جان کری وزیر امور خارجه امریکا پس از تماس تلفنی با همتای ایرانی خود محمد جواد ظریف کاری کرد که کمتر از شانزده ساعت آزادی ملوانان تضمین شد. او با استفاده از یک ابزار قابل توجه این پیروزی خیره کننده را کسب کرد: تلفن. در عرض چند ساعت پس از بازداشت ملوانان، کری و ظریف مدام مشغول مکالمات تلفنی بودند. 

توصیه نایاک به ترامپ و تیلرسون: قبل از بحران به ظریف زنگ بزنید/ شما شماره او را دارید!

گفته می‌شود آنان پنج بار در همان شب با یکدیگر صحبت کردند. با این حال، توافق کلی در همان تماس دوم حاصل شده بود و مکالمات بعدی برای رسیدگی به مسائل مرتبط با تدارک و حل مشکلات و سوء‌تفاهم‌هایی بود که در طول مسیر ایجاد شده بود. برای مثال، زمانی که ناوهای نیروی دریایی امریکا و بالگردها به جزایر ایرانی‌ای که ملوانان در آنجا نگهداری می‌شدند نزدیک شدند ظریف به کری گفته بود که لطفا ناوهای‌تان را به نیروهای دریایی ما نزدیک نکنید. صدای ظریف نشان‌دهنده یک فوریت بود. او همچنین گفته بود که ایران خواستار رویارویی نظامی نیست اما اگر بالگردهای آمریکایی نزدیک شوند مشکل جدی‌تر خواهد شد. کری بلافاصله با ژنرال جوزف دانفورد رییس ستاد مشترک ارتش تماس گرفت و خواستار عقب‌نشینی نیروها شد. کری به ژنرال گفته بود که خطر رویارویی میان دو کشور جدی شده است. او گفته بود ظریف به او قول داده که بچه‌ها را آزاد می‌کنند در نتیجه باید بالگردها را بازگردانیم و اگر قول او واقعی باشد این امر تحقق می‌آید؛ باید ایرانی‌ها را امتحان کنیم. پس از آن با پیگیری دانفورد یک خطر جدی امکان بروز درگیری نظامی رفع شد. ظریف برای اثبات این که ملوانان امن هستند عکسی از آن‌ها را از طریق حساب جی میل خود بهآدرس ایمیل کری فرستاد. 

نویسنده در ادامه اشاره می‌کند که دو سال از مذاکرات فشرده کری و ظریف می‌گذرد و امید آنان به حل بحران‌های بیشتر پیش‌بینی‌نشده آن هم با سرعت بود. امروز بحران‌های زیادی میان امریکا و ایران وجود دارند که خطر رویارویی مستقیم میان دو کشور را افزایش داده‌اند. امریکا و ایران علاقه مشترکی به شکست داعش در عراق دارند اما پس از سقوط موصل توازن منافع آنان برهم خورده و در جهتی عکس یکدیگر قرار گرفته است. وضعیت در سوریه نیز مشابه است و جنگنده‌های امریکایی به سوی پهپادهای ایرانی شلیک کرده‌اند و مواضع گروه‌های تحت حمایت ایران را بمباران کرده‌اند. علاوه بر این، تنش در خیج فارس در حال افزایش است و سعودی‌ها با اعتماد به نفس از جلب حمایت امریکا، بیشتر موضع تهاجمی اتخاذ کرده‌اند. 

رابرت گیتس وزیر دفاع پیشین امریکا درباره هدف نهایی سعودی‌ها توهمی نداشت او در سال ۲۰۱۰ میلادی به همای فرانسوی خود گفته بود که سعودی‌ها همواره می‌خواهند در مقابله با ایران امریکا را جلو بیندازند. واقعیت آن است که تیلرسون و ترامپ احازه داده‌اند که خط تلفن با تهران سرد شود این موضوع در حالی که خط جنگ میان دو کشور افزایش یافته وضعیت را بغرنج‌تر می‌سازد. از زمان روی کار آمدن ترامپ حتی یک تماس تلفنی نیز میان ظریف و تیلرسون برقرار نشده و هیچ تلاشی برای حل تنش‌ها به صورت دیپلماتیک صورت نگرفته است. 

او می‌افزاید: زمانی که در دیدار با پادشاه عربسان سعودی از تیلرسون درباره دیپلماسی با ایران پرسیده شد او گفت که قصد ندارد باب گفت‌وگو را با ایران ببندد اما در حال حاضر چنین تصمیمی ندارد و شاید در آینده امکان گفت‌وگو حاصل شود. این نشان می‌دهد دولت ترامپ هیچ تلاشی برای گفت‌وگو با ایران نداشته است و این شکستی برای اوست. 

ایالات متحده در حال حرکت به سوی جنگی ویرانگر در خاورمیانه مشابه جنگ‌های قبلی است. در این میان هیچ بحثی در واشنگتن مطرح نمی‌شود که آیا این جنگ در راستای منافع ملی امریکاست یا خیر و این که حتی ترامپ کوچک‌ترین تلاشی را برای پیشبرد دیپلماسی انجام داده است یا خیر. آیا واقعا واشنگتن می‌خواهد ابتدا شلیک کند و بعدا پرسش‌ها و ابهامات را مطرح کند؟ 

ترتیتا پارسی با اشاره به اینکه حتی بوش رویکردش عقلانی‌تر از ترامپ بود، می‌افزاید: «جورج دابلیو بوش حداقل زمانی که می‌خواست ایده‌اش برای حمله به عراق را به افکار عمومی بقبولاند مجبور شد تا دروغ بگوید. علیرغم تمام ناهماهنگی‌ها و ناسازگاری‌های استدلال‌ها و ادعای او، دولت بوش این موضوع را به بحث و رای‌گیری در کنگره گذاشت. اگرچه بوش از دیپلماسی خودداری کرد اما حتی با ادعاهای نادرست به این موضوع اشاره کرد که چرا دیپلماسی دیگر یک گزینه کارآمد در قبال عراق نیست. ترامپ و تیلرسون حتی به سادگی زحمت این را به خود نمی‌دهند که استدلال کنند که چرا دیپلماسی درباره ایران از نظر آنان جواب نمی‌دهد». 

نویسنده در پایان در توصیه‌ای به تیلرسون می‌نویسد :«بی‌نظمی در دولت ترامپ امریکا را به خطر می‌اندازد و بار دیگر جان نظامیان امریکا را در معرض خطر قرار می‌دهد. قبل از تشدید بیشتر روابط با ایران به نقطه‌ای غیرقابل بازگشت باید به دیپلماسی فرصت داد. این مسئولیت آقای تیلرسون است. آقای تیلرسون مدیرعامل پیشین اکسون موبیل شما شماره ظریف را دارید وقت آن است که تلفن را بردارید و به او زنگ بزنید». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
10
11
بحران‌های زیادی میان امریکا و ایران وجود دارند که خطر رویارویی مستقیم میان دو کشور را افزایش داده‌اند.

روحانی و انتصاب بی نظیر ظریف ، در تاریخ علوی کشور ، ماندگار و درخشنده است و بهترین دست مریزاد ، مردم ازایشان و گروهشان است .
محمد
|
-
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
14
5
ترینا جون زیاد نگران نباش ترامپ تبل تو خالی ه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
2
1
زنگ بزن شاید دوباره امتیاز بگیرید
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
6
0
این شورای ایرانی - امریکایی تایاک هم پوست گلفتی دارد در ایران متهم است به همکاری با شیطان در امزیکا هم متهم است به همکاری با حکومت اپوزیسیون ایرانی هم که پارا قراتر از همکاری گزارده و آن ها متهم به عوامل اطلاعاتی جمهوری اسلامی میداند یاد آور چوب دو سر نجس است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
6
0
فقط تبل اونها خالی است ایا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
4
6
اگر عربستان گلوله ای به سمت ما شلیک کند صدای پاسخ مارا باید در تل اوین بشنود.
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
2
0
تا می توان از طریق مذاکره و دیپلماسی به رفع تنش کمک کرد جرا باید مدام به طبل جنگ کوبید؟ مگر از بین رفتن خون و جان بیگناهان و جوانان و مردم (از هر دو طرف) اینقدر خدای ناکرده بی ارزش است که دائما عده ای فقط صحبت از جنگ می کنندو اجازه نمیدهند راههای دیگری نیز امتحان شوند؟ و این موضوع با اینکه اگر جنگی یا حمله ای به ما و مردممان و کشور عزیزمان تحمیل شود بسیار متفاوت است و در آن وقت موضوع شکل دیگری پیدا می کند و قطعا همه ایران بر سر مهاجمانش چون گرزی گران فرود خواهد آمداما نباید به سوی آن رفت یا زمینه ساز شروع آن شد و همیشه یادمان باشد که ما جنگ طلب نبوده و نیستیم اما تمام ایران از زن و مرد و پیر و جوان و کرد و ترک و عرب و بلوچ و سیستانی و فارس و لر و شمالی و جنوبی و غربی و شرقی و مرکزی و... و سرتاسر فلات ایران زمین ,جنگجویانی دلیر و بی یاک وشجاع هستند.
سپیده
|
Germany
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
1
0
نیش عقرب نه از ره کین است
آمریکا چاره ای جز جنگ برای تسکین درد درونی خود ندارد آنهم درد ناعلاج عدم امکان سرمایگداری در تولید مواد خوراکی پوشاکی و وسایل زندگی و زیرساخت ها... میباشد.
تنها صنایع در خدمت جنگ میباشد که برای آنان ایجاد اشتغال زایی میکند.
بنابراین باید این دیکته را پذیرفته و روی چشم خود بگذارد و با رفتن بجنگ اجازه تولید مجدد و تکامل ابزار چنگی را فراهم آورد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین