کد خبر: ۴۶۷۷۶۱
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵

گنجی که زنان باردار نباید از مصرف آن غافل شوند

یک دکترای تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اهمیت مصرف مکمل آهن در دوران پیش و حین بارداری گفت: استفاده از قرص آهن در این دوران سبب تکامل سیستم عصبی نوزاد و جلوگیری از تاخیر در تکلم کودکان می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
یک دکترای تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اهمیت مصرف مکمل آهن در دوران پیش و حین بارداری گفت: استفاده از قرص آهن در این دوران سبب تکامل سیستم عصبی نوزاد و جلوگیری از تاخیر در تکلم کودکان می‌شود.

به گزارش آفتاب نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، فرهاد وحید دکترای تغذیه و رژیم درمانی درباره تاخیر در تکلم کودکان اظهار کرد: عوامل عصب‌شناسی، آناتومیکی و روانشناسی مانند استرس و اضطراب مزمن از جمله فاکتور‌هایی هستند که تکلم کودکان را با اختلال مواجه می‌کنند. اگر سیستم عصبی نوزادان به خوبی رشد نکرده باشد، کودکان با تاخیر در تکلم روبرو می‌شوند.


وی با بیان اینکه تکامل پیدا نکردن سیستم کلامی و عفونت گوش نیز می‌توانند تاخیر در تکلم کودکان را به همراه داشته باشند، عنوان کرد: گاهی سوء تغذیه زنان در دوران بارداری سبب این عارضه شده و پس از گذشت مدتی برطرف می‌شود. به این معنا که اگر نوزادی اختلال در سیستم کلامی خود داشته باشد، شاید دیگر قادر به صحبت کردن نباشد، اما با پیش گیری از سوء تغذیه مادر در دوران بارداری می‌توان از تاخیر در تکلم کودکان جلوگیری کرد.


این دکترای تغذیه و رژیم درمانی توصیه کرد: زنان باید سه ماه و به ویژه یک ماه قبل از بارداری اسیدفولیک و آهن را مصرف کنند. اسید فولیک نقش موثری در تکامل سیستم عصبی نوزاد دارد. از منابع سرشار از فولات می‌توان به غلات، انواع لوبیا، عدس، اسفناج و اسپاگتی اشاره کرد.


وحید تاکید کرد: اسیدفولیک، آهن، منیزیم، زینک و اسید‌های چرب امگا ۳ از جمله مواد معدنی هستند که تاثیر چشمگیری روی تکامل سیستم عصبی نوزاد دارند. استفاده از این ترکیبات علاوه بر تقویت هوش و تکامل سیستم عصبی و حرکتی کودک از بروز نقص‌های مادرزادی نوزاد نیز جلوگیری می‌کند.


وی تصریح کرد: در صورتی که زنان در طول دوران بارداری آهن یا اسید‌های چرب امگا ۳ را به مقدار کافی دریافت نکرده باشند، نوزاد متولد شده به مشکلاتی از قبیل: تاخیر در تکلم، پاسخ به محرک‌های محیطی، راه رفتن و گرفتن اجسام دچار می‌شود.


این دکترای تغذیه و رژیم درمانی گفت: پس از تولد نوزاد مادر باید همچنان از مکمل‌ها به خصوص قرص آهن استفاده کند، همچنین پس از شش ماهگی و با شروع غذای کمکی، کودک باید به تدریج و به مقدار کم از مواد غذایی حاوی اسید فولیک، آهن، منیزیم، زینک و اسید‌های چرب امگا ۳ تغذیه کند.


وحید اظهار کرد: انواع ماهی و گردو از جمله مواد غذایی غنی از امگا ۳ محسوب می‌شوند. همچنین میوه‌ها و سبزیجاتی که برگ پهن یا سبز دارند نیز سرشار از اسیدفولیک، زینک و منیزیم هستند.


وی یادآور شد: زنان باردار روزانه به ۳۰ میلی‌گرم آهن و ۶۰۰ میکروگرم فولات نیاز دارند، این افراد باید قبل و حین بارداری از مکمل آهن نیز استفاده کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین