کد خبر: ۴۶۵۸۷۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶
شبکه خبری «سی ان ان» بررسی کرد؛

3 پرسش کلیدی درباره تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، کره‌شمالی و ایران/چه تحریم‌هایی هستند؟ و چه تاثیری خواهند گذاشت؟

شبکه خبری «سی ان ان» سه پرسش کلیدی درباره چرایی، چگونگی عملکرد و تاثیرات تحریم‌ها علیه روسیه، کره شمالی و ایران را به صورت جداگانه بررسی کرده است:
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا روز چهارشنبه طرح تحریم های تازه ای را علیه روسیه، ایران و کره شمالی امضا کرد. اعضای کنگره نیز از این موضوع حمایت کردند. 

به گزارش آفتاب‏‎نیوز؛ شبکه خبری «سی ان ان» سه پرسش کلیدی درباره چرایی، چگونگی عملکرد و تاثیرات تحریم‌ها علیه روسیه، کره شمالی و ایران را به صورت جداگانه بررسی کرده است: 

3 پرسش کلیدی درباره تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، کره‌شمالی و ایران/چه تحریم‌هایی هستند؟ و چه تاثیری خواهند گذاشت؟

تحریم روسیه

چرا اکنون این تحریم ها وضع شدند؟ 

کنگره تحریم‌های تازه‌ای را علیه روسیه تصویب کرده است. مسکو از سوی واشنگتن متهم به مداخله در انتخابات سال ۲۰۱۶ امریکا، نقض حقوق بشر و تجاوز نظامی به اوکراین و ضمیمه کردن کریمه به خاک خود شده است. 

چه کسانی در این تحریم هدف قرا گرفته‌اند؟ 

تحریم های روسیه علیه افراد و سازمان هایی است که: امنیت سایبری امریکا را به خطر می اندازند و برای دولت روسیه کار می کنند، در زمینه انرژی روسیه سرمایه گذرای کرده اند و می کنند و با سازمان های دفاعی و اطلاعاتی روسیه در حال معامله هستند، به روسیه در نقض جدی حقوق بشر کمک کرده‌اند، مرتکب اقدامات فسادآمیز قابل توجه شده‌اند، از دولت سوریه برای خرید تسلیحات حمایت می کنند، با سرمایه گذاری و یا تسهیل سرمایه گذاری ۱۰ میلیون دلاری و یا بیشتر به دولت روسیه در خصوصی سازی دارایی های دولتی در دوره ای ۱۲ ماهه کمک کرده اند. خصوصی سازی که در ظاهر به عنوان خصوصی سازی است اما در عمل به طور ناعادلانه ای به نفع مقام های دولتی یا اطرافیان و همکاران پوتین بوده اند. 

این تحریم ها چه هستند؟ 

قانون تحریمی شامل فهرستی از تحریم ها شامل بلوکه کردن دارایی ها، لغو ویزای ورود به امریکا و ممنوعیت صادرات از امریکا به افراد یا اشخاص قرار گرفته در فهرست تحریم هستند. در موارد خاص رییس جمهوری امریکا باید دستکم پنج نوع تحریم را بر شخص یا بر کل اشخاص مدنظر وضع کند. 

تحریم روسیه چه تاثیری خواهد گذاشت؟ 

برای روسیه قانون جدید دست رییس جمهوری امریکا را برای بهبود روابط با مسکو خواهد بست. این در حالیست که ترامپ اخیرا مدعی شده بود که بهتر از کنگره می تواند با کشورهای خارجی تعامل داشته باشد. به نظر می رسد کاخ سفید می خواهد اختیارات رییس جمهوری برای تعامل با قدرت های خارجی به خصوص روسیه را محدود کند. روسیه تحریم های تازه را خصمانه قلمداد کرده و دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه گفته است که این تحریم ها نشان می دهند که جنگ تجاری تمام عیاری علیه روسیه اغاز شده و ترامپ نیز پای آن را امضا کرده است. 

تحریم‌ها علیه ایران 

چرا در حال حاضر وضع شده‌اند؟ 

مقام های امریکایی می گویند ایران کماکان به آزمایش و توسعه موشک های بالستیک ادامه می‌دهد. از دید واشنگتن این اقدام نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است. مقام های امریکایی همچنین در ادعاهایی ایران را متهم به حمایت از گروه‌هایی کرده اند که از دید واشنگتن تروریستی هستند از جمله حزب الله،  حماس و جهاد اسلامی فلسطین. امریکا همچنین به دلیل حمایت ایران از اسد رییس جمهوری سوریه نیز از ایران انتقاد دارد. 

این تحریم‌ها چه کسی را هدف قرار داده‌اند؟ 

در مرکز تحریم‌های تازه، برنامه موشکی ایران هدف قرار داده شده است. امریکا همچنین سپاه را اماج تحریم‌ها قرار داده است. 

تحریم‌ها علیه افراد و سازمان هایی وضع شده‌اند که: عضو سپاه باشند، از مسئولان، نمایندگان و یا وابستگان به آن باشند، اگاهانه درگیر فعالیت‌های موشکی ایران باشند و یا به پیشرفت آن کمک کنند. در زمینه انتقال قابلیت‌های تولید و انتقال و یا حتی حمل تسلیحات مشارکت داشته‌اند و در نهایت به عرضه، فروش یا انتقال سلاح های خاص به ایران و یا از ایران به دیگر کشورها نقش داشته‌اند. همچنین تحریم‌ها کسانی را شامل می‌شوند که برای خدمات مربوط به تسلیحات به ایران کمک مالی کرده‌اند. 

تحریم‌ها چه هستند؟ 

تحریم‌ها شامل مسدود کردن امول، جلوگیری از انعقاد قراداد با افراد مورد تحریم هستند و همچنین از ورود آنان به خاک امریکا نیز جلوگیری بعمل خواهد آمد. 

این تحریم‌ها چه تاثیری خواهند گذاشت؟ 

مقام‌های ایرانی امریکا را متهم کرده‌اند که از تحریم‌ها برای تضعیف توافق هسته‌ای ایران استفاده می‌کند. توافق هسته‌ای توسط امریکا و سه قدرت اروپایی به همراه روسیه و چین با ایران در سال ۲۰۱۵میلادی حاصل شد. ترامپ اما از منتقدان برجام بود و در وعده انتخاباتی خود خواستار خروج امریکا از آن شده بود. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران هشدار داده که اقدامات خصومت‌آمیز امریکا در مسیر اجرای برجام بدون پاسخ از جانب تهران نخواند ماند. 

تحریم‌ها علیه کره شمالی 

چرا در حال حاضر وضع می‌شوند؟ 

کره شمالی به طور چشمگیری در ماه های اخیر آزمایش‌های موشکی خود را افزایش داده است. در هفته گذشته موشک‌های دوربرد خود را آزمایش کرد که کارشناسان می‌گویند می‌توانند به امریکا نیز برسند. امریکا هشدار داده که این موشک‎ها قادر به حمل کلاهک هسته ای هستند. تحریم های تازه تجارت با کره شمالی را هدف حمله قرار داده اند. امریکا امیدوار است با تحریم ها بر چین فشار وارد کند و موفق شود آن کشور که شریک اقتصادی اصلی کره شمالی است را از همکاری با پیونگ یانگ برحذر دارد. 

در این تحریم‌ها چه کسی هدف قرار داده شده است؟ 

این تحریم ها مربوط به آزمایش‌های موشکی کره شمالی، نقض حقوق بشر و علیه موسسات مالی آن کشور هستند. در حال حاضر فهرستی طولانی از تحریم‌ها علیه کره شمالی توسط شورای امنیت اعمال شده اند و قانون جدیدی برخی از آن ها را تعدیل  اصلاح می کند. 

از جمله موارد جدیدی که رییس جمهوری مجاز به اعمال تحریم ها علیه افراد یا اشخاص خاص است می توان به این موارد اشاره کرد: 

مسدود کردن حساب نهادهای مالی و افراد وابسته به آن که با کره شمالی در ارتباط هستند و در زمینه خرید و فروش فلزات خاص و معادن کره شمالی از جمله؛ مس و نقره فعالیت می‌کنند، افرادی که در انتقال و فروش موشک‌ها، هواپیما، نفت خام یا گاز طبیعی به کره شمالی کار می‌کنند، افرادی که در فعالیت‌های آنلاین کره شمالی از جمله قمار آنلاین شرکت می کنند.

این تحریم‌ها چه هستند؟ 

این قانون شامل مسدود کردن دارایی‌های افراد مرتبط با دولت کره شمالی می شود. این قانون از وزیر امور خارجه امریکا می خواهد تا تصمیم خود در این‌باره که آیا باید کره شمالی را دولت حامی تروریسم قلمداد کرد یا خیر را به کنگره اعلام کند. 

تحریم‌ها چه نتیجه‌ای خواهند داشت؟ 

یک سخنگوی کره شمالی روز سه شنبه اعلام کرد که امریکا تحریم های جدیدی را خشمگینانه علیه کره شمالی برای تعقیب منافع خود پیگیری کرده است. او گفت که تهدید امریکا تنها سبب تقویت عزم مردم کره شمالی برای ایجاد یک کشور قدرتمند سوسیالیستی از طریق اعتماد به نفس خود خواهد شد. اندری لانکوف کارشناس مسائل کره شمالی از دانشگاه کوکمین در سئول می‌گوید که تحریم های جدید بعید است که  بتوانند تاثیر عمده ای بر کره شمالی داشته باشد. او می گوید که دولت پیونگ یانگ به احتمال وقوع فاجعه‌ای اقتصادی اهمیتی نمی‌دهد و مصمم است که هسته‌ای باقی بماند. او گفت خیلی زود است که گفته شود آیا تحریم به روابط چین و کره شمالی آسیب می زند یا خیر اما او معتقد است که احتمالا این تحریم ها صدمه‌ای جدی به روابط امریکا و چین وارد خواهند ساخت. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
1
2
جریانی که میخواد تحریم های جدید وضع شده برای یک ارگان شبه نظامی خاص رو به تمام ایران تعمیم بده یه ذره مشکوکه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
0
0
به نظرم هیچ چیزش مشکوک نیست
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین