کد خبر: ۴۶۱۰۷۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
دولت ترامپ مجبور است از برجام حمایت کند

آسیاتایمز: آمریکا در برابر برجام، 2 گزینه بیشتر ندارد/ظریف برای نشست‌های سطح بالا آماده شود

نشانه هایی از واقع گرایی در رویکرد ترامپ در زمینه مسائل مختلف دیده می شود/ بزودی واقع گرایی بر رویکرد ترامپ و کابینه اش در قبال تهران حاکم خواهد شد/ بهترین فرصت برای تیلرسون حاشیه نشست سازمان ملل متحد در نیویورک و دیدار با ظریف است / اگر بحران سوریه و عراق و یمن و بحرین تعمیق یابد امریکا به شدت نیازمند همکاری ایران خواهد بود/ ملاقات تیلرسون با ظریف تنها چیزی است که می تواند نشان دهنده واقع گرایی سیاست امریکا در خاورمیانه باشد
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- نشریه «اسیا تایمز» در مطلب اصلی خود می‌نویسد: «با موفقیت آمیز بودن توافق هسته‌ای اکنون زمان خوبی است تا آسیاتایمز: آمریکا درباره برجام 2 گزینه بیشتر ندارد/ظریف برای نشست‌های سطح بالا آماده شودتهران تشویق به همکاری در مسائل دیگر و نقاط دیگر منطقه خاورمیانه شود». 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این نشریه می نویسد: «اکنون توافق هسته ای نشان می دهد که پس از دو سال موفقیت آمیز بوده است. در نگاه اول این می تواند یک روایت پیروزمندانه توسط اوباما یا جان کری وزیر امور خارجه او باشد. اما واقعیت آن است که این روایت «کارمی گیلون» ریئیس سابق سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شین بت) است که آن را روز پنجشنبه در مقاله‌ای در نشریه «فارین پالسی» مطرح کرد. روز دوشنبه مشخص خواهد شد که دولت ترامپ چه نظری درباره برجام دارد چرا که تیلرسون باید به کنگره گزارش دهد. ترامپ در مبارزات انتخاباتی وعده لغو بدترین معامله یعنی برجام را داد اما او این وعده را عملی نکرد. او اما اکنون در حال حرکت در مسیر خوبی است از سویی با تعلیق تمدید تحریم های مربوط به هسته‌ای موافقت کرده است. ترامپ قراداد چند میلیارد دلاری بوئینگبا ایران بر سر فروش هواپیما را لغو نکرد. او همچنین سعی نکرد تا مکرون رییس جمهوری فرانسه را متقاعد کند تا مانع از قرارداد توتال فرانسه با ایران بر سر میدان پارس جنوبی شود. واقعیت آن است که هیچ جایی برای بازنگری مجدد برجام وجود ندارد که مسائل غیر هسته‌ای را بتوان در آن گنجاند. روحانی رییس جمهوری ایران نیز در ماه مه گفت که این توافق چندجانبه و غیرقابل بازگشت است. موضع اتحادیه اروپا تا حد زیادی با ایران همخوانی دارد. روسیه و چین نیز طرفداران قوی برجام هستند. در نتیجه، امریکا در قبال برجام دو گزینه بیشتر ندارد نخست آن که آن را بپذیرد و در جهت حفظ اش تلاش کند و دوم آن که آن را لغو شده قلمداد کند. واضح است که اگرچه امکان عادی سازی روابط میان امریکا و ایران اکنون وجود ندارد اما این موضوع مانع از آن نمی شود که تیم ترامپ در جلسات بررسی سازوکار نظارت بر برجام با نمایندگان ایران به صورت چهره به چهره جلساتی نداشته باشند». 

اسیا تایمز اشاره می کند که نکته جالب آن است که حتی منتقدان تندروی برجام از جمله گیلون اسرائیلی معتقدند که توافق تاثیر مثبتی داشته و به این موضوع اذعان می کنند. او در مقاله خود در فارین پالسی نوشته است که نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که مدت ها کارزاری علیه توافق هسته‌ای براه انداخته بود اکنون سکوت کرده است و بسیاری از همکاران او در سازمان های نظامی و اطلاعاتی اسرائیل معتقدند که توافق هسته ای تاثیر مثبتی بر امنیت اسرائیل داشته است و باید توسط امریکا و سایر امضا کنندگان حفظ شود. 

اسیا تایمز در ادامه اشاره می کند: «به همین خاطر دولت ترامپ مجبور است فارغ از بررسی های شورای امنیت ملی امریکا و دولت‌اش از برجام حمایت کند. هر چیز دیگری غیر عقلانی است. سوال بزرگ این است که ایا دولت ترامپ واقعیت‌ها را می بیند؟ به نظر می رسد عناصری از واقع گرایی در ترامپ دیده می شوند از جمله درخواست او برای بازنگری در توافق پاریس و یا بیان نظرات او درباره ناتو. در همین حال پروژه ترامپ برای انزوای ایران و ایجاد ناتوی عربی و ایجاد یک اتحادیه عرب – اسرائیلی بعید به نظر می رسد. شکاف بین قطر و دولت های عربی تحت رهبری عربستان سعودی این موضوع را ناممکن ساخته است. واشنگتن شاهد اختلافاتی میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس است که تا پیش از آن بی سابقه بود. اگر بحران سوریه و عراق و یمن و بحرین تعمیق یابد امریکا به شدت نیازمند همکاری ایران خواهد بود. در سوریه دولت ترامپ به مسکو روی آورده که همکار ایران است». 

اسیا تایمز می نویسد: «واقع گرایی به زودی غلبه می‌کند. بهتر است که ظریف برای حضور در نیویورک در نشست‌های سیاسی سطح بالا تحت نظارت سازمان ملل آماده شود. چهار سال پیش در حاشیه همان نشست سالانه سازمان ملل بود که کری با او دیدار داشت. ملاقات تیلرسون با ظریف تنها چیزی است که می‌تواند نشان دهنده واقع گرایی سیاست امریکا در خاورمیانه باشد. حتی اسرائیل نیز در این زمینه باید آرامش خود را حفظ کند». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
1
2
سرویس‌های اطلاعاتی روسیه: آمریکایی‌ها، خانم ریاضیدان ایرانی را ترور بیولوژیک کردند. میرزاخانی قصد بازگشت به ایران داشت
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
میخواست برگرده بره تو کلاس های سواد اموزیی نهضت شرکت کنه؟ یه استاد ریاضی هیچ خطری برای هیچ کسی نداره. سرویس های اطلاعاتی روسیه قبل مردن ایشون کجا ببودن که بعد مرگش میگن؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
2
1
نظر فوق دروغ محض است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
0
2
آدم های بزرگ که در تاریخ ماندگار هستند ،میتوانند ،دست به اقدامات بزرگ بزنند ،واز شکست نترسند ،وگرنه آدم های معمولی تا کنون میلیاردها آمدند ،ورفتند ،وهمچنان ادامه دارد ،که از این همه آدم ،چند هزار ماندگار شدند ،که آدم بودند ،وبفکر آدمیت ،،کار بزرگ کردند ؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین