کد خبر: ۴۶۱۸۸۰
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵

سیداحمدخاتمی: نباید در زندگی و عقیده مردم تفتیش کرد

امام جمعه موقت تهران گفت: نباید در ابعاد مختلف زندگی و عقیده مردم تفتیش و کنجکاوی کرد، چرا برخی می خواهند همه چیز را درباره افراد بدانند کسی که قرار است استخدام شود چرا باید درباره گرایش او پرسید البته اگر شخص در کار خود گرایش و جناح خود را دخیل کرد باید با او برخورد شود.
آفتاب‌‌نیوز :
امام جمعه موقت تهران گفت: با توجه به شیطنت های دشمنان برای ایجاد تفرقه بین جناح های مختلف باید یک صمیمیت پایدار در کشور داشته باشیم، اصولگرا و اصلاح طلب برای دشمنان کشور معنی ندارد و آنها با اصل نظام مشکل دارند.

آیت الله سید احمد خاتمی شامگاه چهارشنبه در ویژه برنامه شب شهادت امام صادق (ع) و یادواره شهدای شهرستان ابهر، در مصلای این شهر، اظهار کرد: امام صادق(ع) شیخ الائمه است و اهانت های بسیاری در دوران امامت از سوی خلفای بنی امیه و بنی عباس به ایشان شد و در زمان امامت در وضع امنیتی شدیدی بود.
 
وی با اشاره به یکی از ویژگی های خاص امام صادق (ع)، خاطرنشان کرد: این امام عزیز سفارش بسیاری به دوستی، صفا و صمیمیت بین دوستان و یارانشان می کردند و می فرمودند برای رضای خدا همدیگر را دوست بدارید، نسبت به هم متواضع باشید، با یکدیگر مذاکره و صحبت کنید تا مکتب ما را زنده نگه دارید.
 
امام جمعه موقت تهران افزود: امام صادق (ع) دلیلی برای سفارش دوستان خود به صفا و صمیمیت داشت که آن شمار زیاد دشمنان ارادتمندان آن حضرت بود که اگر یاران امام به جان هم می افتادند منصور خلیفه عباسی از این موضوع بهره مند می شد.
 
وی تاکید کرد: شرایط امروز ما نیز همین گونه است و دشمنان کینه توزی داریم و برای آنها اصولگرا و اصلاح طلب معنی ندارد و آنها اصل این نظام را نمی خواهند و اگر قدرت یابند این گروه و آن گروه نمی شناسند چراکه در آمریکا می‌بینیم چه دموکرات و چه جمهوری خواه رفتارشان در ضدیت با ایران همه یک حرف را می زنند و از بوش پدر تا اوباما از گزینه های نظامی روی میز سخن گفتند و حالا این آدم روانی تازه به دوران رسیده از ابتدای صحبت های خود، گزینه های روی میز را مطرح کرد که مفهوم اینها نشان می دهد در پشت صحنه افرادی این دیکته را می نویسند و اینها آن را می خوانند و حرف از این گروه و آن گروه شیطنت است.
 
آیت الله خاتمی افزود: براساس سفارش امام صادق(ع) و آنچه در کتاب رسائل الشیعه در زمینه دوستی آمده است افراد در هیچ جایی نباید به یکدیگر زور بگویند چه کارگزاران نظام به مردم و چه مردم به کارگزاران به هرقیمتی اصرار نکند چراکه زورگویی از هر شخصی منجر به دعوا می شود و کسی که زور بگوید خداوند طرفدار مظلومی است که مقابل اوست و کسی که خدا طرفدارش باشد پیروز است.
 
وی با اشاره به روایتی دیگر یادآور شد: نباید در ابعاد مختلف زندگی و عقیده مردم تفتیش و کنجکاوی کرد، چرا برخی می خواهند همه چیز را درباره افراد بدانند کسی که قرار است استخدام شود چرا باید درباره گرایش او پرسید البته اگر شخص در کار خود گرایش و جناح خود را دخیل کرد باید با او برخورد شود.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه این حکومت اسلامی تا زمان ظهور امام زمان (عج) باقی خواهد ماند، بیان کرد: پس از انتخابات همه افراد چه کسانی که رای آوردند و کسانی که رای نیاوردند در تبدیل شدن رقابت ها به رفاقت ها هم نظر بودند و ناچاریم یک صمیمیت پایدار در کشور داشته باشیم.
 
وی با اشاره به اینکه رعایت 5 نکته نیاز امروز مردم کشور است، تصریح کرد: اول اینکه وحدت باید محور ما باشد و در گذشته محور وحدت امیرالمومنین بود و امروز محور وحدت ولایت فقیه است و طبق شرع و روایات فصل الخطاب باید رهبر باشد که این امر وحدت ایجاد می کند ولی کسانی که از طریق قلم، سایت و فضای مجازی خود در پی سایش ولایت هستند در خط مقدم انحراف قرار دارند و به فضل خداوند موفق نخواهند شد.
 
آیت الله خاتمی در ادامه افزود: استفاده ابزاری از وحدت غلط است و نمی شود من مردم را به وحدت دعوت کنم و بگویم رقیبم جامعه را دوقطبی می کند و اتهام به تفرقه افکنی همان تفرقه افکنی است.
 
وی در بیان نکته سوم گفت: نیش و کنایه وحدت بوجود نمی آورد بلکه کینه ایجاد می کند و با آمدن کینه وحدت محال است و صاحبان سلیقه های مختلف نباید خود را به طور کامل برحق بدانند و به دیگران کنایه زنند.
 
امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: منطق ما منطق تکریم است و اعتقاد داریم نقد باید محترمانه باشد و البته نامیدن هر نقدی به عنوان اهانت نیز تفرقه افکنی است چراکه در جامعه آزاد قلم ها باید آزاد باشد در غیر این صورت جامعه دیکتاتوری می شود و جامعه ما دیکتاتوری نیست.
 
وی ابراز کرد: وحدت تحمل می خواهد تا همه سلیقه ها را تحمل کنیم و اگر کسی سلیقه ای دارد مدام او را ملامت نکنیم.
 
آیت الله خاتمی تصریح کرد: نامزدهای محترم انتخابات و هوادارنشان باید بدانند انتخابات تمام شده و بر اساس دموکراسی که در چهارچوب دین است و مردم سالاری دینی کسانی هم که به شخص منتخب رای نداده اند مردم کشور هستند و حق و حقوقی دارند که باید رعایت شود و این به معنی وحدت است.

منبع: ایرنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین