کد خبر: ۴۶۱۴۹۶
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۲

زنگنه: اقتصادسیاسی همان چیزی است که امروز بابت آن کتک می‌خوریم

ایلنا به نقل از وزیر نفت نوشت: در بحث قرارداد با توتال محرمانه‌گی مطرح نیست بلکه آنچه برخی را نگران می‌کند اقتصاد سیاسی و آثار آن در ساختار اجتماعی و روابط بین‌الملل است.
آفتاب‌‌نیوز :
بیژن نامدار زنگنه در سومین همایش مسوولیت‌های اجتماعی که در محل پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد با اشاره به سخنان مجری برنامه مبنی بر اینکه کبوتر از جایی‌که محیط زیست آلوده باشد پرواز می‌کند، اظهار داشت: البته به عقیده بنده کبوتر سمبل آزادی است و از جایی که فشاری برای محدود کردن برای ازادی باشد پرواز می کند .

وی در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون بین بخش‌های اجتماعی و علوم انسانی با مسایل فنی فاصله بوده ابراز امیدواری کرد بخش‌های اجتماعی در زندگی مردم اثرگذار باشد.

زنگنه تصریح کرد: اقتصاد سیاسی همان چیزی است که امروز ما بابت آن کتک می‌خوریم وگرنه در بحث قرارداد با توتال محرمانه‌گی مطرح نیست بلکه آنچه برخی را نگران می‌کند اقتصاد سیاسی و آثار آن در ساختار اجتماعی و روابط بین الملل است که تمامی اینها در ساختار قدرت تاثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد سیاسی در کل به معنای تاثیر اقتصاد در ساختار قدرت است تاکید کرد: آنها به این دلیل بر ما فشار می آورند که نگران هستند اقدامات ما از طریق  اقتصاد در ساختار سیاسی و اجتماعی و در نتیجه در قدرت تاثیر گذار باشد.

زنگنه با اشاره به اینکه طی چهارساله دولت یازدهم مفهوم سی  اس آر در صنعت نفت رشد کرده اند خطاب به مدیران نفتی توصیه کرد که پیونند قوی با دانشگاه‌ها استمرار یابد و از مشاورین صاحب صلاحیت بخش اجتماعی بهره ببریم چراکه این رویه در مباحث علمی نتیجه بخش خواهد بود ضمن اینکه آثار آن را در غرب کارون نیز شاهد بوده ایم.

وزیر نفت با بیان اینکه چهره خشن فقر و بی‌عدالتی برای ما مساله درست می‌کند، یادآور شد: چنان‌که در یک منطقه فاصله طبقاتی زیاد باشد برای ما مساله ایجاد می‌کند بنابراین باید به این مسایل هم به‌خاطر مسایل انسانی و هم از نظر اداره کم هزینه و اقتصادی بودن پروژه‌ها به ما کمک می کند .

وی با تاکید بر اینکه باید محیط اطراف هم زیستی مسالمت امیزی داشته باشیم گفت: باید از روز اول تعریف یک طرح مسایل اجتماعی نیز دیده و مطالعه شود و با توجه به اینکه امروز ارتباط خوبی نیز با دانشگاه‌ها داریم باید به این مسایل توجه شود .

زنگنه با بیان اینکه ما برای زدودن چهره فقر در دو منطقه عملیاتی غرب کارون و پارس‌جنوبی طبق مطالعاتی که داشته‌ایم دو برنامه پنج ساله طراحی کرده‌ایم، تصریح کرد: این برنامه‌ها با تامین منابع مالی که خواهیم داشت به مرور اجرا خواهد شد و به این ترتیب سه درصد ارزش طرح‌ها صرف مسایل سی اس آر می شود یعنی اگر 20 میلیارد دلار طرح داشته باشیم ششصد میلیون دلار برای مباحث مربوط به مسایل اجتماعی هزینه خواهد شد و این رقم بودجه غیر از پول‌هایی که برای اجرای طرح  هزینه می شود و فقط برای کاهش فاصله‌ها و توانمندسازی مردم است که البته غیر از تاثیری که بر اشتغالزایی دارد.

وی با بیان اینکه توانمند سازی جوامع محلی برای سرپا ایستادن مردم مساله مهمی است یادآور شد: البته ما به طور مستقیم خودمان درگیر این مسایل نمی کنیم کار را خود آنها انجام می دهند و ما فقط در این رابطه کمک می کنیم که نتیجه آن نیز بهبود وضعیت زندگی مردم است.

زنگنه ادامه داد: ما همچنین تلاش می کنیم که مردم به این نتیجه برسند که هرچه بیشتر طرح اجرا شود برای بهبود زندگی آنها آثار بهتری دارد البته هزینه مطالعات را نیز نباید فراموش کنیم و باید قبول کنیم که باید از مشاورین استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه توجه به مسوولیت های اجتماعی امر واجب و لازم مدیریتی است یادآور شد : ما بای از تجربه ها استفاده کرده و به غنای این تفکر و دانش بیافزایم و از این مسیر و ارتباط عمیق با مردم رضایت آنها را جلب کنیم.

زنگنه به وقت انتخابات نیز اشاره و اظهار داشت:  درانتخابات حرف های زیادی زده شد در هر صورت در تمامی انتخابات ها هرچیز کیفی به کمی تبدیل می شود یعنی آنچه مهم است فقط رای است.

وی ادامه داد: در سکوهای نفتی 99 درصد پرسنل در عسلویه و نخل تقی 87 درصد در پتروشیمی ها 85 درصد پالایشگاه ها 86 درصد و در تمامی شهرهای نفتی خوزستان به نسبت شهرهای غیر نفتی اکثریت مردم به روحانی رای دادند و این آراء نشان می دهد که عملکرد نفت باعث دلزدگی مردم نشده است. البته یک مورد بود که رای دکتر روحانی نسبت به رقیب کمتر بود ه که حل مسایل اجتماعی این موضوع نیز قابل حل خواهد بود.

وزیر نفت در پایان تاکید کرد: رفتار درست علاقه‌مندی مردم را به نظام افزایش داده و به این ترتیب کارها بهتر انجام می شود و ما نیز بهتر می توانیم در جهت مسوولیت‌های اصلی حرکت کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین