کد خبر: ۴۶۶۹۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷

زنان مغز فعال تری نسبت به مردان دارند! +عکس

در بزرگترین مطالعه تصویربرداری عملکردی مغز تاکنون، محققان آمریکایی موفق به شناسایی تفاوت های خاص بین مغز زنان و مردان شدند.
آفتاب‌‌نیوز :

در این مطالعه یک جمعیت نسبتا بزرگ و سالم از افراد را برای تعیین تأثیر جنسیت (بر عملکرد مغز) با استفاده از توموگرافی کامپیوتری با انتشار فوتون منفرد (SPECT) مورد بررسی قرار گرفتند.

به گزارش آفتاب نیوز، تصاویر SPECT تهیه شده از مغز 119 داوطلب سالم، با 46034 تصویر SPECT تهیه شده از 26683 بیمار مبتلا با مشکلاتی مانند آسیب مغزی، اختلال دو قطبی، اختلالات خلقی، اسکیزوفرنی / اختلالات روان پریشی، اختلال بیش فعالی - کم توجهی (ADHD) مورد مقایسه قرار گرفتند. از این تعداد، اطلاعات تشخیص بیماری 11587 نفر کامل بود.

در مجموع 128 ناحیه مغز طی دو مرحله: در ابتدای کار و پس از انجام یک فعالیت تمرکزی، مورد بررسی قرار گرفتند.

دکتر دانیل آمن روانپزشک، بنیانگذار کلینیک های آمن و نویسنده ارشد این مطالعه تأکید کرد: این یک مطالعه بسیار مهم است که به درک تفاوت های مغزی مبتنی بر جنسیت کمک می کند. تفاوت های قابل اندازه گیری که موفق به شناسایی آنها در بین زنان و مردان شدیم، برای درک خطر مبتنی بر جنسیت برای ابتلا به اختلالات مغزی مانند بیماری آلزایمر، اهمیت دارد.

آمن افزود: استفاده از ابزارهای تصویربرداری عملکردی مانند SPECT، برای توسعه درمان های مغزی دقیق در آینده، ضروری است.

نتایج بدست آمده نشان داد، مغز زنان به طور قابل توجهی در بسیاری از مناطق فعال تر از مغز مردان بود؛ بویژه در قشر پیش پیشانی (prefrontal cortex) و مناطق لیمبیک (limbic) و احساسی مغز که درگیر خلق و خو و اضطراب هستند. در مغز مردان، مراکز بصری و هماهنگی بیشتر فعال بودند.

به گفته محققان، این نتایج همچنین تفاوت جنسیتی آشکار بین افراد سالم و بیمار را نشان داد. درک این تفاوت ها در ارزیابی تصویربرداری عملکردی مغز، بسیار حائز اهمیت بوده و به درک تفاوت های جنسیتی اپیدمیولوژیک در اختلالات روانپزشکی کمک می کند.

زنان دارای بالاترین نرخ ابتلا به آلزایمر، افسردگی - که خود فاکتور خطر برای ابتلا به آلزایمر است - اختلالات اضطراب هستند. درحالیکه مردان دارای بالاترین نرخ اختلال بیش فعالی - کم توجهی (ADHD) و مشکلات رفتاری هستند.

افزایش جریان خون در مناطق لیمبیک در مغز زنان می تواند توضیحی برای این مسأله باشد که چرا زنان مستعد اضطراب، افسردگی، بی خوابی و اختلالات تغذیه ای هستند.

نتایج این مطالعه به صورت آنلاین در Journal of Alzheimer’s Disease منتشر شد.

منبع: جام جم آنلاین


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
0
0
مردان دارای بالاترین نرخ اختلال بیش فعالی - کم توجهی (ADHD) و مشکلات رفتاری هستند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین