کد خبر: ۴۶۶۲۳۶
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۵
چشم‌انداز سرمایه‌گذاری نفت و گاز در ایران

بازندگان اصلی «برجام» به روایت بلومبرگ

شرکت‌های امریکایی از سرمایه گذاری در ایران بیش از چهار دهه است که منع شده اند. به نظر می رسد که شرکت های نفتی امریکایی بزرگترین بازندگان توافق هسته ای ۲۰۱۵ میلادی بودند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- تحریم‌ها مانع از ارتباط شرکت‌های امریکایی با ایران شده‌اند. محیطی را برای رقبای امریکا در این کشور در خلیج فارس بازندگان اصلی «برجام» به روایت بلومبرگایجاد کرده است. ایران از آزادی های اقصادی تازه خود بهره مند می‌شود. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ شرکت‌های نفتی امریکایی تمامی فرصت‌ها را برای همکاری با ایران از دست داده‌اند و شرکت‌های چینی، روسی و اروپایی در آنجا حضور یافته‌اند. شرکت‌های امریکایی از سرمایه گذاری در ایران بیش از چهار دهه است که منع شده اند. به نظر می رسد که شرکت های نفتی امریکایی بزرگترین بازندگان توافق هسته ای ۲۰۱۵ میلادی بودند. این البته بدان معنا نیست که به طور مطلق هیچ گونه مزیتی وجود نداشته است. یکی از استثنائات ممنوعیت برای سازندگان هواپیماهای تجاری و قطعات برای شرکت بوئینگ است که طبق قراردادی، قرار است ۱۲۰ هواپیما به ایران تحویل دهد. البته این موضوع نیز هنوز تحت بررسی وزارت خزانه داری امریکا است. 

اگرچه شرکت‎های امریکایی از بخش نفتی ایران سودی نبرده اند اما واقعیت آن است که این وضعیت درباره دیگر شرکت ها صدق نمی کند. در ماه ژانویه گذشته، تهران فهرستی از ۲۹ شرکت را ارائه کرد که حاضر به سرمایه گذاری در ایران بوده و در این باره اعلام امادگی کرده اند. از جمله: انی ایتالیا، رویال دویچ شل، روسنفت، گازپروم روسیه، سینوپک چین و بریتیش پترولیوم. البته تهدیدات ترامپ سبب می شود تا سرعت سرمایه گذاری‌ها قدری کاهش یابند. در این میان بیشترین نگرانی از جانب بانک هاست. بانک های اروپا نگران تحریم های امریکا هستند و این موضوع می تواند مانعی اساسی در مسیر اجرای پروژه های کلان در ایران باشد. 

شبکه خبری «بلومبرگ» در ادامه اشاره می کند که ترامپ ریس جمهوری امریکا قصد دارد تا اروپایی‌ها را از سرمایه گذاری در ایران منع کند. ممکن است همسویی هایی میان امریکا و اروپایی ها در این باره ایجاد شود با این حال، ترامپ نباید از روسیه چین انتظار همراهی داشته باشد. 

بلومبرگ در ادامه اشاره می کند که از میان ۳۴ شرکت واجد شرایط برای سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز ایران، شرکت ها متعلق به کدام قاره و کشور هستند برای مثال از اتحادیه اروپا ۱۲ کشور بیشترین سهم از سرمایه گذاری را به خود اختصاص داده اند و پس از آن شرکت های روس، ژاپنی، چینی، کره ای، آذربایجانی، هندی، اندونزیایی، مالزیایی و تایلندی قرار دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین