کد خبر: ۴۶۵۴۶۵
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۴
بدون اطلاع ترامپ انجام می شود

مک‌مستر در حال پاکسازی کاخ سفید از مخالفان برجام

یک رسانه آمریکای مدعی شده مشاور امنیت ملی این کشور در حال اخراج مخالفان توافق هسته‌ای ایران از دولت ترامپ است.
آفتاب‌‌نیوز :
یک رسانه آمریکایی روز پنجشنبه مدعی شده «هربرت ریموند مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی آمریکا در حال پاکسازی کاخ سفید از افرادی است که وفادار به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا هستند.  

پایگاه «واشنگتن‌فری‌بیکن» این نفرات که اخراج شده و یا در فهرست مک‌مستر برای اخراج قرار دارند در هفته‌های گذشته مناقشاتی با کارکنان با سابقه در کاخ سفید و بازماندگان دولت سابق آمریکا داشته‌اند. 

ساعاتی قبل‌تر رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند «ایزرا کوهن-واتنیک»، مدیر بخش اطلاعاتی شورای امنیت ملی آمریکا از این سمت اخراج شده است. برخی گزارش‌ها ادعا کردند «مک‌مستر» که زمزمه‌هایی از اختلافاتش با «دونالد ترامپ» در زمینه‌های مختلف سیاست خارجی به گوش می‌شد «کوهن-واتنیک» را اخراج کرده است.

واشنگتن‌فری‌بیکن نوشته کارکنانی که «مک‌مستر» در حال اخراج آنها است سابقاً با کارکنان بازمانده از دولت قبلی آمریکا بر سر موضوعات متنوعی از جمله راهبردهای نظامی آمریکا در سوریه، ماندن در برجام یا خروج از آن، آشتی‌جویی با کوبا و توافق جوی پاریس درگیر شده بودند. 

رسانه آمریکایی به نقل از منابعی در کاخ سفید ادعا کرده برخی از دیگر اعضای ارشد شورای امنیت ملی آمریکا هم در فهرستی قرار دارند که «مک‌مستر» آنها را برای اخراج در مراحل بعدی در نظر گرفته است. اخراج‌های مورد ادعا بدون اطلاع ترامپ انجام می‌شوند. 

واشنگتن‌فری‌بیکن به نام نفرات دیگری غیر از «کوهن-واتنیک» اشاره کرده که مشاور امنیت ملی آمریکا آنها را اخراج کرده است.

«ریچ هیگینز»، از کارکنان دفتر برنامه‌ریزی راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا ماه گذشته در حالی اخراج شده که ترامپ تا بعد از زمان اخراج او از آن مطلع نشد.

مقام دیگر «درک هلوی» است که حدود یک هفته پیش کنار گذاشته شد. او جزو سرسخت‌ترین منتقدان توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ بود.

«ویکتوریا کوتس» که تا هفته پیش جزو اعضای ارشد شورای امنیت ملی آمریکا بود هم اخیراً به تیم دولت در برنامه خارومیانه منتقل شده است.

چند منبع آگاه گفته‌اند یکی از محورهای اختلاف که در اقدامات مک‌مستر نقش دارند توافق هسته‌ای ایران و آینده آن در دولت ترامپ است. 

به گزارش فارس، «کوهن واتریک»، «هروی» و برخی از دیگر نفرات از خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرده و مدعی شده بودند که برنامه‌های موشکی ایران ناقض توافق هسته‌ای است. 

این در حالی است که به ادعای واشنگتن‌فری‌بیکن، مک‌مستر و رکس تیلرسون و برخی از بازماندگان دولت اوباما در وزارت خارجه آمریکا سرسختانه از ماندن در این توافق حمایت می‌کنند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین