کد خبر: ۴۶۲۲۰۱
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۳:۵۲

نشانه‌های کمبود کربوهیدرات در بدن

خوردن غذا‌های حاوی کربوهیدرات کم یکی از محبوب‌ترین رژیم‌های غذایی لاغری درسال‌های اخیر است، اما افراط در نخوردن این دسته از مواد غذایی نیز می‌تواند فرد را در معرض ابتلا به بیماری‌هایی قراردهد که با نشانه‌هایی همراه است.
آفتاب‌‌نیوز :
اگر از طرفداران پرو پا قرص رژیم های لاغری با مقدار کم کربوهیدرات هستید با وجود رسیدن به وزن مورد علاقه تان امکان دارد که مبتلا به مشکلات خاصی شوید.

رژیم غذایی کم کربوهیدرات باعث تنظیم قند خون، جلوگیری از ابتلا به برخی سرطان ها، پیشگیری از میگرن و عفونت های مزمن می شود اما بهترین رژیم غذایی رژیمی است که شامل تمامی مواد غذایی سالم برای بدن با درصد و اندازه استاندارد باشد، قطع مصرف برخی از خوراکی ها و محرومیت بدن از آنها می تواند سبب بیماری شود.

از جمله نشانه هایی مصرف کم کربوهیدرات ها دربدن به وجود می آید می توان موارد زیر را نام برد.

احساس خستگی شدید

اگر در پایان روز دچار خستگی شدید می شوید و انرژی کافی برای انجام کارهای خود را ندارید، در هنگام راه رفتن، انجام ورزش و بالا رفتن از پله ها به طور ناگهانی با احساس خستگی شدید مواجه می شوید این ها نشان دهنده کمبود کربوهیدرات و نیاز بدن به این دسته از مواد غذایی است.کربوهیدرات ها مسئول سوخت و ساز بدن هستند و مصرف آنها برای بدن ضروری است.

کاهش توان بدنی در انجام تمرینات ورزشی

بسیاری از ورزشکاران برای رسیدن به وزن مناسب جهت شرکت درمسابقات از رژیم های غذایی بسیار سخت و حاوی میزان کم کربوهیدرات استفاده می کنند اما این کار سبب ناتوانی و ضعف ورزشکاران در اجرای حرکات ورزشی و افت توان ماهیچه ای شود ، یک ورزشکار حتی در زمان رژیم غذایی باید روزانه حداقل 150 گرم کربوهیدرات مصرف کند تا سلامت بماند.

احساس سرما و لرز حتی در روزهای گرم

احساس سرما و ضعف یکی دیگراز نشانه های جدی کمبود کربوهیدرات دربدن است.

کم کاری  تیروئید

یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات می تواند باعث کم کاری غده تیروئید و اختلال در عملکرد این غده شود، کربوهیدرات برای تولید گلوکز برای بدن ضروری است. عدم تولید گلوکز منجر به کاهش توان و انرژی بدنی بویژه در زنان می شود.

ریزش موی سر و ابرو

از جمله دیگر عوارض ناشی از کمبود کم کربوهیدرات می توان ریزش موهای سر، نازک شدن ابروها و کاهش وزن بسیارشدید را نام برد.

وزن شما دیگر کم نمی شود

هورمون تیروئید برای کاهش وزن بدن بسیار ضروری است. از آنجا که رژیم غذایی کم کربوهیدرات می تواند در عملکرد غده تیروئید اختلال ایجاد کند، غدد استرس (فوق کلیوی) تحریک می شوند و در نتیجه حجم کمتری از چربی در بدن سوزانده می شود.

استرس

استرس سبب نوعی واکنش و تحریک سیستم ایمنی بدن می شود و در این زمان سوزانده شدن مولکول های چربی در بدن متوقف می شود و این خود یکی از دلایل بروز چاقی در برخی از افراد است.

کم خوابی و بد خوابی

یکی دیگر از مشکلات رایج در افرادی  که رژیم غذایی کم کربوهیدرات را رعایت می کنند، کم خوابی و بدخوابی است خوردن وعده شام حاوی حداقل 30 گرم کربوهیدرات 4 ساعت قبل از خواب سبب بهبود کیفیت خواب و ترشح ماده سروتونین در بدن می شود.

قاعدگی های نامنظم درزنان

نخوردن کربوهیدرات می تواند در چرخه قاعدگی زنان به دلیل برهم خوردن تعادل هورمون ها اختلال ایجاد کند و حتی سبب ناباروری در آنها شود.

موادغذایی حاوی کربوهیدرات

کارشناسان مصرف به اندازه کربوهیدرات را برای سلامت بدن ضروری می دانند از جمله مواد غذایی حاوی کربوهیدرات می توان موارد زیر را نام برد.

سبزیجات شیرین و نشاسته دار مانند چغندر، سیب،سیب زمینی، برنج، موز، نان، ماکارونی، خوراکی های شیرین، آبمیوه و انواع دسرها.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران؛  کارشناسان توصیه می کنند افراد از خوراکی های حاوی کربوهیدرات های طبیعی از جمله میوه و سبزیجات، نان، لبنیات و حبوبات استفاده کنند و خوراکی هایی مانند شیرینی ، شکلات شیرین و آبنبات را تا حد امکان از رژیم غذایی روزانه خود حذف کنند.

با رعایت این موارد علاوه بر تقویت بدن به تناسب اندام دلخواه خود نیز دست می یابید.

منبع: paleoforwomen

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین