کد خبر: ۴۶۶۸۶۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵
دولت‌های اروپایی به درخواست‌های واشنگتن برای دوری از ایران توجهی ندارند

عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد!/ چرا رویکرد ترامپ در نهایت به‌نفع ایران تمام خواهد شد؟

برخی از سیاست‌های ترامپ ممکن است حتی در نهایت باعث تقویت نفوذ رو به رشد ایران شود.جامعه بین المللی بر سر چگونی واکنش نشان دادن به ایران دچار چنددستدگی است و موضع واحدی ندارد. چین خواستار افزایش سرمایه‌گذاری است. اروپایی‌ها نیز پس از لغو تحریم‌های هسته‌ای به ایران می‌آیند. تنها روز دوشنبه شرکت فرانسوی خودروسازی رنو قراردادی ۷۸۰ میلیون دلاری را برای افزایش تولید خودرو در ایران امضا کرد. حضور موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هفته گذشته در مراسم تحلیف روحانی برای دور دوم ریاست جمهوری نشانه دیگری از این بود که دولت های اروپایی به درخواست های واشنگتن برای دوری از ایران و منزوی کردن آن کشور توجهی ندارند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- «جاشوا کیتینگ» در گزارشی در سایت «اسلیت» در با اشاره به موضع ترامپ در قبال ایران می‌نویسد: «یک اصل اساسی سیاست خارجی ترامپ در قبال ایران این است که می‌گوید باید نفوذ ایران محود شود، باید آن کشور را محاصره کرد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ در ادامه این مطلب آمده است: اگرچه به نظر می‌رسد ترامپ امروز به شدت با اعضای ارشد تیم امنیت ملی خود مانند اچ ار مک مستر و جیمز متیس اختلاف‌نظر دارد با این حال، در زمینه به ادعای آن‌ها، گسترش نفوذ منطقه‌ای تهران آنان تقریبا همصدا هستند.

عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد!/ چرا رویکرد ترامپ در نهایت به نفع ایران تمام خواهد شد؟!

جامعه بین‌المللی بر سر چگونی واکنش نشان دادن به ایران دچار چنددستدگی است و موضع واحدی ندارد. برخی از سیاست‌های ترامپ ممکن است حتی در نهایت باعث تقویت نفوذ رو به رشد جمهوری اسلامی شود. 

خبرنگار «نیویورک تایمز» اخیرا در گزارشی از تاثیر رو به رشد ایران در افغانستان نوشت. نفوذ ایران در افغانستان یک هشدار و زنگ خطری جدی برای امریکا است. از این جنبه بحث کنونی در دولت امریکا درباره سطح نیروهای نظامی در افغانستان است. به نظر می‌رسد امید کمی برای پیروز شدن نیروهای امریکا در افغانستان در مقابل ایران وجود دارد. از سوی دیگر تخلیه افغانستان و عقب‌نشینی نیز خلاء قدرت ایجاد می‌کند که به نفع ایران است. ما پیشتر نیز مشابه این موضوع را در عراق دیدیم. جایی که نفوذ اقتصادی، سیاسی و نظامی ایران قوی‌تر از هر زمانی شده است. 

فقط چند روز پس از وضع تحریم‌های تازه امریکا علیه ایران، بغداد معاهده‌ای را برای تقویت همکاری نظامی با تهران امضا کرد. در طول مبارزات انتخاباتی ترامپ اوباما را متهم می‌کرد با عقب‌نشینی نیروها، فضا را برای ایران باز گذاشته است. اکنون که داعش در حال خروج از عراق پس از سقوط موصل است به نظر می‌رسد شبه نظامیان طرفدار ایران عجله‌ای برای کنار کشیدن ندارند. شبه نظامیان مورد حمایت ایران نیروی فزاینده‌ای در منطقه هستند. به خصوص در سوریه؛ جایی که جنگ زمینی اوج گرفته است. آنان به اسد کمک می‌کنند». 

این سایت در ادامه اشاره می‌کند با این حال، حرکت‌های امریکا همواره ضدایرانی نیست. برای مثال گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند که سیا حمایت خود را از معارضان سوری متوقف کرده است. این قوی‌ترین سیگنال است که نشان می‌دهد امریکا قصد دارد سوریه را ترک کند و این به ایران اجازه می‌دهد که نفوذ خود را تقویت کند. 

ماه پیش اعلام شد که بسیاری از گروه‌های شورشی آموزش‌دیده توسط امریکا برای مبارزه با داعش بوده‌اند نه نیروهای تحت امر اسد. برخی از آنان حتی توسط بشار اسد استخدام نیز شده بودند. در نتیجه حضور ایران در سوریه طولانی‌مدت خواهد بود. 

این نشریه در ادامه می افزاید: «ایران از آشفتگی و سیگنال‌های مختلطی که از واشنگتن می‌آید سود برده است. در ماه ژوئن عربستان و متحدان آن، روابط دیپلماتیک‌شان را با قطر، کشور همسایه قطع و آن کشور را محاصره کردند. موضع عربستان بدون تردید با حرف‌های ترامپ در ریاض تشدید شد. با این حال، تیلرسون وزیر خارجه امریکا موضع بیطرفانه‌ای در این‌باره اتحاذ کرد. امریکا نشان داد کماکان بدنبال معاملات تسلیحاتی با قطر است که به تضعیف موضع عربستان می‌انجامد. قطر اکنون نه تنها عقب‌نشینی کرده که در واکنش به محاصره عربستان روابط اقتصادی خود را با ایران تقویت کرده است. 

اسلیت اشاره می‌کند که مجموعه جدید تحریم‌های امریکا علیه ایران ممکن است بر برخی از اعضای ارشد سپاه تاثیرگذار باشد اما تاثیر کلی آن بر سیاست‌های ایران احتمالا محدود است؛ چرا که کشورهای دیگر به دنبال روابط با ایران هستند. چین خواستار افزایش سرمایه‌گذاری است. اروپایی‌ها نیز پس از لغو تحریم‌های هسته‌ای به ایران می‌آیند. تنها روز دوشنبه شرکت فرانسوی خودروسازی رنو قراردادی ۷۸۰ میلیون دلاری را برای افزایش تولید خودرو در ایران امضا کرد. حضور موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هفته گذشته در مراسم تحلیف روحانی برای دور دوم ریاست جمهوری نشانه دیگری از این بود که دولت‌های اروپایی به درخواست‌های واشنگتن برای دوری از ایران و منزوی کردن آن کشور توجهی ندارند. 

این روزنامه در پایان وشته است: ترامپ می‌تواند تحریم‌های بیشتری را علیه ایران وضع و اعمال کند اما در مقایسه با سال ۲۰۱۵ میلادی دیگر کشورها از او و تحریم‌هایش علیه ایران حمایت نمی‌کنند. اگر ترامپ بدون هیچ گونه شواهدی درباره نقض برجام از سوی ایران، از توافق هسته‌ای کناره‌گیری کند، این آن موقعیتی است که ایران بدنبال آن خواهد بود که تاکنون نداشته است؛ کسب حمایت گسترده بین‌المللی.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
0
1
از قراداد با رنو مسروريد؟!؟!؟!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
0
5
بله بهتر از خرید هواپیمای دست چندم به چند برابر قیمت از افغانستان در دوره احمدی نژاد است......
Mohammad
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
0
2
خدا شر دشمنان ایران را به خودشان بر گرداند انشاالله.
محمد
|
-
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
1
0
کارهایی که ترامپ انجام داده نتایجش رو دوش مردم هست و در بلند مدت نتیجه بخش هستش و اروپایی ها از باج های ایران استفاده بهینه میکنند و اگر دستشان از پولها و قراردادهای ننگینی که بسته می شه کوتاه شه خودشون طرح تحریم برای ایران صادر می کنند تاریخ قضاوت خواهد کرد...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین