کد خبر: ۴۶۱۸۵۴
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲
ارزیابی رسانه‌های امریکایی از رویکرد ترامپ در قبال ایران و توافق هسته‌ای

کنایه «لس‌آنجلس‌تایمز» و «سی‌ان‌ان» به ترامپ درباره برجام/او لفاظی می‌کند/زیر حرفش زده است/توافق پوتین و ترامپ به‌نفع ایران

لس‌آنجلس تایمز: به نظر می‌رسد ترامپ پاره کردن برجام را به زمان دیگری موکول کرده است/ سی ان ان: ترامپ در قبال ایران صرفا شعار می‌کند و در عمل درباره ادعاهایش علیه تهران کار خاصی انجام نمی‌دهد/ نیویورک‌پست: ترامپ در قبال توافق آتش‌بس در سوریه همان اشتباه اوباما در قبال توافق هسته‌ای با ایران را تکرار کرده است./فایننشال تایمز: ترامپ او با این واقعیت مواجه شده که ایران به مفاد برجام پایبند مانده است
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- همزمان با ارائه گزارش رکس تیلرسون به کنگره امریکا درباره میزان پایبندی ایران به برجام، رسانه‌های امریکایی به موضع ترامپ و دولت او در قبال ایران و توافق هسته‌ای و مسائل مرتبط با آن پرداخته‌اند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روزنامه آمریکایی «لس آنجلس تایمز» نزدیک به دموکرات‌ها با انتشار گزارشی از اذعان دولت امریکا به پایبندی ایران به برجام نوشته است. این روزنامه با لحنی کنایه‌آمیز درباره ترامپ می‌نویسد: «به نظر می‌رسد ترامپ صبر خواهد کرد تا توافق هسته‌ای را در زمان دیگری پاره کند. روز دوشنبه سه مقام ارشد دولت ترامپ گفتند که ایران به تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده است. دولت امریکا هر۹۰ روز یکبار درباره میزان تعهدات ایران به برجام باید به کنگره گزارش دهد». 

کنایه «لس‌آنجلس‌تایمز» و «سی‌ان‌ان» به ترامپ درباره برجام/توافق پوتین و ترامپ به‌نفع ایران

لس انجلس تایمز اشاره می‌کند با این حال، تیلرسون از ایران انتقاد کرده و آن کشور را اصلی‌ترین تهدید برای منافع امریکا و ثبات منطقه دانسته است و گفته که ایران روح برجام را نقض کرده است. ایالات متحده از نقش ایران در سوریه در حمایت از اسد انتقاد کرده است. یک مقام رسمی گفته که تیلرسون خواستار سخت‌گیری بیشتر علیه ایران و محدودیت‌های بیشتری شده است تا هرگونه احتمال نقض برجام از سوی ایران و از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای قوی‌تر از سوی ایران پس از محدودیت ده ساله را از بین ببرد. 

لس انجلس تایمز اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد دولت ترامپ به جای پاره کردن برجام مجبور به اتخاذ استراتژی جایگزین و اعمال فشار علیه ایران در حوزه‌های غیرهسته‌ای شده است. این روزنامه می‌نویسد: «از سویی سایر امضاکنندگان توافق از جمله اتحادیه اروپا، آلمان و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به توافق پایبند هستند. این توافق در بین بسیاری از محافظه‌کاران امریکایی از جمله جان بولتون نماینده سابق امریکا در سازمان ملل متحد نامطلوب است و خواهان خروج امریکا از آن شده‌اند». 

شبکه خبری سی ان ان نیز در این‌باره می‌نویسد: «علیرغم لفاظی‌های سرسختانه ترامپ علیه ایران او اقدام فوری و عملی‌ای برای مقابله با اتهاماتی که علیه ایران مطح کرده، انجام نداده است. این در حالی بود که او در کارزار انتخاباتی خود توافق هسته‌ای را بدترین معامله تاریخ خوانده بود و خواستار لغو آن یا مذاکره مجدد بر سر آن شده بود. اکنون او زیر حرف‌هایش در دوران انتخابات زده است و گفته که ایران مفاد برجام را اجرا کرده است. 

فراتر از موضوع توافق هسته‌ای روزنامه دست‌راستی «نیویورک پست» در گزارشی تحت عنوان «به نظر می‌رسد ترامپ به همان دامی درباره ایران گرفتار شده که اوباما دچارش شده بود» با اشاره به دیدار ترامپ و پوتین رییس‌جمهوری روسیه و حصول توافق بر سر آتش‌بس در سوریه، افزوده است که ترامپ در اشتیاق برای توافق با مسکو به همان دامی افتاد که اوباما در زمان امضای توافق هسته‌ای با ایران دچارش شد. 

این روزنامه می‌نویسد: «نکته جالب آن است که بزرگترین منتقد این توافق، اصلی‌ترین دوست ترامپ است؛ نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل. او پس از این توافق گفت که اسرائیل نگران رسیدن ایران به مرز سوریه با آن کشور است و در جریان حصول توافق منافع اسرائیل نادیده گرفته شده است. در مقابل اما نیروهای روسیه و ایران توافق را به نفع خود می‌دانند». 

اوباما نیز زمانی که خط قرمز را استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه اعلام کرد و پس از استفاده از آن نیز کاری نکرد، راه را برای جاه‌طلبی پوتین باز گذاشت و به نظر می‌رسد پوتین نیز درباره دچار شدن به همان بدبختی اوباما در زمینه عقب‌نشینی از موضع‌اش درباره سوریه است. 

نیویورک پست می‌نویسد شرایط آتش‌بس تضمین می‌کند که ایران و حزب الله در جنوب سوریه بمانند و حضورشان دائمی شود. این در حالیست که اسرائیل در تلاش بوده تا از انتقال تسلیحات از سوی ایران به حزب الله خودداری کند. اسرائیل گفته اگر آتش‌بس مدنظر ترامپ اجازه دهد ایران نیروی لجستیک در مرز با اورشلیم داشته باشد این موضوع را تحمل نمی‌کند. این یک فرصت برای درگیری میان اسرائیل و ایران خواهد بود. 

این روزنامه می‌نویسد: «متاسفانه همان‌گونه اوباما در عراق دست ایران را باز گذاشت اکنون توافق ترامپ و پوتین دست ایران را در سوریه باز می‌گذارد و اجازه می‌دهد آن کشور به برادرانش در لبنان متصل شود». 

نیویورک پست اشاره می‌کند که ترامپ هشدارهای اسرائیل را نادیده می‌گیرد. از دید این روزنامه او باید بیدار شود وگرنه به همان مصیبت اوباما در قبال نادیده گرفتن به زعم این نشریه تهدید ایران در بلندمدت دچار خواهد شد.

رویکرد دولت ترامپ در قبال ایران مشخص شد

روزنامه«فایننشال تایمز» نیز با انتشار مطلبی درباره گزارش تازه ترامپ به کنگره امریکا درخصوص میزان پایبندی ایران به مفاد برجام، اشاره می‌کند برای دومین بار نیز دولت امریکا تایید کرد که ایران به مفاد برجام پایبند مانده است. واقعیت آن است که مقام‌های کاخ سفید تاکید کرده‌اند که رییس‌جمهوری امریکا دونالد ترامپ در واکنش به فعالیت‌های دیگر ایران چون آزمایش‌های موشکی و دیگر اقداماتی که از دید آنان به شدت تحریک‌آمیز هستند و توافق هسته‌ای را تحت تاثیر قرار می‌دهند سخت‌گیری خواهند کرد. یک مقام امریکایی نیز گفته است که ایران روح برجام را نقض کرده است». 

فایننشال تایمز در ادامه اشاره می‌کند که ترامپ بارها در دوره انتخابات گفته بود که می خواهد توافق هسته‌ای را کنار بگذارد اما به نظر می رسد که دولت او با این واقعیت مواجه شده که ایران به مفاد برجام پایبند مانده است و حتی برخی از منتقدان این توافق نیز نگران هستند که کنار گذاشتن برجام و نادیده گرفتن آن سبب شود تا ایران به توسعه تسلیحات هسته‌ای تشویق شود. دولت امریکا کماکان در حال بررسی جامع درباره سیاست کلی در قبال ایران است که باید این سیاست تا ماه اکتبر زمان ارائه گزارش بعدی آماده شود. برخی از کشورهای اروپایی ابراز نگرانی کرده‌اند که امریکا قصد دارد سختگیری علیه ایران را به شیوه‌های دیگری اعمال کند. یکی از مقام‌های امریکایی اما گفته است که متحدان اروپایی امریکا می‌خواهند با واشنگتن کار کنند تا تفسیر دقیقتری از توافق نامه ارائه شود». 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین