کد خبر: ۴۶۲۳۸۵
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰

ناکامی نفت در معاملات هفته گذشته بازار جهانی

نفت روز جمعه بدنبال پیش‌بینی افزایش تولید اوپک در ژوییه که نگرانی‌ها نسبت به تداوم اشباع عرضه در بازار جهانی را تشدید کرد، حدود ۲.۵ درصد کاهش یافت.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا، بهای معاملات آتی نفت برنت روز جمعه در بازار لندن ۱.۲۴ دلار یا ۲.۵۲ درصد کاهش یافت و در ۴۸.۰۶ دلار در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا روز جمعه در بازار نیویورک ۱.۱۵ دلار یا ۲.۴۵ درصد کاهش یافت و در ۴۵.۷۷ دلار در هر بشکه بسته شد.

هر دو قیمت پایه برنت و نفت خام آمریکا بیش از ۱.۶ درصد کاهش هفتگی ثبت کردند در حالیکه هفته پیش از آن تحت تاثیر مشکلات عرضه در نیجریه و پیش بینی تقاضای بالاتر به ترتیب ۴.۷ درصد و ۵.۲ درصد افزایش هفتگی ثبت کرده بودند.

قیمت‌های نفت اواسط هفته گذشته پس از انتشار گزارشی که کاهش هفتگی چشمگیر ذخایر نفت خام آمریکا برای سومین هفته متوالی را نشان داد، رشد چشمگیری داشتند با این‌همه قیمت‌ها تحت تاثیر آمار اداره اطلاعات انرژی که رشد بیشتر تولید داخلی را نشان داد، بخشی از رشدشان را از دست دادند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد میزان عرضه نفت داخلی در هفته منتهی به ۱۴ ژوییه ۴.۷ میلیون بشکه کاهش یافته که سومین کاهش هفتگی متوالی بوده است. آمار رسمی نشان داد در همین مدت، ذخایر بنزین ۴.۴ میلیون بشکه و ذخایر میعانات ۲.۱ میلیون بشکه کاهش یافت اما تولید داخلی نفت ۳۲ هزار بشکه در روز افزایش داشت و به ۹.۴۲۹ میلیون بشکه در روز رسید.

جین مک‌گیلان مدیر تحقیقات بازار در شرکت "تردیشن انرژی" در این باره گفت: کاهش بهای معاملات نفت در اواخر هفته نشان می‌دهد که نگرانی‌های موجود همچنان قیمت‌های نفت را پایین‌تر می‌برد.

شرکت مشاوره "پترو لجستیک" که پیش بینی‌های عرضه اوپک را رصد می‌کند، پیش‌بینی کرده است تولید نفت اوپک در ماه میلادی جاری ۱۴۵ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و تولید این سازمان را به بالای ۳۳ میلیون بشکه در روز می‌رساند.

طبق گزارش این شرکت، عرضه بالاتر از سوی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و نیجریه عامل افزایش تولید اوپک در ژوییه خواهد بود.

به گفته رابی فریزر، تحلیلگر کالا در شرکت "اشنایدر الکتریک"، بازار اعتمادش به تاثیر توافق کاهش تولید بر متعادل شدن مجدد عرضه و تقاضا را از دست داده است و منابع متعدد ژوئن را ماه ضعیفی در پایبندی تولیدکنندگان به توافق کاهش تولید عنوان کرده اند و انتظار می‌رود در ژوییه میزان پایبندی به توافق کاهش بیشتری پیدا کند.

اوپک و برخی از کشورهای خارج از سازمان مانند روسیه توافقی برای کاهش حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز تا پایان مارس سال ۲۰۱۸ را اجرا می‌کنند. قرار است روز دوشنبه وزیران متعدد کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به منظور بررسی توافق مذکور، در سن‌پترزبوگ روسیه دیدار کنند.

عصام المرزوق، وزیر نفت کویت، که ریاست کمیته مشترک وزیران را برعهده دارد، اظهار کرده است شرکت کنندگان ادامه‌ کاهش تولید را مورد بحث قرار می‌دهند.

این کمیته می‌تواند در صورت لزوم برای تغییر شرایط توافق به اوپک توصیه‌هایی‌ ارائه کند، اما تحلیلگران نسبت به اینکه این سازمان مسئله افزایش تولید نیجریه و لیبی که اعضای اوپک هستند ولی از مشارکت در توافق کاهش تولید معاف شده‌اند را مورد رسیدگی قرار دهد، بدبین مانده اند.

دان کاتزنبرگ، تحلیلگر ارشد در شرکت آمریکایی "بیرد اند کو" معتقد است هیچ انتظاری وجود ندارد و هیچ اتفاق خاصی در این نشست روی نخواهد داد.

گروه صنعتی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۱ ژوییه یک حلقه کاهش یافته است. اما تحلیلگران بر این باورند که این کاهش احتمالا تنها یک وقفه در روند احیای حفاری است که انتظار می‌رود دستکم تا سال ۲۰۱۹ ادامه پیدا کند.

اما هنوز عوامل مثبتی وجود دارد که بر بازارهای نفت تاثیرگذار خواهند بود. طبق اعلام کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا، مدیران سرمایه شمار قراردادهای خرید و اختیار معامله در بازار معاملات آتی آمریکا را در هفته منتهی به ۱۸ ژوییه به میزان ۳۶ هزار و ۲۶۷ قرارداد افزایش دادند. گزارشهایی وجود داشته که ذخایر نفت عربستان سعودی در پایان مه در پایین‌ترین سطح از آغاز سال ۲۰۱۲ به این طرف قرار داشته است. همچنین چین محدودیت‌ها برای ورود شرکتهای خصوصی به فضای فروش و ذخیره سازی نفت را تسهیل می‌کند که چنین اقدامی واردات نفت این کشور را افزایش خواهد داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین