کد خبر: ۴۶۵۰۴۴
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۰

الکترونیکی شدن گمرک گام بلندی در مبارزه با قاچاق کالاست

مدیر کل گمرک استان یزد گفت: راه اندازی سامانه‌های الکترونیکی و هوشمندسازی فرآیندهای گمرکی، گام بلندی در مبارزه با قاچاق کالا در کشور است .
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا، «مهرداد پیرحیاتی» در دیدار فرمانده سپاه الغدیر یزد با اشاره به دستاوردهای گمرک در مبارزه با قاچاق کالا، اظهار کرد: گمرک ایران براساس جدیدترین گزارش سازمان جهانی گمرک بعد از ژاپن رتبه دوم در زمینه مبارزه با قاچاق کالا را در اختیار دارد.

وی با بیان این که به طور متوسط روزانه 600 وسیله نقلیه سنگین از استان یزد به مقصد سایر کشورها بارگیری می‌شود، عنوان کرد: اکنون با الکترونیکی شدن کلیه فرآیندهای گمرکی و همچنین پیاده‌سازی سامانه جامع امور گمرکی در گمرک یزد حاشیه امنی برای تجارت و کاهش حجم قاچاق به وجود آمده است.

پیرحیاتی تاکید کرد: در گذشته برخی افراد سودجو با کم‌اظهاری یا خلاف‌اظهاری ارزش یک کالا را تغییر می‌دادند تا تعرفه کمتری بپردازند اما با الکترونیکی شدن فرآیندها شاهد حذف این معضلات و رشد چشمگیر و فزونی درآمدهای گمرکی هستیم.

وی در ادامه به تحلیل تجارت خارجی استان در سه ماهه ابتدایی سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل پرداخت و تصریح کرد: در سه ماهه نخست سال‌جاری 538 هزار تن کالا به ارزش 138 میلیون دلار به خارج کشور صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل از آن از نظر ارزش 23 و از نظر وزن 19 درصد رشد را نشان می‌دهد.

این مسئول عمده کالاهای صادراتی گمرک یزد را کاشی و سرامیک، میلگرد، نایلون، ظروف شیشه‌ای و هیدرو کربن ذکر کرد که به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان و ترکیه صادر می‌شود.

وی افزود: در این مدت نیز  6000 تن کالا به ارزش  23 میلیون دلار از گمرک یزد به کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن از نظر ارزش 11 درصد و از حیث وزن 14 درصد رشد داشته است. عمده واردات گمرک یزد مواد اولیه و ماشین‌آلات واحدهای تولیدی استان است که اکثر آن از کشورهای اروپایی وارد کشور می‌شود.

سردار «اکبر فتوحی» فرمانده سپاه الغدیر یزد نیز در این دیدار با اشاره به این که مسئولیت کارکنان گمرک سنگین است، از آمادگی برای همکاری و تعامل بیشتر با گمرک در زمینه‌های مختلف به ویژه مبارزه با قاچاق کالا خبر داد.

وی با اشاره به موقعیت ویژه استان به عنوان بارانداز و مسیر عبور کالاهای قاچاق بر لزوم مبارزه و برخورد با شبکه‌های قاچاق کالا تاکید کرد .

فتوحی اظهار کرد: باید کیفیت کالاهایی که به بازار کشورهای مختلف صادر می‌شود، مدنظر قرار گیرد.

 در این دیدار بر تعامل و همکاری بیشتر سپاه با گمرک استان در زمینه‌های مختلف تاکید شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین