کد خبر: ۴۶۷۱۲۷
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵

مهرعلیزاده: راه "پاستور" را از "بهشت" نمی‌دانم

محسن مهرعلیزاده ضمن تشریح برنامه‌های خود به عنوان کاندیدای تصدی پست شهردار تهران، گفت: من راه "پاستور" را از "بهشت" نمی‌دانم، بلکه برای خدمت به مردم راه "بهشت" را از "بهشت" می‌بینم. اگر لیاقت داشته باشم که به عنوان شهردار تهران به مردم این شهر خدمت کنم، قطعا با اجرای دقیق برنامه‌های اعلام شده در جهت توفیق برای خدمت‌گذاری مناسب تلاش خواهم کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
محسن مهرعلیزاده در تشریح برنامه‌های خود برای تصدی پست شهرداری تهران به تهران آرام و زیبا به عنوان شعار محوری خود اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه در سال ۱۳۹۲ نیز قصدداشتم به عنوان شهردار تهران کاندیدا شوم که بعدا با توجه به حضور آقای هاشمی انصراف دادم، برنامه‌های خود را از همان زمان تدوین کرده بودم که دراین مدت با پایش شیوه‌ها و اعداد و ارقام این برنامه پخته‌تر شد.

وی افزود: در شش ماه اخیر ۱۵۶ نفراز اساتید، کارشناسان و نخبگان که اغلب ازگروه سنی جوانان نیز بودند در یک تعامل و همکاری و با در نظر گرفتن حقایق و راهکارهای مناسب برنامه‌ای جامع را تدوین کردیم.

وی ادامه داد: برای اداره شهر تهران یک گفتمان تعریف کردیم و در مرحله بعد بر روی برنامه‌ریزی متمرکز شدیم؛ چرا که باید محیط پویایی طراحی می‌کردیم با توجه به اینکه شهر مداوم در حال تغییر است. در چنین شرایطی توسعه راهبردی شهرداری تهران نیازمند برنامه‌ریزی پویا است.

مهرعلیزاده با اشاره به اینکه کلانشهر تهران، شهری پر رفت و آمد و به عنوان پایتخت کشور امروز با چالش‌های مختلفی در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و...مواجه است، افزود: امروز شهروندان تهرانی بیش از هر چیز به آرامش نیاز دارند و تحقق این مهم نیز شدنی است چرا که ما شهرهایی همچون توکیو را با ۲۳ میلیون جمعیت مشاهده می‌کنیم که از آرامش برخوردار هستند.

وی تهران آرام و زیبا را شعار اصلی برنامه‌های خود خواند و افزود: تهران به عنوان شهری که لایق پایتختی ایران اسلامی است باید همه استانداردهای زندگی مطلوب در جهان را داشته باشد. لذا در این مسیر باید از تجربه‌های جهانی استفاده کنیم و آرمان‌های اصلاح‌طلبی را نیز در پیشبرد کارهای شهرداری تهران به صورت عملی و کاربردی جاری کنیم. باید در تمام حوزه‌ها از جمله معماری و شهرسازی، اقتصاد شهری، فضای فرهنگی و اجتماعی شهر آرامش را ایجاد کنیم. باید به انسان محور بودن شهر توجه کنیم تا از این طریق زمینه‌ساز رشد اخلاق و ایجاد عدالت در شهر شویم.

این کاندیدای شهرداری تهران با تأکید بر اینکه برنامه‌های خود برای تصدی پست شهرداری تهران را در چهار بخش چالش‌ها و فرصت‌های شورا، شهرداری، تهران و شهروندان پایه‌گذاری کرده است، ادامه داد: در این برنامه بر روی چالش‌ها و فرصت‌های این چهار بخش متمرکز شدیم و در نهایت پس از بررسی آن‌ها به راهکارهای مناسب رسیده‌ایم. ما در این برنامه تهران و شهروندان را در یک دسته و شهرداری را در دسته دیگر مورد بررسی قرار داده‌ایم. اهم چالش‌هایی که مورد بررسی قرار گرفت در حوزه‌هایی همچون کیفیت زندگی، آلودگی هوا، ترافیک، فرونشست، زلزله و مهاجرت بود. امروز از میان ۲۱۵ شهر بزرگ دنیا، تهران در حوزه آلودگی هوا در جایگاه ۱۷۶ قرار گرفته است و در بعد حجم ترافیک نیز رتبه اول را به خود اختصاص داده است. همچنین این کلان‌شهر بیشترین میانگین سالانه غلظت آلاینده‌هارا به خود اختصاص داده است. از این حیث باید بدانیم که توجه ویژه به حوزه آلودگی هوای شهر تهران ضروری است.

وی در خصوص چالش‌های فرهنگی و اجتماعی تهران و شهروندان آن نیز به وجود ۱۵ هزار متکدی و بی‌خانمان و همچنین ۲۸ هزار معتاد متجاهر در این شهر اشاره کرد و افزود: باید در برنامه‌ریزی‌ها به موضوعاتی همچون زنان سرپرست خانوار که امروز ۵۰ هزار نفر شده‌اند و ۸۵ درصد آن‌ها فاقد هر گونه پوشش حمایتی هستند و همچنین نرخ خشونت خیابانی، طلاق، کودک آزاری، خودکشی و حاشیه‌نشینی توجه ویژه داشته باشیم و در این برنامه چنین امری محقق شده است.

به گزارش ایسنا، او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه شهر تهران شهر فرصت‌هاست، افزود: در کنار وجود تمام چالش‌ها و تهدیدهای موجود در شهر تهران، تهران فرصت‌های زیادی نیز دارد که می‌توان با بهره‌گیری از آن‌ها شاهد تغییرات اساسی باشیم. از فرصت‌های این کلان‌شهر می‌توان به حوزه گردشگری اشاره کرد. جاذبه‌های تاریخی، میراث فرهنگی، هر یک می‌توانند فرصت‌های عظیمی را برای این شهر ایجاد کنند.

مهرعلیزاده در تشریح سایر فرصت‌های زمینه‌ساز توسعه کلان‌شهر تهران به حوزه اقتصادی اشاره کرد و افزود: تمرکز نخبگان اقتصادی، صاحبان سرمایه هر یک فرصت‌های عظیمی برای تهران محسوب می‌شوند. همچنین در حوزه سیاسی استقرار مراکز حکومتی و سازمان‌های ارائه دهنده خدمات از فرصت‌های این شهر قلمداد می‌شوند.

وی افزود: در حوزه علمی و فناوری نیز تهران با میزبانی مراکز علمی و دانشگاهی متعدد و همچنین برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارهای علمی درآن فرصت مناسبی را برای رشد و توسعه دراین حوزه دارا می‌باشد. این شهر در حوزه ورزشی نیز به عنوان هاب ورزشی منطقه (دهکده ورزش) محسوب می‌شود.

این کاندیدای تصدی شهرداری تهران در تشریح ظرفیت‌های زیستی شهر تهران به ظرفیت توسعه در بخش جنوبی و شرقی این شهر اشاره کرد و افزود: امروز نیازمند تنوع زیرساخت شهری در تهران هستیم که این امکان در بخش جنوبی و شرقی شهر امکان‌پذیر است. امروز شهر تهران ظرفیت‌هایی ازجمله ظرفیت‌های انسانی، سرمایه‌ها، زیرساخت و تنوع را دارا می‌باشد. استقرار ۱۱ درصداز جمعیت کشور درتهران و وجود سرمایه‌های اقتصادی، دانش، فنی و انسانی هر یک می‌توانند در توسعه شهرتهران نقش موثری داشته باشند. لذا شهرداری تهران باید دلسوزانه از این ظرفیت‌ها استفاده کند. این شهر با توجه به داشتن زیرساخت‌های فراوان باید در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی نیز به عنوان پایتخت محسوب شود. تنوع کسب و کارجمعیتی و قومیتی و فرهنگی نیز از ظرفیت‌های کلان شهر تهران محسوب می‌شود.

مهرعلیزاده در تشریح اهم چالش‌های ساختاری شهرداری تهران به عدم شفافیت مالی مناطق و سازمان‌ها، ساختار سازمانی سنگین، بالا بودن هزینه‌های جاری، اداره گران شهر، بدهی‌های نامتعارف، املاک نجومی، انباشت نیروی انسانی  غیرمتخصص، استخدام‌های بی‌رویه، سیستم نظارت‌ناپذیر، تعدد سازمان و شرکت‌های موازی، پول‌های پشت باجه، واگذاری پروژه‌ها به پیمانکاران خاص، فعالیت‌های غیرمرتبط با حوزه شهری، دعاوی علیه شهرداری در محاکم قضایی و تغییر کاربری‌های سازمان یافته اشاره کرد و افزود: قطعا باید از توان بخش خصوصی استفاده کنیم و در حوزه بدهی‌ها نیز چندین راه‌حل از جمله فروش اوراق وجود دارد که در برنامه جزئیات آن آمده است. باید بدانیم که بدهی نباید از جایی تأمین شود بلکه باید این بدهی‌ها آب شود و برای آن نیز راهکارهای متفاوتی وجود دارد.

این کاندیدای شهرداری تهران، سهولت در فرایند خصوصی‌سازی و برون‌سپاری فعالیت‌ها نسبت به دولت را از فرصت‌های شهرداری تهران خواند ودرباره سایر فرصت‌های شهرداری تهران گفت: سهولت در فرایند بررسی و تصویب پیشنهادات در شورای اسلامی شهر نسبت به دولت، ارتباط مستقیم با شهروندان و دریافت بازخورد اقدامات، ارتباط مستقیم تعامل با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در مسیر تأمین منابع، ظرفیت نیروی انسانی توانمند و باتجربه در بدنه سازمان و سهولت در برنامه‌ریزی، تأمین و تولید منابع مالی مورد نیاز از مهم‌ترین فرصت‌های شهرداری تهران محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه عملکرد نیز شهردار تهران با چالش‌هایی در هفت گروه و با ۵۵ شاخص مواجه است که از مهمترین آن‌ها می‌توان به حمل و نقل، اقتصاد شهر، مدیریت بحران و محیط زیست به عنوان سرفصل‌های اساسی اشاره کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اولویت‌های شهروندان در سطح شهر برگرفته از پیام‌های سامانه ۱۳۷ شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: در بهار سال ۱۳۹۶ تعداد ۴۰۴هزار و ۸۰۷ پیام توسط شهروندان در سامانه ۱۳۷ به ثبت رسیده که به ترتیب آلودگی صوتی با ۴۳ هزار و ۳۲۵ پیام، سد معبر دست‌فروشان با ۴۰ هزار و ۲۳ پیام، حیوانات موذی، ساخت و ساز غیرمجاز و کیفیت معابر شهری به ترتیب بیشترین اولویت شهروندان تهرانی بوده است.

مهرعلیزاده نظام برنامه‌ریزی موثر، نظام بودجه‌ریزی پویا و مشارکتی و همچنین نظام‌های فنی و اجرایی و سنجش و نظارت را از نظام‌های اصلی حاکم در برنامه خود برای شهرداری تهران خواند و افزود: محورهای ۱۵ گانه‌ای برای راهبردها و راهکارهای چالش‌های شهر تهران در این برنامه عنوان شده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به محورهای حوزه فرهنگی و اجتماعی، حوزه منابع مالی، حوزه مشارکت واقعی شهروندان در مدیریت شهر، حوزه ترافیک و حمل و نقل شهری، حوزه ایمنی و مدیریت بحران، حوزه فعالیت‌های فنی-عمرانی شهر و حوزه ساخت شهر و شهرسازی اشاره کرد.

وی در بخش دیگری از تشریح برنامه‌های خود به اقدامات ۱۰۰ روز نخست تصدی پست شهرداری در صورت انتخاب اشاره کرد و افزود: بررسی و ارائه گزارش آخرین وضعیت مالی و بدهی‌های شهرداری تهران به همراه راستی‌آزمایی آن و روش تسویه حساب بدهی‌ها و وصول مطالبات شهرداری، ارائه گزارش آخرین وضعیت نیروی انسانی و تجزیه برنامه اجرایی استراتژیک توسعه منابع انسانی با هدف افزایش بهره‌وری، تشکیل کمیته بررسی تخلفات شهردار و شورای شهر از مهمترین اقداماتی است که در ۱۰۰ روز نخست در صورت انتخاب برای تصدی شهرداری تهران انجام خواهم داد.

مهرعلیزاده همچنین افزایش ناوگان و کاهش سرفاصله قطارها، بررسی و ارائه گزارش آخرین وضعیت مالی و بدهی‌ها را از اقدامات ویژه‌ای خواند که در دستور کار شهرداری قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه اعضای منتخبین پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران هر یک سوالاتی را در حوزه‌های نظارت بر اجرای پروانه‌های صادر شده، در خصوص شرکت شهربان و حریم‌بان، مسئله حاشیه‌نشینی، دستفروشی، فضاهای بی‌دفاع شهری، نحوه عملکرد سازمان ورزش شهرداری تهران، برنامه‌های حوزه محیط زیست، برنامه‌ها و توجه ویژه به مردم مطرح کردند که مهرعلیزاده در پاسخ به آن‌ها گفت:‌ در هر پستی که خدمت کرده‌ام به NGO ها برای توسعه توجه ویژه‌ای داشتم و در حوزه ورزش‌های پهلوانی نیز با فعال کردن NGO‌ها فرهنگ پهلوانی ایرانی اسلامی را توسعه دادم.

وی تأکید کرد: بی‌تردید باید به جوانان اعتماد کنیم چرا که هر کجا مسئولیتی پذیرفته‌اند کارها به درستی پیش رفته است، لذا ما بدهکار جوانان هستیم. اگر می‌خواهیم که جریان اصلاح‌طلبی ادامه پیدا کند باید نیروپروری کنیم و در این قالب نیز راهی جز بهره‌مندی از توان جوانان وجود ندارد.

وی در خصوص به کارگیری افراد بازنشسته در مجموعه شهرداری تهران گفت:‌ افرادی که به مجموعه شهرداری تهران مأمور شده اند و لزوما امروز نیازی به آن‌ها در شهرداری نیست به محل اصلی خود بازگردانده خواهند شد. اما افرادی که به کارشان نیاز باشد حتما در مجموعه باقی می‌مانند. البته در این میان عده‌ای در شهرداری مأمور هستند و حقوق می‌گیرند اما تا به حال پایشان به شهرداری تهران نرسیده، قطعا این افراد به محل اصلی بازگردانده خواهند شد. حمایت از بازنشستگان را خواهیم داشت اما این به معنای آن نیست که لزوما در مجموعه مشغول به کار باشند.

وی ادامه داد: فعالیت‌های شبانه را توسعه خواهیم داد و با حفظ هنجارهای اجتماعی تلاش می‌کنیم مردم بتوانند از ساعات شب استفاده کنند.

وی در خصوص کنترل جمعیت حیوانات موذی، به کنترل جمعیت سفیدبالک‌ها اشاره کرد و افزود: مطالعات گسترده‌ای در این خصوص انجام شده اما ریز برنامه‌های آن‌ها را امروز به همراه نیاورده‌ام. در حوزه ورزش همگانی نیز یک نظام جامع ورزشی طراحی کرده‌ایم که در آن بخش عمده‌ای از ورزش شهری برعهده شهرداری تهران گذاشته شده اما از ظرفیت سایر دستگاه‌های ذی‌ربط به ویژه در حوزه بیمه‌ها بهره گرفته شده است. در حقیقت با تعامل و همکاری سایر دستگاه‌ها به حوزه ورزش نگاه ویژه‌ای شده است. قطعا شهرداری باید درجهت توسعه ورزش به ویژه ورزش همگانی اقدامات موثری را انجام دهد.

مهرعلیزاده در تشریح برنامه‌های خود برای مقابله با نابرابری اجتماعی و فاصله طبقاتی تأکید کرد:‌ در حوزه نابرابری اجتماعی سنجش دقیقی انجام شد، اما نگاه اصلی و ویژه به سلامت بوده است. در حوزه کاهش فاصله جنوب و شمال شهر هم مطالعات گسترده‌ای انجام شده است. ۸۰ درصد آسیب‌های اجتماعی در بافت‌های کمتر برخوردار روی داده لذا مطالعات و کارشناسی دقیقی در این حوزه انجام داده‌ایم.

وی تأکید کرد: ۷۰درصد حاشیه‌نشینی‌های چند سال اخیر از داخل شهر به دلیل فشار فقر به حاشیه بوده است لذا باید در این مورد مطالعه دقیقی صورت گیرد.

وی ادامه داد: در حوزه بافت‌های فرسوده ظرف سال‌های گذشته مشوق‌هایی برای نوسازی در نظر گرفته شده اما کافی نبوده لذا باید به این بخش ورود جدی داشته باشیم.

این کاندیدای شهرداری تهران با تأکید بر لزوم وجود نظارت‌های دقیق در امر ساخت و ساز افزود: گاهی شهرداران ناحیه و مناطق با هدف کسب درآمد از برخی ساخت و سازها چشم‌پوشی می‌کنند و پس از طی مرحله اول تخلف به کمیسیون ماده ۱۰۰ می‌رود و در آنجا با اخذ جریمه کار دنبال می‌شود. این در حالی است که باید پیش از وقوع تخلف جلوی آن گرفته شود. یکی از وظایف اصلی شورا نظارت است و در مسیر ارتباط اعضای شورا با شهرداری، شهردارمکلف است براساس آنچه که اعضای شورا تصویب می‌کنند، عمل کند.

وی در بخش دیگری ازصحبت‌های خود تشکیل شورای حسابرسی داخلی را در نخستین گام مدیریت شهری در دوره جدید پیشنهاد داد و افزود: با تشکیل این شورا می‌توان مداوم شهرداری مورد حسابرسی قرار گیرد.

مهرعلیزاده با اشاره به وجود بیش از ۶۰ هزار نفر پرسنل در مجموعه شهرداری تهران گفت:‌ برای تأمین خدمات شهری در شهری که ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد ۶۰هزار نفر پرسنل نیاز است. فرهنگ شهرنشینی، تولیدو جمع‌آوری زباله و همچنین مشارکت مردم در مدیریت شهری در کلان‌شهر تهران با سایر شهرهای دنیا متفاوت است. لذا باید طوری این روند سازماندهی شود که پرسنل به درستی مورد بهره‌برداری قرار گیرند و به عنوان باری برای مجموعه محسوب نشوند.

وی ادامه داد: باید مکانی برای افرادی که تولید فکر می‌کنند ایجاد کنیم و سوبسیدی که در بخش اجتماعی و فرهنگی می‌تواند هزینه شود به چنین بخش‌هایی اختصاص دهیم.

وی با اشاره به اینکه اگر شرایط به درستی تعریف شوند در برون‌سپاری‌ها شاهد رانت نخواهیم بود، افزود: با بهره گیری مناسب از سازمان‌های مردم نهاد می توان از این سازمان‌ها در کنار شهرداری تهران برای مقابله با آسیب های اجتماعی بهره گرفت.

وی در خصوص نظارت بر عملکرد شرکت شهربان و حریم‌بان تأکید کرد: امروز متأسفانه شاهدیم از یک طرف با بی‌حرمتی و توهین به دستفروش‌ها مواجهیم و از طرف دیگر افرادی با هدف سودجویی در قامت حمایت از دست‌فروشان دست به سوداگری می‌زنند. قطعا دست‌فروشان نیز یکی از آحاد مردم شهر هستند لذا باید برای آن‌ها تدبیری مناسب در جهت ساماندهی اندیشیده شود. باید به محلات و فرهنگ محلات توجه جدی داشته باشیم و با ایجاد بازارهایی همانند شنبه‌بازارها و... زمینه کسب مناسب دست‌فروشان را در قالب ساماندهی درست اجرایی کنیم.

مهرعلیزاده با تأکید بر اینکه در تمام طول دوران خدمت خود تعامل مناسبی با دستگاه‌های دولتی داشته است، افزود: من راه پاستور را از بهشت نمی‌دانم بلکه برای خدمت به مردم راه بهشت را از بهشت می‌بینم. اگر لیاقت داشته باشم که به عنوان شهردار تهران به مردم این شهر خدمت کنم قطعا با اجرای دقیق برنامه‌های اعلام شده در جهت توفیق برای خدمت‌گذاری مناسب تلاش خواهم کرد. تلاش می‌کنیم در زمانبندی مشخص حرف فعل و انفعال مالی را با ایجاد دسترسی برای شهروندان شفاف‌سازی را پیاده کنیم.

وی در خصوص حفظ باغات شهر تهران نیز گفت: امروز باغات این شهر در حال از بین رفتن هستند و این در شرایطی است که قانون برج‌باغ‌ها نیز دارای اشکالاتی است لذا باید به گونه‌ای عمل کنیم که باغات این شهر حفظ شوند.

وی تأکید کرد:‌ یک اصلاح طلب مستقل هستم و در تعامل با تمام دستگاه‌ها کار خواهم کرد. مدیر برنامه‌محور و اجرایی هستم که امیدوارم با کمک و هدایت شما و فرمول‌هایی که شما طراحی می‌کنید در خدمت به مردم تهران موفق باشم.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین