کد خبر: ۴۶۳۰۷
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۱۱:۵۰
گفتگو با دکتراحمد ساعی؛استادعلوم سیاسی دانشگاه تهران

آخرین فرصت ، مذاکره ایران و آمریکا است

آفتاب‌‌نیوز :


وی افزود: "به نظر می آید که این آخرین شانس برای ایران باشد. ایران نیز باید ازاین فرصت استفاده کرده ودرصورتی که این پیشنهادات معقول باشد وحقوق ایران را تامیین کند؛ جواب مثبت بدهد".

این استاد دانشگاه پیش بینی کرد:" امریکا براساس قدم های خود پیشنهاداتی را برای ایران مطرح می کند،اگر ایران این پیشنهادات راقبول نکند، شاید درآینده ما با یک تحریم جدی جهان غرب مواجه شویم".

دکتر ساعی همچنین درمورد رد مذاکرات ازسوی امریکا با ایران افزود:" به نظرمن تنها نقطه مثبت حل این مسئله؛ مذاکره است که متاسفانه ازسوی وزیرامورخارجه امریکا، طی روزهای اخیررد شده است. در واقع امریکا با این اشتباهات زیادی که دارد انجام می دهد، مشکلاتی را هم برای خودش،هم برای منطقه و به طریق اولی برای ایران ایجاد کرده است. بنابراین من پیش بینی می کنم که تنها راه حل بررسی مسائل ایران درزمینه انرژی اتمی؛ مذاکره مستقیم ایران-امریکا است".

این متخصص مربوط به مسائل توسعه درجهان سوم دررابطه با کارکرد اتحادیه اروپا در پرونده هسته ای ایران با توجه به رد مذاکرات ازسوی رایس بیان کرد:" باید منتظرشد ودید که پیشنهادات اروپا چیست؟ اگراین پیشنهادات معقول وجهان پسند باشد، ایران باید آن را بپذیرد. من فکرمی کنم که دراین مورد افکارعمومی جهان؛ فشار زیادی به امریکا وارد خواهد کرد".

درحالیکه مقامات امریکایی اعلام کرده اند که مسئله پرونده هسته ایی ایران در تقابل با امریکا نیست، بلکه جامعه جهانی را در بر می گیرد؛ دکتر ساعی تبیین کرد که:" برعکس؛ من فکر می کنم که در اصل مشکل اساسی، مشکل ایران و امریکا است که از 27 سال تا کنون در زمینه های مختلف ادامه پیدا کرده است. در واقع تضاد ها و تناقض هایی که وجود داشته است، همچنان ادامه دارد. به نظرمن اگرمذاکرات مستقیمی بین ایران وامریکا صورت بگیرد ومسائل فی ما بین آنها حل شود؛ ایران درعرصه بین المللی هیچ مشکلی نخواهد داشت. درعین اینکه امریکا هم درمنطقه خاورمیانه هیچ مشکلی نخواهد داشت. به نظرمن اصل اساسی گفتگوی مستقیم بین ایران وامریکا است که منجر به حل همه مسائل خواهد شد".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین