کد خبر: ۴۶۲۱۲۸
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۳
همزمان با اختتامیه نمایشگاه «دیدار نقش مینا و زر»

بررسی هنر زری‌‌بافی و اکران مستند «برادر سیم، خواهر زر»

گروه هنر انجمن اندیشه و قلم با همکاری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نشست "بررسی هنر زری‌‌بافی و اکران مستند «برادر سیم، خواهر زر» با هنرمندی لیندا کیانی" را برگزاری می کند.
آفتاب‌‌نیوز :
این نشست با هدف آشنایی با هنر زری‌بافی با حضور اهالی و دوستداران هنر و با سخنرانی علی مقامی کارگردان و تهیه‌کننده مستند برادر سیم، خواهر زر؛ محمدرضا عابدی‌شاهرودی، نویسنده این مستند و فیلمنامه نویس، کورش غربی طراح بین‌المللی مد و لباس و نخستین طراح ایرانی لباس زربفت بعد از انقلاب برگزار می‌شود.

مکان و زمان نشست: روز یکشنبه، 1 مرداد 1396، ساعت 10 در محل تقاطع خيابان يادگار امام و آزادي، سازمان ميراث فرهنگي، سالن فجر خواهد بود.

در پیش درآمد این نشست آمده است: زری نامی دخترانه و ایرانی است که گرانبهاترین پارچه ایرانی را که روزگاری برای خود، کیا و بیا و شهرتی عالمگیر داشته به خاطر می‌آورد. 

پارچه‌ای ظریف و زیبا که چله یا تار آن از ابریشم خالص است و پودهای آن ابریشم رنگی و یکی از پودها، نخ گلابتون است که می‌تواند زرین یا سیمین باشد. 

پارچه‌ای که حالا در روزگار غربت منسوجات ایرانی، او نیز غریب مانده است و تنها آن را در موزه‌ها و مراکز هنری می‌توان یافت.

از آنجا که شناخت هنرهای سنتی و بومی در همه جای دنیا، یکی از مهمترین گذرگاه‌ها برای ارتباط با گذشته و هویت ملی است، انجمن اندیشه و قلم در نشستی، با اکران مستند «برادر سیم، خواهر زر» در نظر دارد علاقه‌مندان به هنرهای سنتی ایرانی را با هنر زری‌بافی آشنا سازد. 

«برادر سیم، خواهر زر» عنوان مستندی است به کارگردانی علی مقامی و نویسندگی محمدرضا عابدی شاهرودی با بازی لیندا کیانی.

در نشست بررسی هنر زری بافی، با حضور نویسنده و کارگردان این مستند و نخستین طراح ایرانی لباس زربفت بعد از انقلاب، به این پرسش‌ها پاسخ داده خواهد شد:

زری‌بافی چیست؟ این منسوج در گذشته چه کاربردهایی داشته و امروز چه جایگاهی دارد؟ 

توجه به هنرهای سنتی و از جمله زری‌بافی چه نقشی می‌تواند در عرصه اقتصادی و هنری داشته باشد؟

اهمیت زری‌بافی در طراحی مد و لباس در سطح ایران و بین‌الملل چیست؟

وارد کردن هنرهای سنتی به حیطه مستندسازی چه اهمیتی دارد؟

ایده فیلمنامه برادر سیم، خواهر زر از کجا شکل گرفت؟

تکنیک‌های کارگردانی و سختی تهیه این مستندها چیست؟

بررسی هنر زری‌‌بافی و اکران مستند «برادر سیم، خواهر زر»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین