کد خبر: ۴۶۴۳۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸
نظرسنجی دانشگاه مریلند از ایرانیان درباره توافق هسته‌ای و ترامپ

نظر ایرانیان درباره احتمال لغو برجام از سوی ترامپ چیست؟

اکثریت ایرانیان موافق از سرگیری تسریع برنامه هسته ای ایران در صورت کناره گیری امریکا از اجرای برجام هستند / درصد رو به رشدی از ایرانیان پس از حملات تروریستی در تهران از حضور ایران در سوریه پشتیبانی می کنند
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- سایت تحلیلی «المانیتور» با توجه به یک نظرسنجی تازه اشاره می‌کند که درصد رو به رشدی از ایرانیان پس از حملات تروریستی در تهران از حضور ایران در سوریه پشتیبانی می کنند و موافق تسریع روند برنامه هسته‌ای کشورشان هستند. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این سایت می‌نویسد: «براساس نظرسنجی‌ای که اخیرا توسط مرکز مطالعات بین المللی و امنیت در مریلند و ایران پال دات کام منتشر شده است ۶۷.۱ درصد از ایرانیان در حال حاضر از برجام حمایت می‌کنند. این در حالیست که کمی پس از به قدرت رسیدن ترامپ ۵۵.۴ درصد از این برنامه حمایت می‌کردند و یک سال پیش از آن ۶۳.۶ درصد حمایت از توافق هسته‌ای وجود داشت». 

همچنین ۵۵.۴ درصد از ایرانیان طبق این نظرسنجی موافق از سرگیری جنبه‌هایی از برنامه هسته‌ای آن کشور بودند که طبق برجام محدود شده بود ولی در صورتی که امریکا از اجرای برجام سرباز زند. این در حالیست که این میزان حمایت برای از سرگیری جنبه‌های محدود شده برنامه هسته‌ای ایران در میان پاسخ دهندگان ایرانی پیش از انتخاب ترامپ ۴۸.۴ ذصد بود. 

المانیتور می افزاید: «تغییر در این چشم‌انداز و دیدگاه عمومی در میان شهروندان ایرانی متاثر از نظرات تند ترامپ در قبال ایران و به چالش کشیدن برجام از سوی اوست. ابراهیم محسنی پژوهشگر در مرکز تحقیقات دانشگاه مریلند می‌گوید علیرغم آن‌که ایرانیان امیدوار، در مورد برجام خوشبین هستند، اطلاعات نشان می‌دهد که آنان برای بدترین شرایط آماده هستند و از برخی از جنبه‌های تلافی‌جویانه در صورتی که امریکا قرارداد هسته‌ای را لغو کند حمایت می‌کنند». 

این سایت در ادامه اشاره می کند که در ماه ژانویه در نظرسنجی قبلی دانشگاه مریلند اکثریت قریب به اتفاق پاسخ‌دهندگان ایرانی پیش‌بینی کردند که ترامپ مفاد برجام را نقض خواهد کرد این در حالیست که ترامپ دوبار در گزارش خود تایید کرد که ایران به برجام پایبند بوده است و با تمدید معافیت‌های تحریمی در قبال ایران موافقت کرد. 

پائول پیلار کارشناس سابق سیا می‌گوید که علیرغم ناامیدی مردم از تاثیرات اقتصادی برجام بر زندگی‌شان هنوز هم آنان از توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند با این حال، آماده هستند که در صورت عدم پایبندی امریکا، ایران با اقداماتی چون راه اندازی مجدد بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای که در حال حاضر محدود شده است پاسخ لازم را بدهد. 

۵۵ درصد از ایرانیان گفته‌اند علیرغم تحریم‌های جدید ایران باید به برنامه موشکی خود ادامه دهد در حالی که ۳۱ درصد گفته‌اند که برای اطمینان بخشی از ماهیت این برنامه ایران می‌تواند با طرف امریکایی مذاکره کند. 

این نظرسنجی همچنین به حملات تروریستی اخیر داعش در تهران نیز پرداخته است. با توجه به نتایج نظرسنجی ۶۷.۹ درصد از ایرانیان می‌گویند که ایران باید از گروه‌های ضد داعشی حمایت کند در حالی که این میزان در سال گذشته ۵۹.۸ درصد بود. اکثریت ایرانیان پاسخ‌دهنده (۶۴.۹ درصد) نیز از استقرار مستشاران ایرانی در سوریه برای کمک به اسد حمایت کرده‌اند در حالی که این میزان در نظرسنجی سال گذشته ۶۲.۷ درصد بود. 

همچنین، بیش از ۵۲ درصد از پاسخ دهندگان گفته‌اند که داعش مسئول حمله به مجلس و مرقد امام بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
خسرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
8
5
فقط آدمهای سادلوح از برجام حمایت میکنند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین