کد خبر: ۴۶۲۱۹۷
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۸

بیماری‌های شایع پوستی تابستان را بشناسید

یک متخصص پوست گفت: اخیرا خبری در رسانه ها منتشر شده است مبنی بر آن که هنگام رفتن به استخر از ضدآفتاب استفاده نشود، لازم به ذکر است گفته شود این خبر پایه علمی ندارد و به کلی اشتباه است.
آفتاب‌‌نیوز :
افرادی که مخصوصا از استخرهای روباز استفاده می‌کنند باید قبل از این که در معرض آفتاب قرار بگیرند حتما از ضدآفتاب استفاده کنند.

امیرهوشنگ احسانی متخصص پوست، مو و زیبایی در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: بیماری های شایع پوستی فصل گرم به 2 دسته تقسیم می‌شوند، بیماری های ناشی از ایجاد عفونت های پوستی مانند عفونت های قارچی، باکتریایی، ویروسی و میکروبی، که بیشتر در فصل گرما تشدید می شوند چرا که گرما، رطوبت و شرایط آب و هوایی در فصل تابستان می تواند محیط را بیشتر مستعد ایجاد و رشد عفونت های متفاوت کند. دسته دیگر، مربوط به بیماری هایی است که ناشی از قرار گرفتن بیش از حد زیر نور خورشید است، مانند آفتاب سوختگی، کهیر، اگزما و آکنه.

وی در ادامه افزود: بیماری هایی پوستی که بر اثر افزایش گرما و رطوبت به سراغ افراد می آیند مانند انواع عفونت های قارچی در ناحیه زیر بغل، کشاله ران ها، بین انگشتان پا و همچنین شیوع افزایش بیماری های میکروبی مانند زرد زخم، زگیل و بیماری های ویروسی که با گرما و رطوبت بدتر نیز می شوند. علاوه بر گرما قرار گرفتن در مکان های عمومی مانند استخرها این عارضه ها را شدت می بخشد.

این درماتولوژیست متذکر شد: زردزخم یکی از این عفونت هایی است که در فصل تابستان میان کودکان دیده می شود. زردزخم می تواند به دنبال گزش حشرات و دستکاری روی محل گزش بروز کند. همچنین در فصل تابستان استفاده از استخرهای عمومی بسیار زیاد است که بیشتر اوقات افراد را درگیر عفونت های قارچی پوست می کند این عفونت ها در محیط استخر و دمپایی های مخصوص استخر وجود دارد. در نتیجه پس از استفاده متناوب توسط افراد مختلف، این عفونت ها براحتی منتقل می شود. لذا توصیه شده است هر فرد از وسایل شخصی خود در این اماکن استفاده کند تا شیوع این دسته ار بیماری ها را به حداقل برساند.

احسانی در رابطه با عوامل پیشگیرانه عارضه های پوستی در تابستان به جام جم آنلاین گفت: شستشوی منظم، استفاده از ضد عفونی کننده ها و اقدام به موقع برای درمان، از جمله شیوه های موثر برای جلوگیری از خطر احتمالی بروز عفونت است. به افراد توصیه می کنیم به محض مشاهده علائم اولیه، سریعا به پزشک مراجعه کنند. افراد از استفاده ضدآفتاب های مناسب غافل نشوند چرا که عارضه های ناشی از نور خورشید را به حداقل می رساند.

وی در خصوص علائم هشدار دهنده برخی از بیماری های پوستی اظهار داشت: التهاب، قرمزی، پوسته ریزی در نواحی زیر بغل و کشاله ران و بین انگشتان پا، پیدایش ضایعات ترشح دار روی سطح پوست که بسیار حائز اهمیت هستند و ناشی از عفونت های میکروبی محسوب می شوند.

این متخصص پوست در پاسخ به این سوال که چرا جوش و آکنه در تابستان تشدید پیدا می کند گفت: این تشدید به دلیل عرق زیاد است چرا که تعرق آکنه و جوش را بدتر می کند. همچنین افراد به منظور مراقبت پوست از نورخورشید به میزان بیشتری ضدآفتاب استفاده می کنند و اگر پوست آنها چرب هم باشد و ضدآفتاب آنها مناسب نباشد(بدون چربی)، باعث بسته شدن منافذ پوست و تشدید جوش شده لذا به این توصیه می کنیم در تابستان بیشتر صورت خود را با آب خنک و صابون بشویند و اگر از ضدآفتاب استفاده می‌کنند، حتما از نوع مناسب آن با پوست خود باشد. همچنین یکی از دلایل تشدید آکنه در تابستان، تابش شدید اشعه ماورای بنفش خورشید است.

به گفته احسانی، اخیرا خبری در رسانه منتشر شده است مبنی بر آن که هنگام رفتن به استخر از ضدآفتاب استفاده نشود، لازم به ذکر است گفته شود این خبر پایه علمی ندارد و به کلی اشتباه است. افرادی که مخصوصا از استخرهای روباز استفاده می کنند باید قبل از این که در معرض آفتاب قرار بگیرند حتما از ضدآفتاب استفاده کنند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین