کد خبر: ۴۶۳۵۲۰
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۰

ترفند داعش برای شکار دختران جوان

با انتشار اخباری در خصوص دختران خارجی که به داعش پیوسته بودند، اکنون این سوال مطرح می شود که این گروه چگونه طعمه های خود را شکار می کند.
آفتاب‌‌نیوز :
خبرگزاری آلمان گزارش داد پرسشی که این روزها ذهن بسیاری را در آلمان مشغول خود کرده، این است که چگونه دختران کم سن و سال آلمانی از جمله «لیندا»ی 16 ساله به دام داعش افتاده است؟

هفته گذشته شناسایی یک زن جوان آلمانی در بین بازداشت‌ شدگان داعش در موصل خبرساز شد. به گفته مقام‌ های قضایی آلمان، لیندا که 16 سال دارد یک سال پیش از خانه فرار کرد، اما اکنون به ماموران گفته است از تصمیمش پشیمان است و فقط می‌ خواهد نزد خانواده ‌اش بازگردد.

وزارت خارجه آلمان امروز چهارشنبه تایید کرد که در بین گروهی از مظنونان به عضویت در داعش که در عراق دستگیر شده‌ اند، دو زنِ آلمانی دیگر به جز لیندا هم شناسایی شده ‌اند و به این ترتیب، شمار زنان آلمانی مظنون به عضویت در داعش در موصل به چهار تن رسید.

دولت عراق می ‌گوید در عملیات آزادسازی موصل، حدود 20 زن خارجی را که در کنار داعش می ‌جنگیدند بازداشت کرده است.

نیروهای داعش در اینترنت و شبکه ‌های اجتماعی برای جذب دختران جوان تبلیغات خاص خود را دارند.

«سوزانه شروتر» کارشناس مردم ‌شناسی دانشگاه «فرانکفورت» در این خصوص می گوید: داعش برای جذب دختران جوان چهره‌ ای عاشقانه از خود می سازد و می پردازد.

در وبلاگ ‌هایی که توسط عناصر داعش اداره می ‌شوند، حکایت ‌های بسیاری از زندگی دخترانی که به این گروه تروریستی پیوسته‌ اند و از فداکاری ‌های ادعایی آنان منتشر می ‌شود.

سوزانه شروتر می‌ گوید: «موفق‌ ترین نمونه ‌ها، ویدئوهایی هستند که در آنها داعشی ها با بچه ‌گربه‌‌ ها دیده شده‌ اند.»

در این ویدئوها همچنین داعش تصویری از پشتیبانی اعضای خود را به نمایش می ‌گذارد. از این رو هیچ بعید نیست که داعش با همین تبلیغات این دختران آلمانی را شکار کرده باشد.

به گفته این کارشناس، داعش یک بخش بسیار فعال دارد که کارشان بر شبکه ‌های اجتماعی متمرکز است. فعالیت های داعش تنها بر شبکه ‌های اجتماعی نظیر فیس بوک، توییتر، یوتیوب، اینستاگرام و اسنپ‌ چت محدود نمی ‌شود، بلکه آنها می‌ دانند چگونه کاربران مورد نظر خود را مورد خطاب قرار دهند.

«اشتفان هومر» جامعه ‌شناس آلمانی می ‌گوید: «داعش با طرح مباحثی پیرامون مفهوم زندگی، توجه جوانان را به سمت اسلام افراطی خود جلب می‌ کند. در واقع جوانان با این امید که شاید برای مفهوم زندگی پاسخی بیابند، به این گروه کشش پیدا می ‌کنند.»

او ادامه می دهد: «داعش از این طریق خیلی سریع متوجه طعمه های خود می‌ شد و می‌ توانست آنها را به طور هدفمند با تبلیغات تغذیه کند.»

به گفته اشتفان هومر، «افرادی که مایل بودند در چنین مواردی بیشتر بدانند، به تالارهای گفت‌ و گوی آنلاین منتقل می‌ شدند و در آنجا امکان تماس مستقیم برای نخستین بار با این افراد حاصل می ‌شد.»

به گزارش جماران، هومر معتقد است داعش با استفاده از یک اصل کلاسیک روانشناسی افراد را جذب می ‌کرده است.

هرگاه از کسی پرسیده شود که آیا به کمک احتیاج دارد، یا در جستجوی چیزی است یا مایل به دانستن موضوعی، گرایش به دانستن یا داشتن در این فرد تقویت می‌ شود و ترفند داعش هم همین بوده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین