کد خبر: ۴۶۲۶۲۸
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸

آمریکا در مذاکرات سوریه به تمام اهدافش برای تامین امنیت اسرائیل نرسید

یک منبع عالی رتبه در وزارت خارجه روسیه از تلاش آمریکا برای حفظ امنیت اسرائیل در جریان مذاکرات و رایزنی‌ها میان مسکو و واشنگتن درباره اوضاع سوریه خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز : به نوشته روزنامه الحیاة، این منبع عالی رتبه در وزارت خارجه روسیه فاش کرد، واشنگتن در جریان مذاکرات تلاش کرد مانع ساخت یک پایگاه نظامی توسط نیروهای دولت سوریه و هم‌پیمانانش در نزدیکی جولان شود تا به قول خود مانع حملات احتمالی به سمت ارتفاعات جولان شده و نیز اجازه ندهند سلاح‌های ایران از خاک عراق به سوریه و لبنان برسد.

به گزارش ایسنا، این منبع ادامه داد: اما واشنگتن به تمامی اهدافش دست نیافت و در نشست مشورتی که میان مسئولان نظامی روسیه و آمریکا در کشور اردن برگزار شد، دو طرف توافق کردند که تمامی گروه‌های مسلح غیرسوری تا مسافت 30 کیلومتر از مرزهای مشترک سوریه–اردن عقب نشینی کنند. منظور از گروه‌های مسلح غیرسوری در این نشست تشکیلات حشد شعبی عراق، حزب الله لبنان، نیروهای ایرانی و داوطلبانی بود که از کشورهای مختلف آمده بودند.

براساس این سخن می‌توان گفت که آمریکا نتوانست اهداف خود را به شکل کامل محقق سازد چراکه نیروهای مسلح عراقی و سوری کنترل بخشی از مرزهای مشترک عراق–سوریه را در دست دارند و اگر ادعای آمریکا درست باشد، همین برای انتقال اسلحه و مهمات کافی است.

بوریس دولگوف، پژوهشگر مرکز پژوهش‌های عربی و اسلامی وابسته به موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه در گفت‌وگو با روزنامه الحیاة گفت: اسرائیل بارها به مناطق جنوب سوریه و به شکل مشخص به پایگاه‌های حزب الله حمله کرده، اگر در قالب اجرای طرح مناطق کاهش تنش در این نقاط آتش‌بس اعلام شده است، اینگونه حملات اسرائیل به منزله نقض توافقنامه است.

دولگوف با اشاره به اینکه اسرائیل این سناریو را تهدیدی برای امنیت خود می‌داند، تاکید کرد: این بدان علت است که تل‌آویو معتقد است که آتش بس جنوب حضور نظامی ایران در سوریه را تقویت خواهد کرد به همین دلیل نیز آمریکا و هم‌پیمانانش تلاش می‌کند مانع حضور ایران شوند.

اخیرا یک مسئول اسرائیلی عالی رتبه فاش کرده که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی کاملا با توافق روسیه و آمریکا درخصوص آتش‌بس در استان‌های جنوبی سوریه (درعا، قنیطره، سویداء) مخالف است. همین باعث شد که سرگئی لاوروف، ‌وزیر امور خارجه روسیه در این باره به تل‌آویو اطمینان دهد که مسکو و واشنگتن در جریان مذاکره بر سر ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه، امنیت اسرائیل را درنظر گرفته‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین