کد خبر: ۴۶۰۸۳۸
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰

ترامپ برای مداخله بیشتر در لیبی تلاش می‌کند

دولت ترامپ برای گسترش دایره مداخله خود در لیبی به بهانه وجود گروه‌های تروریستی و نگرانی نسبت به افزایش نفوذ روسیه تلاش می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی، یکی دیگر از دلایلی که آمریکا را به مداخله بیشتر در لیبی واداشته است، این است که بیشتر معاونان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و اعضای حزب جمهوری معتقدند که دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا بعد از سرنگونی نظام معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی بدون هیچ دستاوردی از لیبی دست کشید.

فرماندهان ارتش آمریکا معتقدند که داعش قصد دارد نیروهای پراکنده‌اش در این کشور را گردهم آورد هرچند که شبه نظامیان مورد حمایت آمریکا داعشی‌ها را وادار به خروج از سرت کردند. ارتش آمریکا نیز عملا تجمعات داعش خارج از شهر را هدف قرار داد. آمریکا نگران حضور روزافزون روسیه در لیبی است.

پیش‌بینی می‌شود که دولت ترامپ سیاست توسعه‌طلبانه خود در لیبی را طی هفته‌های آتی اجرا کند. هدف از این سیاست تقویت اهداف کنونی آمریکا درباره حمایت از آشتی میان گروه‌های رقیب در مناطق شرقی و غربی کشور است و احتمالا این سیاست به بازگشایی سفارت آمریکا و حضور دیپلماتیک در طرابلس و تلاش‌های جدید برای تبادل اطلاعات همزمان با نقش روزافزون نیروهای ویژه آمریکایی می‌انجامد و حدود 50 سرباز به لیبی برای شرکت در عملیات اطلاعاتی و آموزشی فرستاده می‌شوند.

تحلیلگران آمریکایی می‌گویند که ترامپ عملا از سیاست قبلی خود درباره عدم ایفای نقش در بحران لیبی در چارچوب مبارزه با تروریسم دست کشیده است. این اقدام بعد از وجود هشدارها نسبت به افزایش نفوذ روسیه در لیبی و سفر مسئولان لیبیایی به مسکو برای کمک به حل بحران صورت می‌گیرد. به گفته تحلیلگران مسکو میلیاردها دلار سرمایه گذاری در لیبی دارد و برای رسیدن به شهر بنغازی تلاش می‌کند.

مسئولان دولت ترامپ فاش کردند که واشنگتن همچنین برای تقویت حضورش در بنغازی و تأسیس مرکز هماهنگی بین نیروهای آمریکایی و مقامات لیبیایی جهت تسهیل تبادل اطلاعات تلاش می‌کند. بسیاری از مسئولان می‌گویند دولت ترامپ نقش آموزشی و مشورتی خود را افزایش داده است.

در گزارشاتی که از سوی سایت شورای آتلانتیک منتشر شده، آمده است که بعد از دوره‌ای تردید و تأخیر در درک اهمیت لیبی برای امنیت ملی آمریکا، ترامپ تصمیم به مداخله بیشتر در لیبی گرفته است و واضح است که آمریکا نمی‌تواند تهدید امنیتی را که لیبی برای هم‌پیمانان آمریکا در جنوب دریای مدیترانه دارد، نادیده بگیرد. اروپا با سه تهدید اصلی از سوی لیبی مواجه است که مهاجرت غیرقانونی، افزایش شبکه‌های قاچاق انسان از طریق مرزهای آفریقا و تروریسم هستند. ایتالیا بارها از جامعه جهانی از جمله آمریکا خواسته برای حل بحران لیبی به عنوان یکی از اولویت‌های ثبات بین المللی تلاش کند.ایتالیا با آمریکا برای حل این بحران تلاش زیادی می کند. اخیرا نشستی میان جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا و وزیر دفاع ایتالیا برای حل بحران مهاجران و بحران لیبی برگزار شد.

قانونگذاران آمریکایی از جمله سناتور جان مکین از وزیر خارجه این کشور خواسته‌اند تا به موضوع لیبی توجه بیشتری نشان دهد. واشنگتن نگران این است که روسیه احتمالا برای تماس با مخالفان لیبی مثل سوریه تلاش می‌کند. وزیر خارجه آمریکا جزئیاتی درباره سیاست آمریکا در قبال لیبی نداده است.

سیاست جدید آمریکا در قبال لیبی با چالش‌های متعددی روبرو خواهد شد از جمله جنگ نیابتی کنونی در این کشور میان طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای. از دیگر چالش‌ها این است که آمریکا نیاز دارد تا مصر و امارات را به توقف حمایتشان از خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی قانع کرده و تمامی طرف‌ها را به پای میز مذاکره با نظارت سازمان ملل بکشاند. همچنین باید مسئله شکست‌های پی در پی آمریکا و اروپا در آموزش نیروهای محلی حل شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین