کد خبر: ۴۶۰۶۶۹
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
بیش از دو میلیارد نفر دارای اضافه وزن و چاق هستند

کدام کشورها بیشترین افراد چاق را دارند و چرا؟/ 6 عامل افزایش چاقی که کمتر به آن توجه شده است

بیش از دو میلیارد فرد بزرگسال و کودک در سرتاسر جهان دارای اضافه وزن و مبتلا به چاقی هستند. جزایر اقیانوس آرام، خاورمیانه و امریکا دارای بیشترین میزان چاقی هستد. کارشناسان می گویند کاهش ورزش روزانه و پرخوری مشکل اصلی است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سلامت- در گزارش تازه‌ای اشاره شده است که امریکایی‌ها هنوز هم جزو چاق‌ترین مردمان جهان با داشتن چربی‌های اضافی محسوب می‌شوند و از هر سه شهروند امریکایی، دو نفر به اضافه وزن مبتلاست. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ شبکه خبری «سی ان ان» در گزارشی در این‌باره می‌نویسد:«بیش از دو میلیارد فرد بزرگسال و کودک در سرتاسر جهان دارای اضافه وزن و مبتلا به چاقی هستند. کارشناسان می گویند کاهش ورزش روزانه و پرخوری مشکل اصلی است. در مطالعه‌ای که به تازگی صورت گرفته است اما کمبود آگاهی یکی از مشکلات اساسی معرفی شده است. «فرانک هو» استاد تغذیه و اپیدمیولوژی در دانشگاه هاروارد می‌گوید کشورهای مختلف مسائل مختلفی دارند و باید جامعه را بسیج کرد تا مشکل حل شود؛ این تنها یک مشکل پزشکی نیست. 

جزایر اقیانوس آرام، خاورمیانه و امریکا دارای بیشترین میزان چاقی هستد. در سال ۲۰۱۴ میلادی بیش از ۴۸ درصد از جمعیت جزایر کوک به عنوان افراد چاق طبقه‌بندی شدند. قطر در خاورمیانه با ۳۴ درصد چاقی پیشتار است و ارزیابی‌های سازمان بهداشت جهانی نشان داده که میزان چاقی در امریکا ۳۳ درصد است. چاقی با استفاده از شاخص‌های وزن بدن فرد و نسبت وزن و قد محاسبه می‌شود. 

زمانی که نوبت به عوامل چاقی می‌رسد رژیم غذایی نامناسب و فعالیت بدنی کم مطرح می شوند. "هو" اما معتقد است که عوامل کوچکتری نیز در این میان تاثیرگذار هستند. 

۱-نابرابری فعالیت 

در پژوهشی که در نشریه نیچر منتشر شده بود اطلاعات مرتبط با تعداد قدم‌زدن‌های افراد از گوشی‌های تلفن‌های هوشمند آنان گرفته شد. با استفاده از این برنامه ۷۰۰ هزار نفر مورد بررسی قرار گرفتند. هنگ کنگ با میانگین ۶.۸۸۰ قدم روزانه در صدر جدول بود. پس از آن چین با ۶.۱۸۹ قدم قرار داشت و در پایین فهرست اندونزی با ۳.۵۱۳ قدم قرار گرفته بود. 

در نهایت این شاخص که نشان دهنده نابرابری در میزان فعالیت در یک جمعیت است. این یکی از عوامل گسترش چاقی است. در این میان عربستان سعودی، استرالیا، کانادا، مصر و امریکا کشورهایی بوده اند که نابرابری فعالیت در آن ها بالا بوده است. 

علاوه بر آن این تحقیقات نشان داد که نابرابری فعالیت به ضرر زنان تمام شده و تعداد زنان بیشتری در زیر مجموعه کمبود فعالیت بدنی قرار گرفته بودند. 

۲-درک و تصورات از تمرینات و حرکات بدنی 

علیرغم آن که گفته می‌شود عدم فعالیت فیزیکی به افزایش نرخ چاقی در سراسر جهان می‌انجامد. مثلا این که شهرنشینی باعث وخیم‌ترشدن وضعیت می‌شود. کارشناسان می‌گویند که در برخی از جوامع تمرین بدنی یک اولویت نیست. آنان می‌گویند در خاورمیانه این موضوع مشهود است. برای مثال، سازمان بهداشت جهانی گزارش داده که در کویت بیشتر مردم تمرینات بدنی را بیشتر یک ورزش قلمداد می‌کنند تا کاری که با جمعی از دوستان و یا در خانه انجام می‌شود. این سازمان اشاره می‌کند که در این جا یک مانع فرهنگی وجود دارد. علاوه بر آن امکان فعالیت بدنی بیشتر در خاورمیانه به دلیل مسائل فرهنکی کمتر است. 

۳-اولویت‌بندی ضعیف تمرینات بدنی 

برای مثال، در چین و آسیای شرقی تمرکز بیش از اندازه بر روی پیشرفت تحصیلی اغلب سبب می‌شود تا تربیت بدنی مورد کم‌توجهی قرار گیرد. دانشجویان در این مناطق تحت فشار زیادی برای پیشرفت تحصیلی قرار دارند. این در حالیست که در کشورهای حوزه اسکاندیناوی و در کشوری چون ژاپن ورزش بخشی از زندگی روزمره جامعه و اجتماعی شده است. در ژاپن حتی در سنین بالاتر نیز افراد به ورزش کردن تشویق می‌شوند. 

۴-عوامل محیطی 

عامل دیگری که مانع تمرین و فعالیت نیز می‌شود محیط بیرون و نامساعد بودن آن است. در خاورمیانه این به معنای دمای بالا و بسیار گرم است که ورزش در فضای باز را دشوارتر می‌سازد. در چین این مسئله مرتبط با آلودگی هواست و به همین دلیل کودکان مبتلا به چاقی در آن کشور دیده می‌شوند. 

۵-وجود غذاهای فرآوری‌شده 

در اقیانوس آرام و نواحی پیرامون آن که میزان چاقی بالاست، غذاهای فرآوری شده در مقادیر بالایی مصرف می‌شوند. قوطی‌های ماهی و کنسروها خود از عوامل افزایش چاقی هستند. 

۶-ارزش دانستن چاقی 

ادراک اجتماعی از پدییده اضافه وزن نیز سبب شده تا گام‌های موثری در برخی از مناطق برای کنترل این پدیده برداشته نشود برای مثال، در چین و دیگر مناطق آسیا و همچنین در آفریقا، چاقی نوعی ارزش نیز محسوب می‌شود؛ گویی که از نظر عموم افراد چاق ثروت و سلامت بیشتری دارند. این موضوع درباره کودکان تپل نیز تصور می‌شود و از آنان استقبال می‌شود. در نتیجه، نقیصه‌های فرهنگی و اجتماعی سبب می‌شوند تا در برخی از مناطق چاقی را یک مشکل بزرگ در نظر نگیرند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین