کد خبر: ۴۶۲۷۵۰
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵

کشف راز جنگل زیردریایی

در اعماق دریا، مایل‌ها دورتر از ساحل آلاباما، در یک جنگل زیردریایی بسیار قدیمی، تعداد زیادی کنده درخت سرو آرمیده است. قدمت جنگل به عصر یخبندان بازمی گردد، اما درخت‌ها آنقدر تازه‌اند که وقتی بخشی از تنه‌شان را ببری هنوز هم از آن صمغ درخت بیرون می‌زند.
آفتاب‌‌نیوز :
 بیشتر این غول‌های باستانی امروزه با شقایق‌ها و دسته‌های ماهی پوشانده شده‌اند. آن‌ها دست‌کم 50 هزار سال قدمت دارند، به همین دلیل این جنگل زیردریایی یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های جنگل سرو در جهان به شمار می‌آید.

موقعیت دقیق این جنگل مثل رازی حفظ شده تا به بقای درختان کمک شود، اما محققان به تازگی رازهای آن را کشف کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند شناخت تغییرات تدریجی که باعث شده این جنگل در طول یک دوره تغییرات خفیف اقلیمی به زیر آب برود، به ما کمک می‌کند سرنخ‌هایی از تغییر اقلیم آینده زمین پیدا کنیم. 

چند سال پیش غواصان به طور اتفاقی این جنگل سرو را پیدا کردند. این جنگل 20 کیلومتر دورتر از آلاباما در خلیج مکزیک واقع شده و حدودا 18 متر پایین‌تر از سطح دریاست. در وسط هیچ کجا، این جنگل با بستر بیابانی دریا احاطه شده که دنیایی است پر از اسفنج‌های دریایی، ماهی‌ها، اختاپوس‌ها و خرچنگ‌ها. کنده درختان قدیمی درست مثل صخره‌های مرجانی به خانه‌ای برای هزاران موجود دریایی بدل شده‌اند.

شن و لجن مدت‌های طولانی این جنگل را پوشانده و یک محیط عاری از اکسیژن ایجاد کرده است، به همین دلیل در طول سالیان دراز درختان این جنگل از محیط اقیانوس آسیب ندیده و تجزیه نشده‌اند. اما در سال 2004 طوفان‌های دریایی و امواج باعث شد بخش‌هایی از این جنگل  از زیر شن و لجن خارج شود. از آن زمان به بعد دانشمندان تحقیق بر روی تاریخ پنهان این محل را شروع کردند.

محققان خیلی زود دریافتند که این درختان گونه‌ای سرو  هستند که در باتلاق‌های آب شیرین یافت می‌شوند و  شبیه درختانی هستند که امروزه در خلیج مکزیک وجود دارند. 

آنها می‌گویند با توجه به عمق محل، تصور می‌شد که این درختان 10 هزار سال عمر دارند، اما تاریخ‌گذاری رسوبات اطراف با کمک رادیوکربن نشان می‌دهد که قدمت این جنگل به عصر یخبندان بازمی‌گردد و احتمالا به بیش از 50  هزار سال می‌رسد.

بررسی حلقه رشد درختان در زیر میکروسکوپ نشان می‌دهد که این حلقه‌ها باریک‌تر از حلقه‌های رشد سروهای امروزی هستند. محققان می‌گویند با توجه به این موضوع احتمالا درختان در آن زمان با تنش‌های محیطی شدیدتری رو به رو بوده‌اند.  امروزه درختان از شرایط رشد مداوم برخوردارند و حلقه‌های ضخیم‌تر و حتی بیشتری دارند. آن‌ها حدس می‌زنند در آن زمان شرایط احتمالا خشک‌تر و سردتر از امروز بوده است.

 به نظر می‌رسد که سطح آب دریا در طول 1000 سال، 23 متر بالا آمده است. افزایش آب دریا با سرعت حدود دو متر در طول 100 سال رخ داده که حادتر از برخی سناریوهایی است که امروزه برای تغییر اقلیم پیش‌بینی می‌شود. 

داده‌های مربوط به حلقه‌های رشد درختان نشان می‌دهد که این درختان در طول یک دوره 500 ساله زندگی کرده و مرده‌اند و دوره‌های رشد و تنش زیادی را پشت سر گذاشته‌اند و در نهایت همه درختان در یک زمان از بین رفته‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از لایو ساینس،محققان گرده‌هایی را که در رسوبات اطراف درختان حفظ شده، آنالیز کرده و دریافته‌اند که شرایط محیطی منطقه دست‌خوش تغییر ناگهانی و شدید شده است. دلتای رودخانه در آن زمان از علفزارها پوشانده شده بود و به تدریج جای خود را به جنگل سرو می‌داد اما با افزایش سطح آب دریا، علفزارها به تدریج به سمت مناطق درون خشکی کشیده شده‌اند.

هم‌چون هر چیز دیگری در داخل اقیانوس، زمان برای جنگل زیردریایی محدود است. طوفان‌ها و جزر و مدها بخش‌های بیشتری از جنگل را اشکار می‌کنند و جنگل به تدریج بر اثر باکتری‌ها و کرم‌های کشتی نابود می‌شود در نتیجه دانشمندان زمان اندکی برای کشف رازهای آن در اختیار دارند. با این حال هنوز هزاران تنه درخت در محیط زیردریایی خلیج جا خوش کرده‌اند؛ جایی که برای اولین‌بار از دانه‌ای سر برآوردند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین