کد خبر: ۴۶۲۷۶۶
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۹

کشف رسوب مواد هسته‌ای ذوب شده در فوکوشیما+عکس

کارشناسان پس از بررسی تصاویر به دست آمده از یک ربات زیر آب در منطقه فوکوشیما می‌گویند که رسوب موجود در این آب‌ها احتمالا مواد هسته‌ای ذوب شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
به نوشته روزنامه گاردین، یک ربات روز شنبه پس از جستجو در اعماق آب‌های منطقه فوکوشیما تصاویری را ثبت کرده که وجود رسوب انبوه در این منطقه را نشان می‌دهد. احتمال می‌رود این رسوب مواد هسته‌ای ذوب شده‌ای باشد که کف راکتور هسته‌ای فوکوشیما را پوشانده‌اند.

این ربات دریایی مقادیر انبوهی از سنگ‌های گچ مانند سفت و لایه‌هایی به قطر یک میلی‌متر در انتهای فضای داخلی ساختمان اصلی که پایه (pedestal) نام دارد، ‌کشف کرده است که زیر هسته درونی پوشش ایمنی اولیه راکتور شماره سه نیروگاه فوکوشیما قرار دارد.

بنا بر اعلام شرکت پتکو (اپراتور نیروگاه فوکوشیما) این ربات روز جمعه به عنوان بخشی از تحقیقات سه روزه در این راکتور، برای اولین بار از زمان وقوع زلزله و سونامی در فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ وجود رسوب ناشی از مواد ذوب شده را کشف کرد.

کارشناسان پس از بررسی‌های انجام شده که روز شنبه به پایان رسید، حدس می‌زنند که این رسوب مواد هسته‌ای ذوب شده در راکتور باشند که کف آن را پوشانده است.

به نوشته گاردین، بررسی و تحلیل آلودگی‌های سوختی در هر سه راکتور آسیب دیده فوکوشیما برای از کار انداختن و برچیدن نیروگاه ضروری است. تحقیقات درباره سوخت ذوب شده در دو راکتور دیگر نیروگاه به دلیل سطح بسیار بالای تشعشعات و خطرات آن متوقف شده است.

به گزارش ایسنا، ‌در جریان این تحقیقات سه روزه، دوربین‌های نصب شده در این ربات نشان‌دهنده آسیب‌های جدی و فراوان ناشی از ذوب هسته‌ اصلی به علاوه آلودگی‌های سوختی و قطعه‌های راکتور آسیب دیده بودند که ثابت می‌کند روند از کار انداختن نیروگاه که دهه‌ها به طول خواهد انجامید چه میزان با چالش مواجه خواهد بود.

سخنگوی تپکو تصریح کرد که ارزیابی رسوب‌ها برای تعیین روش‌های پاک‌سازی و برچیدن به مدت زمان زیادی نیازمند است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین