کد خبر: ۴۶۷۰۰۳
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷

جزئیات چرخش در مواضع عربستان در قبال اسد

منابع مخالف سوری از بندهای برگه‌ ارائه شده توسط وزیر امور خارجه عربستان به اعضای هیات عالی مذاکرات سوریه (مخالفان سوری مورد حمایت عربستان) خبر دادند.
آفتاب‌‌نیوز :
منابع مخالف سوری در مصاحبه با پایگاه اینترنتی العهد گفتند: عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان اخیرا با اعضای هیات عالی مذاکرات سوریه در ریاض دیدار کرد و الجبیر به مخالفان برگه‌ای را ارائه داد که در آن بندهایی پیرامون حل مساله سوریه مطرح شده است.

منابع مخالف عنوان داشتند که اعضای هیات عالی مذاکرات در جریان نشست اخیر با عادل الجبیر درمورد بندهای ذیل توافق کردند:

۱- موافقت با ماندن بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه ظرف ۱۸ ماه در دوره انتقالی و حق وی برای نامزد شدن پس از این دوره در انتخابات ریاست جمهوری.

۲- تضمین ابقا و عدم فروپاشی ارتش سوریه و نیروهای امنیتی این کشور تا در پی آن، نهادهای نظام سوریه از هم فرو نپاشد.

۳- تضمین مشارکت اقلیت‌ها در دولت آتی سوریه.

۴- پایان اقدامات مسلحانه و جمع شدن سلاح‌های سنگین به ویژه در ادلب و مبارزه با تمامی مخالفان این امر.

۵- همکاری میان "ارتش آزاد میانه رو" با ارتش سوریه جهت مبارزه با تروریست‌ها در آینده.

پیشتر رسانه‌های متعددی از مخالفان سوریه‌ای عضو در هیات عالی مذاکرات نقل کرده بودند که وزیر امور خارجه عربستان در جریان نشست اخیر به آنها گفته است که هیات عالی مذاکرات باید دیدگاه جدیدی را ارائه دهد و در غیر این صورت،‌ کشورها به دنبال راه حلی در سوریه بدون مخالفان خواهند گشت.

منابع مخالف سوری خاطرنشان کردند تغییر در موضع عربستان در حال حاضر در پی توافق روسیه و آمریکا درباره مناطق کاهش تنش صورت گرفته است.

منابع مخالف همچنین اظهار کردند که عربستان در سه محور دیگر با بحران‌هایی مواجه است؛ نخست اینکه وارد جنگ در یمن شده است و در حال حاضر تلاش می‌کند تا به گونه‌ای این جنگ را متوقف کند تا آبروی خود را حفظ کند.

به گفته منابع مخالف، محور دوم، نزاع عربستان با قطر است که به نظر می‌رسد با رویکردهای نامشخص آمریکا در این خصوص به طول بینجامد. محور سوم نیز مربوط به اوضاع داخلی عربستان است و در حالی که اختلافاتی در داخل خاندان حاکم عربستان وجود دارد، مقدمه چینی‌هایی برای رسیدن محمد بن سلمان به تخت پادشاهی در حال انجام است.

منابع تصریح کردند: در مقطع زمانی آتی که در آن محمد بن سلمان بر مسند پدرش تکیه می‌زند عربستان مشغول حل این بحران‌ها خواهد بود.

به گزارش ایسنا، منابع به این مساله اشاره کردند که در پیش گرفتن این گزینه توسط عربستان بنا به نصیحت‌های مطرح شده از سوی امارات صورت گرفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین