کد خبر: ۴۶۴۱۲
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۱۳:۲۰

اعطای تابعیت ازطریق مادر به فرزند رای نیاورد

آفتاب‌‌نیوز : محمد دهقان،مخبر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ،در خصوص نظر کمیسیون درمورد رد این طرح و مخالفت نمایندگان با انتقال تابعیت ازطریق مادر گفت :لایحه ای از طرف دولت در این زمینه در حال تدوین است و به همین دلیل این کمیسیون از نمایندگان می خواهد با توجه به ارائه لایحه دولت که مسلما کاملتر از این طرح خواهد بود ،به این طرح رای ندهند.

وی تاکید کرد:اعتقاد داریم تابعیت فرزندانی که از مادران ایرانی و در همین کشور متولد می شوند باید به طور دقیق مورد بررسی کارشناسان قرار بگیرد و نباید درهای کشور را به روی هر نوع تابعیت باز کنیم چون این امر بحثهای امنیتی ،جمعیتی،بزهکاری و بی هویتی را به همراه دارد و بر حفظ نسل ها و هویت فرهنگی کشورنیز تاثیرگذار است .

در ادامه ،ایرج ندیمی از موافقان تصویب این طرح و کاظم دلخوش به عنوان مخالفان اجرای این طرح به صحبت پرداختند.شهریار مشیری ،نماینده بندرعباس ،نیز در موافقت با این طرح گفت :ما که معتقد به سرزمین مادری و زبان مادری هستیم چرا نباید ملیت مادری داشته باشیم؟

وی با اشاره به این که تنها چند کشور در دنیا هستند که ملیت و تابعیت آنها فقط از طریق مرد انتقال می یابد،افزود :عدم اعطای تابعیت از مادر به فرزند،عوارض و مشکلاتی را بوجود آورده است و فرزندان این زنان بدون هویت و شناسنامه و در حالی که هیچ حق و حقوقی ندارند به زندگی ادامه می دهند. 

مشیری گفت:ما که اعتقاد داریم سیادت از حضرت فاطمه است ،چرا به ملیت اعتقاد نداریم ؟ 

 سیدمحمد تقی محصل همدانی ،رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس،در مخالفت با طرح ارائه شده گفت:در حال حاضر ،عده ای از افغانستان و عراق به ایران می آیند و با زنان ایرانی ازدواج می کنند و برخی از این مردان ،زنان خود را با چند فرزند تنها می گذارند.

وی افزود:لایحه کامل تری از طرف دولت در این زمینه در حال تدوین است و ما اگر این طرح را تصویب کنیم ،عده ای فراری اعم از زنان و مردانی که در اروپا هستند،به ایران می آیند و می گویند مادر ما فلانی است و باید به ما شناسنامه بدهید.به همین دلیل دولت خودش بهتر می داند از طریق وزارت امور خارجه ،لایحه ای را تهیه و آنرا به اطلاع نمایندگان برساند.

در ادامه طرح کفایت مذاکرات مطرح شد که به تصویب رسید.نماینده دولت نیز در مخالفت با این طرح گفت :دولت با رد این طرح موافق است چرا که تابعیت ،بحث فراتر و پیچیده ای است که باید به بررسی موارد بیشتری در این زمینه بپردازیم .

بعد از اظهارات نماینده دولت ،رای گیری در خصوص کلیات طرح انجام شد که با 66رای موافق و 106رای مخالف به تصویب نرسید. 

شایان ذکر است نمایندگان مجلس در حالی به عدم تصویب این طرح رای دادند که طبق آمار تنها در استان خراسان ، حداقل 33هزار کودک بی هویت و بدون شناسنامه حاصل ازدواج دختران ایرانی با اتباع بیگانه افغانی و عراقی وجود دارد ؛کودکانی که با برگشت و فرار پدرانشان از ایران، بدون شناسنامه و بدون هیچ حقوق شهروندی نزد مادرانشان زندگی می کنند .





بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین