تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۲

کشف نشانه‌هایی از بلوک‌های سازنده حیات در قمر تیتان

دانشمندان ناسا و آژانس فضایی اروپا مولکول‌هایی را در جو قمر تیتان زحل یافته‌اند که تصور می‌شود بلوک‌های سازنده ترکیبات آلی پیچیده‌ای باشند که حیات را امکان‌پذیر می‌کنند.
این کشف عجیب با استفاده از داده‌های ماموریت کاسینی صورت گرفته و بدین معناست که قمر تیتان به هدفی کلیدی برای جستجوی شکل‌های حیات بیگانه تبدیل خواهد شد.

این دستاورد همچنین به محققان در توضیح دادن واکنش‌هایی کمک خواهد کرد که برای نخستین بار ظهور حیات بر روی کره زمین را ممکن کردند.

دانشمندان بر این باورند وجود مولکول‌های کشف شده در جو تیتان، نشان‌دهنده فرآیندی است که قبلا تصور می‌شد فقط در فضای بین ستاره‌ای وجود دارد.

جو تیتان ترکیبات شیمیایی پیچیده‌ای دارد و به دلیل وجود نیتروژن و متان ضخیم است؛ این ترکیبات موجود در جو فوقانی قمر تیتان در معرض نور خورشید انرژی و ذرات مگنتوسفر زحل قرار دارند و این امر موجب بروز واکنش‌های شیمیایی بین نیتروژن، هیدروژن و کربن می‌شود.

این که این مولکول‌های ساده در ارتفاعات بالا چگونه به مولکول‌های پیچیده تبدیل می‌شوند برای دانشمندان معماست، با این حال، آن‌ها با استفاده از داده‌های "طیف‌سنج پلاسمای کاسینی" (CAPS)، نوع جدیدی از مولکول‌های دارای بار منفی را کشف کرده‌اند که قبلا تصور می‌شد نمی‌توانند در جو تیتان وجود داشته باشند.

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی‌میل،  این مولکول‌ها که "آنیون" نام دارند، به شدت واکنش‌گرا هستند و به سرعت با مواد دیگر موجود در محیط ترکیب می‌شوند. تیم تحقیقاتی با استفاده از داده‌های "کاسینی" از جو فوقانی تیتان(در ارتفاع 950 تا 1300 کیلومتری) سطح این قمر، "آنیون های زنجیره ای کربن" را یافت و تصور می‌شود این مولکول‌ها، بلوک‌های سازنده مولکول‌های پیچیده‌تر باشند.