کد خبر: ۴۶۲۴۱۲
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲

مولداوی از روسیه خواست تا نیروهایش را از ترانس‌نیستریا خارج کند

قانونگذاران مولداوی از روسیه خواستند تا نیروهایش را از ترانس‌نیستریا، منطقه‌ای عمدتا در کنار رود دنیستر در شرق مولداوی و در همسایگی با اوکراین، خارج کند.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ۶۱ درصد از ۱۰۱ عضو پارلمان مولدوای در بیانیه‌ای نمادین تایید کردند که روسیه باید نیروهایش را به همراه تسلیحات و سایر تجهیزات نظامی از ترانس‌نیستریا خارج کند.

حزب اصلی سوسیالیست مولداوی به نشانه اعتراض جلسه رای گیری را ترک کرد و گفت که این اقدامی تحریک آمیز است که روابط را با روسیه بدتر می‌کند و اقدامات را برای دستیابی به سازشی مداوم در مساله ترانس‌نیستریا تخریب می‌کند.

در این بیانیه آمده است: پارلمان از فدراسیون روسیه می‌خواهد تا روند خروج نیروهایش را از ترانس‌نیستریا بازبینی و نهایی کند.

سیاستمداران مولداوی دچار دودستگی شده‌اند؛ یکی آنهایی که حامی غرب هستند و دیگری که حامی روسیه هستند.

روس‌زبان‌های ترانس‌نیستریا یک سال پیش از انحلال اتحادیه شوروی و از ترس اینکه مولداوی کمی بعد با رومانی ادغام شود، از مولدوای جدا شدند. مولداوی از نظر زبانی و فرهنگی با رومانی اشتراکات زیادی دارد.

در سال ۱۹۹۲ هنگامی که ترانس‌نیستریا با حمایت روسیه برای جلوگیری از جدا شدن کشور کوچک مولدوا از اتحاد جماهیر شوروی در حال فروپاشی در جنگی به نام جنگ ترانس‌نیستریا می‌جنگید، ۸۰۰ نفر کشته شدند. این نبرد تقریباً به شکست انجامید و با اعلام آتش‌بس، ترانس‌نیستریا به صورت باریکه زمینی که بین مولدوا و اوکراین قرار دارد، و آن را یک مناقشه خاموش توصیف می‌کنند، درآمد.

این منطقه در سال ۱۹۹۰ اعلام استقلال کرد و یک کشور مستقل دوفاکتو به شمار می‌رود هرچند از سوی هیچ‌یک از اعضای سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته نشده و با هیچ‌یک از آن‌ها رابطه دیپلماتیک ندارد. در مارس ۲۰۱۴ پارلمان ترانس‌نیستریا رسماً از روسیه درخواست کرد که اجازه داشته باشد مانند کریمه به فدراسیون روسیه ملحق شود و روسیه در پاسخ قول داده که آن را مد نظر قرار دهد.

تلاش‌ها برای حل مناقشه مذکور بی فایده بوده و در رفراندوم ۲۰۰۶ در ترانس‌نیستریا که با اوکراین و نه روسیه مرز دارد، ۲ / ۹۷ درصد اعلام کردند که تمایل دارند تا به روسیه ملحق شوند.

مولداوی از سال ۲۰۰۹ توسط رهبران حامی غرب اداره می‌شود و در سال ۲۰۱۴ با اتحادیه اروپا توافق نامه همکاری امضا کرد. روسیه هم با توقف واردات محصولات کشاورزی از مولداوی انتقام گرفت.

روابط میان مولداوی و روسیه در سال جاری میلادی و در مارس ۲۰۱۷ بر سر نحوه رفتار مقام های مولداویایی که به روسیه یا از طریق روسیه سفر می‌کردند و همچنین اخراج پنج دیپلمات روسیه در مه سال جاری میلادی مخدوش شده است.

روز جمعه نیز مقام‌های مولداوی از ورود هواپیمای نظامی حامل دیمیتری روگوزین،‌ معاون نخست وزیر روسیه به حریم هوایی ترانس‌نیستریا ممانعت کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین