کد خبر: ۴۶۱۰۵۸
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸

گمانه‌زنی مسافران ایستگاه دوازدهم دولت

این روزها یکی از داغ ترین موضوعات محافل سیاسی ترکیب کابینه دوازدهم است و اینکه چه افرادی از دولت یازدهم در مسیر فعالیت ها و اقدامات دولت دوازدهم از قطار پیاده خواهند شد و کدام یک از آنان در قطار خواهند ماند.
آفتاب‌‌نیوز : دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری منتخب این روزها در کنار بسیاری از موضوعات می بایست گمانه زنی هایی را دنبال کند که گاهی خوشایند و گاه ناخوشایند است .

البته از ماه های گذشته تعدادی از وزرای دولت یازدهم از جمله وزرای بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی، خارجه و اقتصادی و دارایی با توجه به شرایط موجود خواستار عدم حضور در دولت دوازدهم بودند.

علی طیب نیا
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره دلایل عدم حضورش در دولت دوازدهم می گوید: در دولت بعدی نخواهم ماند. امکان ندارد. بمانم که چه ؟ می‌روم دانشگاه درسم را می‌دهم، انتقادم را می‌کنم، کارهای پژوهشی‌ ام را پیش می‌گیرم، حقوقم هم بیشتر است.

محمد جواد ظریف
وزیر امور خارجه نیز درباره حضورش در کابینه دوازدهم گفته بود که «من ترجیح می‌دهم پیشنهاد وزارت‌ خارجه به فرد دیگری داده شود».

سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این باره گفته بود که در مورد حضورم در دولت دوازدهم صحبت شده و اولویت کاری ام در دوره جدید این است که اگر بخواهم صادقانه سخن بگویم باید به این موضوع اشاره کنم که این طور نمی شود کار کرد که ما زندگی و امور شخصیمان را بگذاریم و وسط میدان بیاییم و 4 سال کار کنیم آن هم برای مردم ، ملت و انقلاب و در عین حال کتک هم بخوریم.

با نگاهی به عملکرد سه وزیر کلیدی دولت یازدهم که امروز به دلیل شرایط موجود نمی خواهند در دولت دوازدهم نیز حضور داشته باشند، مشاهده می شود که در بخش اقتصادی با دستیابی به کاهش تورم ، ثبات و آرامش در بازار اقتصادی و ارز ، در بخش سیاست خارجی با دستیابی به برجام و رفع تحریم های هسته ای و در حوزه بهداشت و درمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت و تامین و تولید داروهای مورد نیاز بیماران اقدامات صورت گرفته قابل توجه و برای آحاد جامعه ملموس است.

اما در گمانه زنی های محافل سیاسی موضوعی که مهم جلوه می کند این است با وجود این که این وزرا خواستار ادامه مسیر نیستند ولی از جمله وزرایی هستند که در فهرست قطعی کابینه دوازدهم به چشم می خورند.

هر چند رسانه ها از هر فرصتی برای اینکه بدانند کدام وزیر دولت کنونی در دولت دوازدهم نیز حضور خواهد داشت، استفاده می کنند تا بتوانند به ترکیب قطعی کابینه آینده دست یابند ولی به نظر می رسد شرایط موجود و انتخابات 29 اردیبهشت ماه باعث شده تا بررسی نسبت به ترکیب افراد کار را تا حدود زیادی برای رئیس جمهور منتخب حساس تر و جدی تر کند.

البته موضوع سهم خواهی گروه های سیاسی نیز موضوعی است که طی چند هفته گذشته به یکی از داغ ترین اخبار بدل شده است و هراز گاهی شنیده می شود که گروه یا جریان سیاسی خاص بنا داشته یا دارد با فشار افرادی را به رئیس جمهور منتخب برای گنجاندن در ترکیب کابینه دوازدهم تحمیل کند.

این روزها همچنین در کنار تمام بحث های سیاسی مساله جوانگرایی کابینه نیز به طور مکرر به چشم می خورد که رئیس جمهوری نیز درباره کابینه دوازدهم پیشتر اعلام کرده بود که برنامه ما بر اساس شایسته‌ سالاری خواهد بود و کابینه دولت یازدهم هم همین واقعیت را نشان داد که ما نه بحث جناح و تفکر سیاسی خاصی مطرح است، بلکه افرادی که دارای سابقه و تجربه لازم و کافی دارند به عنوان وزرای کابینه دولت دوازدهم خواهند بود.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور منتخب گفت ما باید به جوانان در کل کشور و فعالیت‌ها میدان دهیم، کابینه مجموعاً شامل 30 نفر می ‌شود و جوان یا غیرجوان بودن اینها خیلی مطرح نیست. اصل شایستگی و توانمندی فرد برای آن وزارتخانه و مسئولیت است ولی حتماً با توجه به شرایط جدید، کابینه دوازدهم نسبت به کابینه قبل تغییر خواهد کرد و سن متوسط هم جوان‌تر خواهد شد.

البته حضور زنان در کابینه دوازدهم هم از دیگر مباحثی است که با نزدیک شدن به معرفی اعضای کابینه دوازدهم این روزها در محافل سیاسی مطرح می شود و بر اساس اخبار منتشر شده حضور آنان در جمع وزیران در این دوره پررنگ‌ تر از دوره‌های قبل خواهد بود.

قطعا رای بالایی که رییس جمهور منتخب در 29 اردیبهشت ماه کسب کرد بخش بزرگی تعلق به جوانان و زنان دارد و این موضوع به عنوان یکی از مطالبات از دولت جدید مطرح بوده است.

شاید موضوع شایسته سالاری و پرتحرکی وزرا از موضوعاتی بود که سبب شد تا 170 نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه ای از رئیس جمهوری بخواهند تا در کابینه جدید خود از وزرای کارآمد، پرتوان، پرتحرک، با انگیزه و با تجربه و بخصوص جوان استفاده کند.

در نامه نمایندگان به روحانی تاکید شده است که لازم است تا تیم جدید از نظر اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با هم هماهنگ باشند.

به نظر می رسد شرایط موجود داخلی و خارجی به گونه ای است که کابینه دوازدهم باید از چالاکی، هوشمندی و کارآمدی ویژه ای برخوردار باشد و از طرفی مطالبات مردمی گزینه ای است که رئیس جمهور منتخب باید کابینه آینده را به گونه ای ترکیب بندی کند که پاسخگوی نیازها و مطالبات رای دهندگان و دیگر افراد جامعه باشد.

بنابراین در چنین فضا و شرایطی شاید بهتر باشد جریان ها و گروه های سیاسی به جای سهم خواهی و فشار نابجا در جهت تحمیل افراد تنها به معرفی افراد بپردازند و رسانه ها هم با پرهیز از هرگونه گمانه زنی های تاثیرگذار در افکار عمومی اجازه دهند تا رئیس جمهور منتخب در فرصت باقی مانده افرادی لایق تر ، کارآمدتر ، هوشمند تر ، خلاق تر و چالاک تر را برای ترکیب کابینه دوازدهم معرفی کند.

چهاردهم مرداد ماه زمان مراسم تحلیف رییس جمهوری منتخب دوره دوازدهم در مجلس شورای اسلامی است و تا آن زمان باید منتظر ماند و دید اسامی چه کسانی با ویژگی های مورد نظر و مزبور برای هر یک از کرسی های وزارتخانه ها از سوی رییس جمهور پس از مراسم تحلیف به رییس مجلس برای کسب رای اعتماد ارایه خواهد شد.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین