کد خبر: ۴۶۳۳۴۱
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۸

انتقاد علنی اتحادیه اروپا از تعرض به حقوق بشر در ترکیه

اتحادیه اروپا ضمن انتقاد علنی از رویکرد امنیتی و سرکوب‌گرایانه ترکیه به دنبال کودتای نافرجام سال گذشته، اعلام کرد، تا زمانی که روند تعرض به حقوق بشر در این کشور پایان نیابد، تلاش آنکارا برای پیوستن به این اتحادیه راه به جایی نخواهد برد.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، یوهانس هان، کمیسیونر اتحادیه اروپا که بر روند مذاکرات عضویت ترکیه در این اتحادیه نظارت می‌کند، گفت: حقوق بشر، حکمرانی قانون، دموکراسی و آزادی‌های اساسی از جمله آزادی رسانه‌ها همگی از ضروریات اساسی برای تحقق هرگونه پیشرفتی در مسیر پیوستن به اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

این مقام اتحادیه اروپا خواستار "معکوس شدن روند حرکت به سمت استبداد" در ترکیه شد.

هرچند فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاقات اخیر مقام‌های این اتحادیه با سران ترکیه را مفید و سازنده قلمداد کرده است، اما تنش‌ها میان دو طرف با توجه به موضع‌گیری‌های اخیر قابل ملاحظه است.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه که در این مذاکرات شرکت داشت، در کنفرانس خبری مشترک با هان، به انتقادات اتحادیه اروپا درخصوص محاکمه برخی خبرنگاران و فعالان حقوق بشر پاسخ داد و گفت: اتحادیه اروپا نباید تحت تاثیر به اصطلاح خبرنگارانی قرار بگیرد که به فعالیت‌های تروریستی کمک می‌کنند.

وی اظهار کرد: برخی خبرنگاران، سربازان و سیاستمداران هستند که در کودتای سال گذشته نقش داشتند و این افراد باید به طریق لازم مورد محاکمه قرار گیرند.

همزمان با افزایش قدرت رجب طیب اردوغان و سرکوب مخالفان، مقامات ارشد اتحادیه اروپا این مذاکرات را با وزیر خارجه ترکیه در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها از دور شدن آنکارا از ارزش‌های اتحادیه اروپا برگزار کردند.

مذاکرات امروز (سه‌شنبه) در پی بن‌بست در مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا و انتقاد علیه حکومت "خودکامه" رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به ویژه از سوی آلمان بود.

این روابط تضعیف شده بر مذاکرات امروز فدریکا موگرینی، رییس امور خارجه اتحادیه اروپا، مولود چاووش اوغلو، وزیرخارجه ترکیه و عمر چلیک، وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه که در بروکسل برگزار شد، سایه انداخت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین