کد خبر: ۴۶۱۰۰۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۴
گفت‌وگوی وزیر خارجه ایران با سی ان ان/غنی‌سازی ایران اهداف صلح آمیز دارد

انتقاد ظریف از آمریکا و عربستان/النصره، داعش و القاعده را ببینید، هیچ کدام ارتباطی با ایران ندارند

وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان تاکید کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی هفت بار پایبندی ایران را به توافقنامه تایید کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه تاکید کرد که دولت آمریکا متن و روح برجام را نقض کرده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ وی که با شبکه سی‌ان‌ان گفت‌وگو می‌کرد، در مورد رفتار آمریکا در قبال برجام گفت: «ایران به طور کامل تعهدات خود را در برجام انجام داده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم این مسئله را تائید کرده است. اما در مودر ایالات متحده نمی‌توان این طور گفت. ایالات متحده تعهدات خود را انجام نداده است.»

ظریف افزود: «به عنوان نمونه، کاخ سفید چند روز پیش اعلام کرد که ترامپ از حضورش در هامبورگ برای نشست گروه ۲۰ استفاده کرده تا سران کشورها را  نسبت به تجارت با ایران دلسرد کند. این نقض نه فقط روح، بلکه متن برجام است.»

او همچنین در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند ممکن است بعد از برجام، ایران به دنبال سلاح هسته‌ای برود، گفت: «ایران در جریان توافق و پیش از توافق به صراحت روشن کرده است که به دنبال یک برنامه تسلیحاتی [هسته‌ای] نیست. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر تائید کرده است که ادعاها در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران بی‌پایه است. آژانس تصمیم گرفت که آن فصل را مختومه کند.»

وزیر امور خارجه ادامه داد: «تصور می‌کنم که افرادی به دنبال هراس‌افکنی هستند. ایران سابقه روشنی دارد. ایران قربانی تسلیحات شیمیایی بود، اما هرگز از تسلیحات شیمیایی استفاده نکرد. ایران توانش را داشت، اما هرگز به سمت ساخت تسلیحات شیمیایی نرفت، چراکه معتقدیم که این تسلیحات نه فقط مخالف ایدئولوژی ما هستند، بلکه امنیت ما را هم تقویت نمی‌کنند. معتقدیم که تسلیحات هسته‌ای، تهدیدی برای امنیت ما خواهد بود، نه کمکی به آن.»

در ادامه برنامه، «فرید ذکریا» مجری از آقای ظریف در مورد سفر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان و اعلام حمایت کامل او از ریاض، سوال کرد.

وزیر امور خارجه ایران گفت: «می‌توانم بگویم که این سیاست نادرست و اشتباهی است. می‌دانیم که تروریست‌ها از کجا می‌آیند. می‌دانیم کسانی که به برج‌های تجارت جهانی حمله کردند، اتباع کدام کشورها بودند. می‌توانم به شما بگویم که هیچ‌یک از آن‌ها ایرانی نبودند. از سال ۲۰۰۱ هم هیچ‌یک از کسانی که اقدامات تروریستی انجام داده‌اند، ایرانی نبوده‌اند.»

وی افزود: «اغلب آن‌ها اهل کشورهای متحد ایالات متحده بوده‌اند. معتقدم ایدئولوژی‌ای که متاسفانه توسط همسایه ما، عربستان سعودی ترویج می‌شود، عامل افراط‌گرایی و تعصب کوری است که چنین صفحه‌ تاریکی را توسط افرادی که هیچ ارتباطی به اسلام ندارند، به منطقه ما و حتی فراتر از آن آورده‌اند. النصره را ببینید، داعش را ببینید، القاعده را ببینید، هیچ کدام آن‌ها ارتباطی با اسلام ندارند و هیچ ارتباطی هم با ایران ندارند.»

وزیر امور خارجه ادامه داد: «نه فقط ایدئولوژی، بلکه پشتیبانی مالی و تسلیحاتی این گروه‌ها، از سوی دیگرانی تأمین می‌شود که خود را متحدان ایالات متحده می‌خوانند.»

آقای ظریف در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد دلیل حمایت ایران از نظام سوریه، افزود: «بگذارید در ابتدا بگویم که سیاست ما در قبال سوریه، افغانستان، عراق و دیگر نقاط منطقه، همواره ثابت بوده است. ما همواره مخالف تروریسم و افراطی‌گری بوده‌ایم و همواره به یاری کسانی شتافته‌ایم که در حال مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم بوده‌اند. ما این کار را در ابتدا قرن جاری در افغانستان انجام دادیم و کاملا مخالف حکومت طالبان و القاعده بودیم. ما همچنین به کمک عراقی‌ها رفتیم، هم در اربیل و هم در بغداد، تا از تسلط داعش بر این مناطق جلوگیری کنیم. و در سوریه هم داریم همین کار را می‌کنیم.»

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا هیچ‌یک از کسانی که با دولت سوریه می‌جنگند، معارضه مشروع نیستند، گفت: «شاید معارضه مشروعی در سوریه وجود داشته باشد و به همین خاطر هم بود که در سال ۲۰۱۳، چند هفته بعد از آنکه من به عنوان وزیر خارجه ایران منصوب شدم، طرحی چهار ماده‌ای را ارائه کردم.»

وی افزود: «همین طرح بعدها مبنای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل شد. این چهار بند عبارت از این هستند که برای پایان دادن به بحران و ممانعت از طولانی شدن درگیری‌ها که منجر به کشته شدن و آوارگی افراد بیشتری می‌شود، باید به اصل منازعه بپردازیم.»

ظریف ادامه داد: «اولا، برقراری آتش‌بس. معتقدم که باید آتش‌بس برقرار شود و همواره هم نیاز به برقراری آتش‌بس بوده است. افرادی برای آتش‌بس شرط و شروط می‌گذارند. اما روشن است که ما باید برای رسیدن به آتش‌بسی جامع، البته به استثنای گروه‌هایی که از سوی شورای امنیت سازمان ملل به عنوان گروه‌های تروریستی معرفی شده‌اند، شامل داعش و النصره، تلاش کنیم.»

به گفته وزیر امور خارجه، گفت‌وگوی ملی، اصلاح قانون اساسی و ایجاد دولت ملی با حضور اعضای دولت کنونی سه بند دیگر طرح پیشنهادی ایران بوده است.

آقای ظریف در مورد بحران یمن نیز گفت: «بمباران مردم بی‌گناه در یمن بیش از دو سال است که ادامه دارد، در حالی که سعودی‌ها امیدوار بودند که آن را ظرف دو هفته به پایان برسانند.»

وی افزود: «ما با آن درگیری هم مخالف بودیم و طرحی چهار ماده‌ای شامل آتش‌بس،کمک‌های بشردوستانه، گفت‌وگوی یمنی-یمنی و ایجاد دولتی بر اساس خواست مردم یمن، ارائه کردیم.»

وزیر امور خارجه ادامه داد: «معتقدیم که تنها راه در این درگیری‌ها، پذیرش این واقعیت است که هیچ راهکار نظامی‌ای وجود ندارد.»

به نوشته فارس؛ ظریف در واکنش به گزارش اخیر روزنامه «نیویورک تایمز» که در آن ادعا شده است که ایران «بر عراق مسلط شده»، تاکید کرد که ایران همواره «انتخاب‌های درست» داشته و به کمک مردم عراق آمده است، بر خلاف کشورهایی که از صدام، داعش و گروه‌های تروریستی حمایت کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
علی
|
France
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
2
1
ما چیزی به نام اسلحه صلح آمیز نداریم .......

چیزی به نام بمب اتمی صلح آمیز نداریم .
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
4
2
جناب ظریف باید بدانند که تقابل با آمریکا خواست ملت ایران نیست پس نباید شاخ و شانه کشید. برجام برگ سبزی برای شاخ و شانه کشیدن در دنیا نیست که ما این مسیر را میپیماییم. نمیتوان از طرفی مذاکره کرد و از سوی دیگر موشک با نوشته فرستاد بر علیه آمریکا.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین